kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۷۰۳۴
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳

مثلث آمریکا، عربستان و حریری فعال شد /آغاز آشوب در خیابان‌های لبنان

در حالی که لبنان با شیوع کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، همان‌طور که پیش‌بینی شده بود، جریان تحت رهبری «سعد حریری» به کارگردانی آمریکا و عربستان، آشوب‌های خیابانی را بار دیگر در خیابان‌های بیروت و برخی از شهر‌های دیگر لبنان، کلید زدند.


سرویس خارجی-

چند روز قبل که «سعد حریری» نخست‌وزیر سابق لبنان و رهبر جریان «14 مارس» از فرانسه برگشت، خیلی از کارشناسان پیش‌بینی کردند، او با ماموریتی تازه بازگشته و آشوب‌های جدید در راه است. طولی نکشید که این پیش‌بینی رنگ واقعیت به خود گرفت؛ اکنون که در حال مطالعه این گزارش هستید، آشوبگران در بیروت و طرابلس به خیابان‌ها آمده و علاوه‌بر حمله به بانک‌ها، با نیروهای امنیتی درگیر شده‌اند.
همزمان با شروع این آشوب‌ها، رسانه‌ها از نامه مداخله‌جویانه «دورتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت، به «حسان دیاب» نخست‌ وزیر لبنان، خبر داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس، سفیر آمریکا در این نامه‌، خواستار تسریع در آنچه «گام‌های اصلاحی دولت» عنوان کرده، شده و از دخالت ارتش برای مقابله با آشوبگران، ابراز ناخرسندی کرده است!
سفیر آمریکا در این نامه، بدون‌اشاره به حمله افراد علیه مراکز دولتی و عمومی مثل بانک‌ها و آتش‌زدن آنها، نوشته: «مأموریت ارتش تقابل با مردم برای سرپوش گذاشتن بر کوتاهی دولت در انجام مأموریت‌هایش نیست».
سفیر آمریکا در این نامه همچنین، به آنچه آن را «حمایت آمریکا از ارتش لبنان در چارچوب برنامه کمک‌های بلندمدت» خوانده نیز‌اشاره و ابراز امیدواری کرد که دولت و ارتش با معترضان مقابله نکند.
دیدار سفرای عربستان و آمریکا
«ولید بن عبدالله بخاری» سفیر سعودی در لبنان نیز، روز سه‌شنبه در مقر اقامت خود در «الیرزه» میزبان سفیر آمریکا در لبنان بود. به نوشته روزنامه سعودی «عکاظ»، در این دیدار «آخرین تحولات سیاسی کنونی در دو عرصه داخلی و منطقه‌ای» و همچنین موضوعات مورد اهتمام مشترک سعودی و آمریکایی بررسی شده است. مشخص است که دیدار سفیران دو کشور سعودی و آمریکا در شرایط جاری،هدایت و حمایت بیشتر از آشوب‌های داخلی در لبنان است.
طرابلس، مرکز نا آرامی‌ها
طرابلس طی روزهای گذشته شاهد درگیری‌های شدید میان معترضان لبنانی و نیروهای امنیتی بود. شماری از تظاهرکنندگان به خودروهای نظامی، مراکز عمومی و بانک‌ها حمله کردند و شماری از بانک‌ها را به آتش کشیدند. جریان غربگرای 14 مارس و شخص «سعد حریری» در شهر طرابلس طرفدارانی دارد.
شهر المیناء در مجاورت طرابلس نیز شاهد تنش‌های امنیتی و درگیری‌ میان آشوبگران و پلیس بود و معترضان شیشه بانک‌ها را شکستند. به گفته ارتش لبنان، طی درگیری‌های طرابلس و دیگر مناطق، ۵۴ نظامی زخمی شدند. ۱۳ معترض نیز به دلیل اقدامات آشوبگرانه و به آتش کشیدن سه بانک بازداشت شدند.
پایتخت لبنان نیز طی روزهای اخیر نا آرام بود؛ بر اساس گزارش‌ها، در شرق بیروت پنج تن زخمی شدند.
علاوه‌بر آنها، شهر«زحله» در استان« البقاع» و شهر «بعبدا» در استان «جبل» هم نا آرام
بود.
چراغ سبز حمله به حزب‌الله
روزنامه لبنانی«الاخبار» اتفاقات کنونی لبنان را چراغ سبز برای مقابله داخلی و بین‌المللی با جنبش حزب‌الله خواند و افزود، تبعات این امر در همین حد نخواهد ماند. الاخبار نوشت: «شاید بدبینی باشد که گفته شود بازگشت هفته گذشته سعد حریری نخست‌وزیر پیشین از سفر به پاریس، این بود که مقدمات مقابله با دولت لبنان فراهم شود و هدف نهایی نیز مقابله با جنبش حزب‌الله است».