kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۱۴۸
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۴
تحلیلگر عراقی:

عراقی‌ها در اخراج آمریکا با کسی تعارف ندارند

یک تحلیلگر عراقی گفت، احزاب و گروه‌های سیاسی این کشور در ارتباط با اخراج آمریکا، با کسی تعارف ندارند و اگر نخست‌وزیر جدید در این خصوص، سستی نشان دهد، احزاب سیاسی علیه او موضع خواهند گرفت.




«کریم الخیکانی» دیروز گفت که هر گونه تعارف «مصطفی کاظمی» با واشنگتن در ارتباط مسئله حضور نظامیان آمریکایی در عراق، به ضرر او خواهد بود.
الخیکانی تصریح کرد که بیشتر فراکسیون‌های پارلمان، که مخالف حضور آمریکا در عراق هستند، از کاظمی برای تشکیل دولت حمایت کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس، این تحلیلگر عراقی در ادامه، هشدار داد که اگر کاظمی با واشنگتن بر سر قضیه اخراج نظامیان آمریکایی از عراق تعارف کند، همه این فراکسیون‌ها علیه او خواهند شد به خصوص اینکه پارلمان به اخراج نظامیان بیگانه از جمله آمریکایی‌ها، رأی داده است.
این تحلیلگر سیاسی عراق گفت، قصد واشنگتن از اعلام تمایل به گفت‌‌وگو‌ با بغداد درخصوص سازوکارهای حضور آمریکا، نگه داشتن نظامیان در عراق است و آمریکا در آینده دولت کاظمی را تحت فشار قرار خواهد داد.
او‌اشاره کرد که آمریکا در صورت عدم دریافت چراغ سبز از بغداد، احتمالا در عراق اقدام به هرج و مرج خواهد کرد.
پس از به شهادت رسیدن سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروهای قدس و «ابومهندی المهندس» نائب رئیس‌سازمان حشد‌الشعبی در حمله هوایی آمریکا، پارلمان عراق(15 دی گذشته) طرح اخراج نظامیان خارجی، به ویژه تروریست‌های آمریکایی، را تصویب کرده است.
ضرورت برخورد شجاعانه با فساد
«حاکم الزاملی» رئیس‌سابق کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق، از دخالت برخی فرماندهان امنیتی در پرونده‌های فساد و آزادی متهمان تروریستی و خطرناک در ازای دریافت مبالغ مالی، خبر داد.
الزاملی گفت: افسران و فرماندهان دستگاه‌های امنیتی رسمی عراق به دلیل دخالت در پرونده‌های فساد، از جمله قاچاق مواد مخدر و درجه دادن به برخی افسران عراقی در ازای دریافت رشوه‌های میلیونی و همچنین، به دلیل آزاد کردن تروریست‌ها در ازای دریافت پول، اکنون به جرگه ثروتمندان عراقی ملحق شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس، الزاملی با بیان اینکه عملکرد دستگاه امنیتی بر کار دیگر وزارتخانه‌ها و زندگی مردم تاثیر می‌گذارد، گفت: برخورد با مفسدین در بخش‌های امنیتی و نظامی، نیاز به شجاعت و تصمیم جدی دارد، به خصوص که بسیار از افسران با احزاب و جریان‌های سیاسی با نفوذ در کشور مرتبط هستند.
این مقام سابق عراقی تصریح کرد: پرونده امنیتی انباشته از فساد و سوءاستفاده از پست‌ها و موارد زیادی اختلاس در قراردادهای تسلیحاتی، اطلاعاتی و تجهیزاتی است و وظیفه و ماموریت نخست‌وزیر جدید، تجدید نظر و ارزیابی فرماندهان و مسئولان امنیتی، از طریق پیگرد آنهاست، زیرا اصلاح در عراق از اصلاح در نهاد امنیتی شروع می‌شود.
کاظمی اخیرا گفته بود: ما خواستار یک تیم دولتی هستیم که شایسته و پاک‌دست باشد و به رویارویی با بحران‌ها پرداخته و کشور را به سوی موفقیت و جامه عمل پوشاندن به مطالبات مردم، سوق دهد.