kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۶۹۶
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶
از سوی دادگاه نظامی صنعا صورت گرفت

صدور دومین حکم اعدام برای منصورهادی به جرم خیانت

انصارالله یمن برای دومین بار حکم اعدام رئیس‌جمهور فراری یمن و هفت فرمانده دیگر او را به اتهام خیات صادر کرد.




«منصورهادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن در سال 2014 به خیانت متهم شد و به سوی جنوب یمن فرار کرد. در ادامه او درکنار عربستان ایستاد و این کشور را تشویق کرد تا به کشورش حمله کند! از آن زمان تاکنون حملات سعودی به یمن ادامه دارد. این حملات که با حمایت‌های آمریکا، چند کشور غربی و رژیم صهیونیستی ادامه دارد، بزرگترین تراژدی قرن را در یمن شکل داده و مردم بیگناه زیادی را به کام مرگ فرستاده است. انصارالله یمن حالا منصور‌هادی را برای بار دوم به اتهام خیانت، به اعدام محکوم کرده است. دادگاه نظامی مرکزی در صنعا وابسته به انصارالله حکم اعدام رئیس‌جمهور مستعفی یمن و معاونش و هفت فرمانده دیگر را صادر کرده است.
خبرگزاری ایسنا در این باره، به نقل از خبرگزاری یمنی سبأ نوشته، دادگاه نظامی مرکزی در صنعا وابسته به انصارالله یمن حکم اعدام عبد ربه منصور‌هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، طارق صالح، پسر علی عبدالله صالح و فرمانده «مقاومت مشترک ملی در ساحل غربی یمن»، عبدالله النخعی، فرمانده نیروهای دریایی‌، فضل حسن محمد العمری، فرمانده منطقه چهارم نظامی، یحیی صلاح، فرمانده منطقه پنجم نظامی، امین الوائلی، فرمانده منطقه ششم نظامی،‌هاشم الاحمر، فرمانده منطقه ششم نظامی و گردان ۱۴۱ پیاده نظام، علی محسن الاحمر، معاون منصور‌هادی و محمدعلی المقدشی از رهبران وابسته به وی را صادر کرد.
متهمان به جرم «کمک آشکار به دشمن و پیوستن به ائتلاف سعودی و تسهیل ورود متجاوزان به یمن و تلاششان برای تحویل پایگاه‌های نظامی به عربستان و امارات» به اعدام محکوم می‌شوند. این دادگاه همچنین این افراد را به افشای اسرار وزارت دفاع و دادن اطلاعات نظامی به ائتلاف سعودی و عضوگیری از یمنی‌ها برای جنگیدن در کنار ائتلاف سعودی متهم و دستور مصادره اموالشان را صادر کرده است. انصارالله نخستین بار سال ۲۰۱۷ حکم اعدام منصور‌هادی و ۶ تن از معاونانش را به اتهام «خیانت بزرگ به کشور» صادر کرده بود.
تداوم نقض آتش بس
از سوی دیگر خبر رسیده که آل‌سعود همچنان به نقض آتش بس دروغین خود ادامه می‌دهد. از پنجشنبه هفته گذشته این رژیم اعلام کرده بود به مدت دو هفته در یمن آتش بس اعلام می‌کند. اما از آن زمان ائتلاف سعودی بارها به یمن حمله کرده است. یحیی السریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن دیروز در این باره اعلام کرد، نیرو‌های متجاوز ائتلاف سعودی بامداد سه شنبه حمله گسترده‌ای به شهر صراوح در استان مأرب داشتند که به فضل خدا و مقاومت نیرو‌های مردمی شکست خوردند...ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور توانستند، تلفات جانی و خسارت‌های سنگینی به نیرو‌های وابسته به ائتلاف سعودی در مأرب وارد کنند که بر اثر آن ده‌ها متجاوز کشته و شماری زخمی شدند. یحیی السریع همچنین گزارش داد متجاوزان طی شش ساعت گذشته ۲۰ حمله هوایی از جمله ۱۴ حمله به ناحیه «خب و الشعف» در استان الجوف و ۶ حمله به شهر صراوح انجام دادند.  همچنین در ادامه این روند، یکی از مسئولان استان المهره یمن اعلام کرده آل‌سعود نیرو و تجهیزات زیادی به این استان ارسال کرده است. به گفته این منبع، تجهیزات نظامی سعودی شامل خودرو‌های زرهی و نظامی از طریق گذرگاه زمینی الودیعه در استان حضرموت وارد یمن شده است.
خسارت به 283 مسجد و مقبره
همزمان، وزارت اوقاف و ارشاد یمن ضمن اعلام خسارت‌های وارده به بخش‌های مختلف یمن طی پنج سال تجاوز نیروهای ائتلاف سعودی، گزارش کرده که طی این مدت، ۲۸۳ مسجد و مقبره در صنعا خسارت‌دیده است. وزارت اوقاف و ارشاد یمن در این ارتباط گفته، در پی حملات و محاصره ائتلاف سعودی، اقدامات مربوط به حج و عمره در این وزارتخانه به مدت پنج سال پیاپی متوقف شده است و تجاوز نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی منجر به ویرانی چند مسجد تاریخی شده که قدمت آنها به بیش از ۱۰۰۰ سال می‌رسیده است. این وزارت با‌اشاره به اینکه وزارت اوقاف در استان‌های‌اشغالی خسارت‌های سنگینی داشته، در این خصوص گفت که بسیاری از ائمه جمعه ترور شده‌اند. طبق این گزارش همچنین، ۱۰۵۲ اثر تاریخی، تأسیسات وابسته به اوقاف و مسجد در یمن به دنبال حملات ائتلاف خسارت‌دیده است. این وزارت در پایان اعلام کرد که حملات ائتلاف منجر به شهادت بیش از ۱۰۰ تن کارکنان وزارت اوقاف شده است.