kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۸۳۳
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶
طبق گزارش گاردین

انگلیس در ۵ سال گذشته از جنگ یمن 15 میلیارد پوند به جیب زده است

روزنامه گاردین در گزارشی اعلام کرده که دولت انگلیس در پنج سال جنگ یمن در این جنگ حضور داشته و از کنار آن چیزی بالغ بر 15 میلیارد پوند به جیب زده است.

جنگ خانمانسوز یمن اگر چه برای مردم مظلوم این کشور«جانی» نگذاشته، برای برخی از این کشورهای غربی، «نان»، فراوان داشته. انگلیس یکی از این کشورهاست که از قِبَلِ این جنگ و با فروش سلاح به رژیم آل‌سعود، سود زیادی به جیب زده است.
در همین راستا یک روزنامه انگلیسی از همکاری شرکت مهم ساخت تسلیحات در انگلیس با رژیم آل‌سعود در یک بازه زمانی پنج ساله و تقریبا از همان آغاز حمله ائتلاف سعودی به مردم مظلوم یمن خبر داده است. روزنامه «گاردین» روز سه شنبه نوشته که شرکت «بی‌ای‌ئی سیستمز» در یک دوره پنج ساله و از زمان آغاز حملات ائتلاف این کشور به یمن، ۱۵ میلیارد پوند سلاح به این کشور فروخته و نیروهای نظامی عربستان را آموزش داده است.
این آمار که بر اساس گزارش‌های مالی سالیانه جدید به دست آماده، نشان می‌دهد این شرکت تسلیحاتی انگلیسی تنها در سال ۲۰۱۹، چیزی حدود 5 میلیارد و 500 هزار پوند درآمد سالیانه داشته است. به نوشته گاردین، ارتش سعودی سومین مشتری شرکت «بی‌ای‌ئی سیستمز» در جهان بوده و این شرکت در نگهداری جنگنده‌های «تورنادو» و آموزش و تربیت نیروها به آل‌سعود کمک کرده است. سخنگوی این شرکت در توضیحی در این باره گفته که این همکاری‌ها بر اساس توافق بین دو دولت انگلیس و عربستان بوده است. «بی‌ای‌ئی سیستمز» بزرگترین شرکت تسلیحاتی اروپا و دومین شرکت بزرگ در دنیا پس از «لاکهید مارتین» است. همکاری نظامی سایر شرکت‌های انگلیسی با رژیم آل‌سعود در این جنگ، هنوز «لو» نرفته
است.
حضور مستقیم انگلیس در جنگ یمن
از سوی دیگر، «عبود هنود قمصیت» نایب‌رئیس‌کمیته تحصن مردمی در استان «المهره» در شرق یمن فاش کرده که، انگلیسی‌ها علاوه‌بر فروش جنگ افزارهای آنچنانی به رژیم آل‌سعود، در کنار نیروهای سعودی در این استان حضور دارند و به سعودی‌ها در کشتن مردم یمن مستقیما کمک می‌کنند. بر اساس گزارش «الخبر الیمنی»، قمصیت در ادامه از «مایکل آرون» سفیر انگلیس در یمن خواسته، نیروهای انگلیسی را از المهره خارج کند: «این نیروها نباید در‌اشغال المهره شرکت داشته باشند». وی همچنین از انگلیس خواست، موضعی فوری در قبال افزایش حضور نیروهای سعودی در استان المهره اتخاذ کند. عربستان اخیرا مقادیر زیادی خودروی نظامی و زرهی، مهمات و نظامی وارد المهره کرده است. «قمصیت» همچنین ضمن به تمسخر گرفتن اعلام آتش‌بس از سوی ائتلاف سعودی گفته، اعلام آتش‌بس چه فایده‌ای دارد وقتی نیروهای سعودی و اماراتی بر گذرگاه‌های یمن و فرودگاه‌های آن خصوصا در استان‌های جنوبی و به ویژه المهره تسلط دارند.
گفتنی است رژیم صهیونیستی، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی نیز در جنگ یمن، به طور مستقیم و غیر مستقیم مشارکت دارند.
تداوم نقض آتش بس
خبر دیگر اینکه، رویترز به نقل از منابعی نزدیک به تیم‌های مذاکره‌کننده بین عربستان و دولت نجات ملی یمن مدعی شده که دو طرف ابتدای این هفته با یکدیگر تماس‌هایی داشتند. یکی از منابع آگاه به رویترز گفته عربستان در مورد پایان دادن به جنگ در یمن «خیلی جدی است» ولی مسئله به میزان رضایتمندی انصار‌الله و ایجاد اعتماد بین دو طرف بستگی دارد. در همین حال رئیس‌هیئت مذاکره‌کننده یمن تاکید کرده که یمنی‌ها زیر بار گفت‌وگو در سایه تداوم حملات و محاصره علیه کشورشان نمی‌شوند. «محمد عبدالسلام» گفته:« اولویت ملت ما توقف حملات و رفع محاصره یمن است تا زمینه انجام گفت‌وگو در شرایط ایمن و آرام فراهم شود و هیچ راهی برای بحث و گفت‌وگو قبل از توقف حملات و رفع محاصره وجود ندارد...تجربه‌های گذشته گواه شکست هر گفت‌وگو در سایه محاصره و آتش است و ملت ما هرگز نمی‌پذیرند که موضوعی که شکست آن چندین بار و با هر معیاری ثابت شده است تکرار شود».
در همین حال آتش بس ادعایی عربستان که از پنجشنبه گذشته شروع شده همچنان توسط این کشور نقض   می‌شود. سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز اعلام کرده که جنگنده‌های ائتلاف سعودی ظرف ۲۴ ساعت گذشته در ۲۶ نوبت مناطق مختلف یمن را بمباران کرد. سرتیپ «یحیی سریع» تاکید کرد، عربستان روز چهارشنبه شهر خب و الشعف در استان الجوف را ۱۵ بار، شهر صرواح را هشت مرتبه و منطقه مجازه در شهر باقم در استان صعده را در سه نوبت بمباران کرد.