kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۷۰۴۱
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵

کسری بودجه 9/000/000/000 دلاری آل‌سعود بن سلمان را به فکر دریافت وام ‌انداخت

به دنبال کسری بودجه شدید عربستان در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، ریاض به دنبال دریافت وام از نهادهای بین‌المللی افتاده است.



«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی با ماجراجویی‌ها خود باعث شده تا عربستان در چند سال گذشته همواره با کسری بودجه شدید مواجه شود. در سال جاری میلادی نیز تداوم جنگ یمن در کنار شروع جنگ نفتی این کشور علیه روسیه باعث کاهش چشمگیر درآمدهای ریاض شد. همین مسئله حالا باعث تداوم کسری بودجه عربستان شده و این کشور را به فکر دریافت وام ‌انداخته است.
وزارت دارایی سعودی اعلام کرده کسری بودجه این کشور در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی به 9 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. درآمد‌های عربستان کاهشی ۲۲ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی نشان می‌دهد.
پیش از این رسانه‌ها در گزارشی اعلام کرده بودند، رئیس‌جمهور آمریکا که بخشی از ضرر نفتی اخیرش را از چشم عربستان می‌بیند تصمیم دارد ضرر ناشی از سقوط بی‌سابقه قیمت نفت آمریکا را از جیب آل‌سعود جبران کند. طبق گزارش‌ها، دونالد ترامپ به دنبال بررسی تمام گزینه‌های موجود است و امکان دارد به واسطه آن عربستان بهای جنگ نفتی را بپردازد، چرا که این سقوط قیمت ضرر بی‌سابقه‌ای را به صنعت نفتی آمریکا وارد ساخته است.
به دنبال این شرایط و کسری بودجه عربستان، وزیر دارایی عربستان اعلام کرده دولت این کشور بیش از آنچه پیش‌بینی شده است از ذخایر خود استفاده نخواهد کرد و بیشتر به دریافت وام از نهاد‌های بین‌المللی فکر می‌کند. به گزارش پایگاه اینترنتی بلومبرگ، دارایی‌های خالص خارجی بانک مرکزی عربستان در ماه مارس(فروردین) سال جاری میلادی با سرعت بالایی رو به کاهش بوده و به پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۰۰ رسیده است که علت آن کاهش بی‌سابقه بهای نفت و شدت لطمه وارد شده به دارایی‌های عمومی است. بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده از سوی بلومبرگ، با کاهش بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال (۲۷ میلیارد دلار)، ذخایر خارجی این بانک به ۴۶۴ میلیارد دلار رسید که کمترین میزان از سال ۲۰۱۱ است.