kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۷۲۷۷
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱
41 نفر به شهادت رسیدند

راز تحرکات اخیر آمریکا در عراق فاش شد حمله گسترده داعش به ارتش و حشدالشعبی در صلاح‌الدین

چند هفته پس از هشدارهای کارشناسان درباره تحرکات گسترده آمریکا در عراق و سوریه برای احیاء داعش، دیروز خبر رسید تروریست های داعش طی یک حمله گسترده به نیروهای ارتش و حشدالشعبی عراق، 41 نفر را به شهادت رسانده و شماری را هم زخمی کردند!


سرویس خارجی-

شکست داعش در عراق و سوریه یک خبر «بسیار بد» برای آمریکا بود، چرا که این گروه تروریستی ابزار اجرای        نقشه ها و برنامه های گسترده واشنگتن در منطقه بوده است. به همین دلیل از زمانی که نشانه های شکست داعش پدیدار شد و کمر این گروه صهیونیسم ساخته شکست، آمریکا به روش‌های مختلف به دنبال بازسازی آن برآمده است. چرا که واشنگتن به خوبی می داند قدرتمند شدن بسیج مردمی عراق و مصوبه پارلمان  این کشور درمورد اخراج نظامیان خارجی از این کشور به معنای آغاز پایان رویاهای استعماری این کشور در منطقه خواهد بود. به همین دلیل آمریکا تلاش دارد تا با نا امن کردن مجدد عراق زمینه های تمدید حضور نظامیان خود در آن را فراهم کند. فراموش نکنیم که حشد الشعبی، در کنار مرجعیت و نیروهای مسلح عراق مهم ترین مانع در برابر آمریکا بوده اند.
برای درک بهتر این مسئله به موضع گیری های «تيموتى پاوندز»، سركنسول سابق آمريكا در كنسولگرى اين كشور (در شهر كركوك) و دستيار وزير امور خارجه آمريكا دقت کنید که پیشنهاد کرده باید با روش های مختلف به دنبال اختلاف افکنی در بین گروه های حشد الشعبی و تلاش برای تضعیف آن بود. در این میان گروه تروریستی داعش با حمایت آمریکا از شرایط قرنطینه در عراق به دلیل شیوع ویروس کرونا سوء استفاده کرده و بار دیگر جرأت انجام حمله علیه مردم عراق را به دست آورده است.  
حمله بامداد شنبه داعش به بسیج مردمی عراق در همین راستا قابل ارزیابی است. در این حمله که به منطقه مکیشیفه در شمال سامرا در استان صلاح‌الدین انجام شد، تعدادی از نیرو‌های الحشد الشعبی به شهادت رسیدند. مدت ها بود که داعش موفق به انجام چنین حمله ای نشده بود.  چند روز پیش نیز «علی الحسینی» مسئول هماهنگی الحشد الشعبی در محور شمال از نقاط تمرکز تروریست‌های داعش در عراق، در سه استان صلاح‌الدین، دیالی و کرکوک پرده برداشته بود. او گفته بود عمده فعالیت تروریست‌ها در مناطق المطیبیجه، تلال عباس، و کوه‌های منطقه الحویجه و رشته کوه حمرین صورت می‌گیرد که این مناطق همزمان سه استان صلاح‌الدین، دیالی و کرکوک را تحت‌الشعاع امنیتی قرار داده است. طی روزهای گذشته کیهان نیز در قالب چند گزارش خبری و تحلیلی ضمن انتشار اخبار مربوط به تحرکات گسترده آمریکا در منطقه، چنین روزی را پیش بینی کرده و هشدار داده
بود.
منابع خبری می گویند تا کنون آمار اولیه حاکی از آن است که ۵ نفر از تیپ ۴۱ الحشد الشعبی و ۸ نفر نیز از تیپ ۳۵ نیرو‌های بسیج مردمی عراق به شهادت رسیده‌اند. همچنین ۲۸ نفر از نیرو‌های نظامی عراقی نیز در حمله داعش شهید شده اند.
واکنش مصطفی کاظمی
مصطفی الکاظمی که مامور تشکیل کابینه عراق شده است در نامه‌ای به فراکسیون‌های پارلمان این کشور، به حمله بامداد شنبه تروریست‌های داعش به صلاح الدین واکنش نشان داد:« با نهایت تاسف و افتخار خبر شهادت شماری از قهرمانان الحشد الشعبی را که در حال دفاع از وطنشان در برابر تروریست‌های داعش در مناطق مکیشیفه و بلد در شمال بغداد بودند، دریافت کردیم.» مامور تشکیل کابینه عراق به مردم این کشور و خانواده‌های شهدا تسلیت گفت و تاکید کرد: «تعهد می‌دهیم که عناصر تروریست‌ها را به هر جا که فرار کردند پیگرد کنیم و سرانجام آن‌ها به دست فرزندان عراق، قهرمانان نیرو‌های مسلح و الحشد الشعبی شجاع نزدیک است».
اگرچه درگیری ها میان باقیمانده های داعشی و نیروهای حشد الشعبی در خلال ماه های گذشته همواره وجود داشته اما تشدید این درگیری ها به ویژه درروزهای اخیر دقیقا بلافاصله پس از زمانی صورت می پذیرد که آمریکا شماری از سرکردگان و فرماندهان داعشی را از زندانهای «قسد» در شمال سوریه تحویل گرفته و به عراق منتقل کرد!
آمریکا قصد خروج ندارد!
همزمان با این تحولات و در حالی که طی چند هفته گذشته خبر تخلیه پایگاه های نظامی آمریکا در عراق منتشر می شد خبر رسیده، آمریکا قصد خروج از عراق را ندارد. «کریم علیوی»، نماینده پارلمان عراق گفته آمریکایی ها نه تنها قصد خروج از عراق را ندارند بلکه در تابستان پیش رو قصد دارند نیروهای جدیدی وارد عراق کنند!  علیوی این را هم گفته که، اعزام نظامیان جدید آمریکایی به عراق، مغایر با تصمیم پارلمان و مردم این کشور است....تصمیم آمریکا در نهایت منجر به خشم ملت می‌شود. آن‌ها باید بدانند که تصمیم پارلمان برای اخراج نظامیان آمریکایی به دلیل خواست مردم است». جاسم البخاتی نماینده پارلمان عراق از جریان حکمت  نیز گفته که آمریکایی‌ها و عناصر داعش از اوضاع فعلی عراق سوء استفاده می‌کنند. البخاتی در مصاحبه با پایگاه «المعلومه» گفته بحران‌های سیاسی، اقتصادی و بهداشتی تأثیرات منفی بر اوضاع امنیتی داشته و آمریکایی‌ها و داعش به سوء استفاده از این وضعیت روی آورده‌اند و در نتیجه حملات به مناطق مختلف کرکوک، دیالی و صلاح‌الدین تشدید شد. وی این را هم اضافه کرده که، حملات داعش طی چند ماه گذشته در این کشور بیانگر وجود توافقات و هماهنگی بین آمریکایی‌ها و عناصر باقی مانده داعش است.
 ارتش آمریکا در ششم اردیبهشت در بیانیه‌ای از طرح تابستانه اعزام نظامیان به عراق خبر داد و اعلام کرد که تیپ دوم رزمی، لشکر هوابرد هشتاد و دوم مستقر در پایگاه فورت براگ کارولینای شمالی به عراق اعزام خواهند شد. به گفته منابع عراقی در حال حاضر نیروهای آمریکایی در عراق در سه پایگاه محدود شده‌اند. بخشی اندک از آنها در پایگاه التاجی و بخش دیگر در دو پایگاه‌ عین الاسد در استان الانبار و پایگاه الحریر در اربیل هستند.
واقعیت این است که آمریکا به هیچ عنوان قصد خارج شدن از عراق را ندارد و در شرایط فعلی سعی دارد عراق را ناامن کند تا بتواند مقامات عراق را در جهت تمدید حضور نظامیان آمریکایی تحت فشار بگذارد.