kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۶۳۸
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۲
در پی فرافکنی‌های واشنگتن

چین و روسیه از آمریکا خواستند کرونا را سیاسی نکند

به دنبال متهم شدن سازمان بهداشت جهانی به سیاسی‌کاری درخصوص موضوع کرونا از سوی «دونالد ترامپ»، دولت‌های چین و روسیه از آمریکا خواستند، مسئله ویروس کرونا را سیاسی نکند.

آخرین گزارش‌ها از تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان حاکیست طی 24 ساعت گذشته شمار مبتلایان از یک میلیون و 862 هزار و 584 نفر فراتر رفت؛ شمار فوتی‌ها نیز متاسفانه از 115 هزار نفر گذشت. براساس این گزارش آمریکا همچنان با 560 هزار و 433 مبتلا و 22 هزار و 115 فوتی در ردیف اول جهانی از لحاظ تعداد مبتلایان و تعداد فوتی‌ها قرار‌داد. روز شنبه به دنبال وضعیت فاجعه بار مدیریت بحران کرونا ترامپ مجبور شد برای اولین بار در تاریخ این کشور در تمام 50 ایالت این کشور اعلام فاجعه بزرگ کند.«وضعیت فاجعه بزرگ» با اعلام وضعیت اضطراری تفاوت دارد. هنگامی که توان پاسخگویی به یک بحران از مجموعه توانمندی‌های دولت‌های ایالتی و محلی فراتر باشد، رئیس‌جمهور می‌تواند در آن منطقه ‌این وضعیت را اعلام کند.
دیروز وزارت خارجه روسیه، چین و سازمان بهداشت جهانی در پاسخ به تهدیدهای ترامپ که این سازمان را «طرفدار چین» خوانده بود، از آمریکا خواستند بحران شیوع ویروس کرونا را سیاسی نکند. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، کرونا چالشی جهانی برای تمامی جامعه بین‌الملل است و می‌طلبد که همه کشورها برای مقابله با این بحران اقدامات هماهنگی اتخاذ کنند.این وزارتخانه اعلام کرد، ادعاهای واشنگتن درباره سازمان بهداشت جهانی تلاشی برای عدم  مسئولیت‌پذیری در قبال شیوع کرونا در آمریکا است‌.سخنگوی وزارت خارجه چین هم اعلام کرد، هرگونه تعلیق احتمالی کمک آمریکا به بودجه سازمان بهداشت جهانی تاثیر منفی روی مبارزه با کرونا خواهد گذاشت. «سوی تیانکای» سفیر چین در آمریکا نیز خواستار تشکیل نظام مدیریت جهانی جدید و فارغ از فرصت‌طلبی سیاسی برای مقابله با ویروس کرونا و دیگر بحران‌های بین‌المللی شد. وی در ادامه گفت: «معتقدم باید هرگونه تلاش برای فرصت‌طلبی سیاسی از رنج مردم را رد کنیم. متأسفانه هنوز عناصری در برخی نقاط جهان وجود دارند که چنین تلاش‌هایی دارند».مدیر سازمان بهداشت جهانی نیز در واکنش به حمله دونالد ترامپ، به این سازمان اعلام کرد، نباید مسئله کرونا سیاسی شود.وی خطاب به ترامپ گفت: «سیاسی‌کاری را کنار بگذارید اتحاد کشور شما برای غلبه بر این ویروس خطرناک بسیار حائز اهمیت است. در صورت وجود شکاف و اختلاف در سطح ملی میان احزاب سیاسی یا سایر گروه‌ها، ویروس کرونا از این اختلافات برای شکست ما بهره‌برداری خواهد کرد».پیش از این ترامپ تهدید کرده بود که کمک مالی کشورش به سازمان بهداشت جهانی را تعلیق می‌کند.
اذعان به قصور ترامپ
عضو ارشد کارگروه مقابله با ویروس کرونا در کاخ سفید به اهمال دولت آمریکا در حفظ جان مردم و قصور در اقدامات پیشگیرانه برای اجتناب از تلفات، اعتراف کرد. دکتر «آنتونی فائوچی» رئیس‌مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های واگیر در آمریکا شامگاه یکشنبه در مصاحبه با شبکه «سی.ان.ان» ضمن‌اشاره به اقدامات بیشتری که دولت آمریکا می‌توانست برای مقابله با ویروس کرونا انجام دهد به صورت تلویحی گفت دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» به توصیه‌ها برای تعطیلی سراسری در این کشور عمل نکرد و مقصر وضعیتی است که اکنون در این کشور به‌وجود آمده است.این عضو ارشد «کارگروه کروناویروس» در کاخ سفید، در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چرا ترامپ تا نیمه ماه مارس(اسفند- فروردین) مقررات فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی را ابلاغ نکرد، گفت: «همان‌طور که بارها گفتم، ما از منظر کاملا درمانی به موضوع نگاه می‌کنیم. ما توصیه‌ای می‌کنیم. اغلب به این توصیه عمل می‌شود، بعضی وقت‌ها هم نمی‌شود... اکنون نیز وضع ما این است».
جدال سیاسی در ترکیه
موضوع مدیریت بحران کرونا به جدال‌های سیاسی در ترکیه دامن زنده است. مقررات منع تردد در ترکیه باعث شد تا بسیاری از مردم این کشور برای تأمین مایحتاج و وسایل مورد نیاز خود به فروشگاه‌ها هجوم برند و صحنه‌هایی از درگیری مردم با نیروهای پلیس در آنکارا و دیگر شهرهای ترکیه در فضای مجازی منتشر شود. این رویدادها باعث شد تا «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه روز یکشنبه از طریق حساب رسمی توئیتر خود اعلام کند که از سمت خود استعفا داده است. اما رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه در توئیتی نوشت: «استعفای وزیر کشور به اراده شخصی او نبوده و برای نجات رجب طیب اردوغان صورت گرفت».
 اما به دنبال استعفای وزیر کشور نهاد ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه شامگاه یکشنبه اعلام کرد، رجب طیب اروغان، رئیس‌جمهوری این کشور استعفای سلیمان سویلو را نپذیرفته و وی به وظیفه خود ادامه خواهد داد روزنامه «الزمان» ترکیه که مشی معارض دولت دارد نیز به نقل از «سعید صفا» تحلیلگر سیاسی و سردبیر وبسایت «خبردار» نوشته است که استعفای سلیمان سویلو و بازگشت دوباره‌اش به دولت از نشانه‌های درگیری میان جریان «پلیکان» وابسته به داماد اردوغان با وزیر کشور ترکیه است. وزیری که روابط عمیقی با حزب «حرکت ملی» و سازمان «ارگنکون» دو هم‌پیمان اردوغان دارد.«سعید صفا» افزود: «جریان پلیکان شایعه کرده بود که سلیمان سویلو با آگاهی اردوغان استعفا داده و همزمان رسانه‌های وابسته به سویلو نیز اصرار داشتند که اردوغان استعفا را نپذیرفته است. واقعا شب عجیبی بود». علیرغم اعمال تدابیر سختگیرانه دولت ترکیه برای مقابله با شیوع ویروس «کووید۱۹» از جمله قانون منع آمد و شد برای دو روز، تعداد مبتلایان در این کشور شاهد جهش تصاعدی است. در صورتی که استعفای سویلو مورد قبول واقع می‌شد او دومین وزیر دولت اردوغان بود که پس از اعلام شیوع کرونا در ترکیه از سمتش کنار می‌رفت. دو هفته پیش وزیر حمل و نقل ترکیه از سمتش کنار گذاشته شد.
تلفات انگلیس دو برابر است
مدیر منطقه‌ای سابق بهداشت عمومی انگلیس نیز می‌گوید آمار واقعی این کشور بسیار بیشتر از آنچه است که اعلام عمومی می‌شود و دولت این کشور در این زمینه دروغ می‌گوید. به گزارش فارس، پروفسور «جان‌اشتون»، مدیر منطقه‌ای سابق بهداشت عمومی انگلیس دلیل این مسئله را به حساب نیاوردن تعداد افرادی دانست که خارج از بیمارستان‌ها، مثل مکانهای نگهداری از افراد خاص می‌میرند، عنوان کرد.‌اشتون به اسکای نیوز گفت: در حال حاضر اکثر چیزهایی که اعلام می‌شود خیلی نزدیک به دروغ است و باید به هر قیمتی شده مانع آن شویم.وی افزود: شاید رقم واقعی یک و نیم برابر باشد...حتی ممکن است دو برابر باشد...می‌دانید اگر به من باشد می‌گویم وقتی آنها اعلام می‌کنند ۱۰ ما باید بگوییم ۲۰...واقعیت من از واقعیت آنها بهتر نیست؟این کارشناس و مقام سابق بخش بهداشت انگلیس در ادامه گفت: چیزی که در روزهای گذشته بسیار نگران‌کننده بوده این است که به نظر نمی‌رسد دولت واقعا بداند چند دکتر و پرستار جان خود را از دست داده‌اند. فقط کافی است یکی از کارمندان را در وایت‌هال (یکی از خیابان‌های لندن) ببینید و از او آمار بیمارستان‌ها را بپرسید و بعد روی یک کاغذ جمع کنید تا متوجه شوید..کار سختی نیست. بر اساس آخرین گزارش‌ها در انگلیس بیش از 84 هزار و 279 نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند و 10 هزار و 612 نفر نیز فوت کرده‌اند.