kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۶۱۷
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵
واکنش‌ها به مرگ یک زندانی دیگر در عربستان

زندان‌های عربستان به جای دزد مملو از دانشمندان و آزاداندیشان است

به دنبال مرگ «عبد الله حامد» در زندان‌های عربستان، برخی رسانه‌ها و شخصیت‌های عرب اعلام کردند، زندان‌های عربستان به جای دزد و غارتگر مملو از دانشمندان و آزاداندیشان است.

اخیرا «عبدالله حامد» یکی فعالان مدنی در عربستان که از سال 2017 در زندان به سر می‌برد به علت «اهمال کاری پزشکی» درگذشت. این مسئله واکنش‌های مختلفی را به همراه داشته است. صفحه «زندانیان‌اندیشه» (معتقلی الرأی) در توئیتر، ویدیویی را از عبدالله الحامد منتشر کرد. وی در یکی از آخرین جلسات خود قصیده‌ای را که با عنوان «دانشگاه حاکم ظالم در الحائر [یکی از زندان‌های بزرگ عربستان] برای پایمال کردن حقوق بشر» سروده بود، قرائت می‌کرد. صفحه «زندانیان‌اندیشه» در پیام خود افزود: «این قصیده به گونه‌ای سروده شده است که گویی عبدالله حامد می‌دانست که سرانجام به دست رژیم آل‌سعود ترور خواهد شد. وی در این قصیده از پایمال شدن حقوق مردم عربستان سخن می‌گوید و زندان الحائر را جایی برای خفه کردن صدای نخبگان و فرهیختگان و معارضان عنوان می‌کند. نکته دیگری که در این قصیده دیده می‌شود انتقاد از نوع برخورد با زندانیان سیاسی و‌اندیشه است».
«الحامد» با بیان اینکه از ترور هراس ندارد در این قصیده می‌گوید: «هر کس در عربستان زبان به نصیحت بگشاید یا فریاد بزند سر از زندان الحائر در می‌آورد و با آن بدتر از یک دزد و غارتگر رفتار می‌شود. زندان الحائر به نظر می‌رسد برای مجرمان ساخته شده، اما تعداد زیادی از دانشمندان، وکلا، آزاداندیشان، فیزیکدان‌ها، قضات، نوابغ، مهندسان، پزشکان، عالمان، حافظان قرآن و شاعر در بند هستند». حساب کاربری «زندانیان‌اندیشه» همچنین، از دفن پیکر «عبدالله الحامد»، بدون حضور خانواده او خبر داده است. این حساب توئیتری اعلام کرده: «پیکر عبدالله الحامد، فعال حقوق بشر عربستانی، که پس از سکته مغزی و سهل‌انگاری پزشکی جان خود را در زندان‌های عربستان از دست داد، بعد از ظهر روز جمعه اول ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۱ هجری قمری در آرامگاه شهر القصیعه در استان بریده واقع در مرکز عربستان به خاک سپرده شد و دو برادر او عبدالرحمن الحامد و عیسی الحامد از خروج موقت از منزل و حضور در مراسم خاکسپاری او محروم شدند. إنا لله و إنا إلیه راجعون».
عفو بین‌الملل: شوکه شدیم
یکی از مدیران سازمان عفو بین‌الملل نیز با اعلام اینکه از شنیدن خبر جان باختن «عبدالله الحامد» در زندان‌های عربستان شوکه شده است، خواستار آزادی تمام زندانیان سیاسی در این کشور شد. «لین معلوف»، مدیر حوزه پژوهش‌های خاورمیانه سازمان عفو بین‌الملل در حساب کاربری این سازمان در توئیتر، نوشت: «از شنیدن خبر فوت دکتر عبدالله الحامد که به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیزش در زندان بود، شوکه و متأثر شدیم. نخست اینکه دکتر الحامد و همه زندانیان دیگر‌اندیشه در عربستان نباید در زندان‌ها محبوس باشند. دوم آنکه ما بار دیگر از مسئولان سعودی می‌خواهیم فورا و بدون هیچ قید و شرطی تمام کسانی را که فقط به خاطر دفاع مسالمت‌آمیز از حقوق انسانی خود در زندان هستند، آزاد کنند.»