kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۷۷۴
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲

شورش مسلحانه نیروهای تحت امر امارات در یمن/ شکاف در ائتلاف سعودی به اوج رسید

شورای انتقالی جنوب که تحت امر امارات فعالیت می‌کرد، با اعلام «خودگردانی» و «حالت فوق‌العاده» در جنوب یمن، خشم سعودی را برانگیخت و اختلافات در ائتلاف نصفه و نیمه این رژیم را به نقطه اوج خود رساند.


سرویس خارجی-

اختلافات بین مزدوران وابسته به امارات و عربستان هر روز شدید‌تر می‌شود. این اختلافات اکنون با اقدام نیروهای تحت امر امارات یعنی «شورای انتقالی جنوب یمن» به اوج خود رسیده است. این شورا با صدور بیانیه‌ای، از بامداد دیروز اعلام حالت فوق‌العاده و خودگردانی در مناطق جنوبی یمن کرده است. نیروهای مسلح وابسته به گروه شبه‌نظامی موسوم به «شورای انتقالی جنوب یمن» در نخستین اقدام نظامی پس از اعلام حالت فوق‌العاده و خودگردانی، بانک مرکزی و برخی دیگر از نهادهای دولتی در شهر عدن را محاصره کردند. منابع محلی در شهر عدن در این باره اعلام کرده‌اند که شبه‌نظامیان شورای انتقالی بامداد یکشنبه با چندین خودروی نظامی مقابل درهای بانک مرکزی شهر «کریتر» مستقر شده‌اند. یک منبع محلی گفته بین نیروهای امنیتی محافظ بانک مرکزی و شبه‌نظامیان محاصره‌کننده درگیری رخ داده و این درگیری‌ها کماکان ادامه دارد.
شورش مسلحانه
از سوی دیگر، «محمد الحضرمی» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن به این بیانیه شورای انتقالی واکنش نشان داده و گفته: «آنچه این شورا درباره حالت خودگردانی اعلام کرده، نافرمانی مسلحانه و خروج کامل از توافق ریاض است». وزیر خارجه دولت مستعفی یمن از عربستان هم خواسته تا «مواضع واضح و قاطعی را در قبال ادامه نافرمانی‌های شورای انتقالی» اتخاذ کند.
اعلام خودگردانی و حالت فوق‌العاده شورای انتقالی در حالی صورت می‌گیرد که مردم جنوب یمن به‌دلیل قطع بودن شبکه برق طی چند روز اخیر در شهر عدن علیه این گروه شبه‌نظامی و همچنین دولت مستعفی یمن به‌ریاست عبدربه منصور‌هادی، در شهر عدن دست به تظاهرات زده بودند. بر اساس این گزارش، ده‌ها نفر از جوانان و اهالی جنوب یمن در دو شهرستان «المعلا» و «المنصوره» در شهر عدن تظاهرات و فساد دولت مستعفی مستقر در ریاض را محکوم کردند.
دولت مستعفی یمن به‌ریاست «عبدربه منصور‌هادی» روز پنجشنبه گذشته شورای انتقالی جنوب یمن (تحت حمایت امارات) را مسئول مانع‌تراشی برای بازگشت دولت‌هادی به شهر عدن معرفی کرده بود. دولت مستعفی یمن در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که «شورای انتقالی جنوب یمن روز پنجشنبه در اقدامی غیرمسئولانه مانع بازگشت دولت‌هادی به عدن برای مقابله با خسارت‌های فاجعه‌آمیز سیل این شهر شد». شورای انتقالی جنوب یمن نیز در پاسخ به این بیانیه گفته بود طبق توافق ریاض فقط عبدربه منصور‌هادی حق بازگشت به عدن را دارد نه اعضای دولت مستعفی. با این شورش مسلحانه، به نظر می‌رسد از «ائتلاف سعودی» در یمن، چیزی جز اسم باقی نمانده
است.
مخالفت استان‌های جنوبی
واکنش‌ها به این شورش نیز جالب است. از میان هشت استان جنوب یمن، چهار استان مخالفت خود را با اعلام خودمختاری شورای انتقالی جنوب اعلام کرده‌اند. اداره محلی استان أبین با تأکید بر مخالفت با اعلامیه شورای انتقالی جنوب یمن، آن را «کودتا علیه توافقنامه ریاض و مشروعیت قانون اساسی» دانسته است. اداره محلی و کمیته امنیتی استان المهره نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده که اعلامیه شورای انتقالی جنوب «کودتای روشن و صریح علیه دولت مشروع و توافقنامه ریاض» است. اداره محلی استان سقطری هم این اقدام را «کودتا علیه توافقنامه ریاض» برشمرده است. کمیته امنیتی استان شبوه در جنوب شرقی یمن نیز دست به صدور بیانیه زده و نوشته «اقدام شورای انتقالی جنوبی کودتا علیه دولت‌هادی است...تمامی یگان‌های ارتش و امنیت شورای انتقالی جنوبی و این اقدام شورای انتقالی جنوب را به رسمیت نمی‌شناسند.