kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۵۳۷
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
دو روز پس از درخواست آتش‌بس

جنگنده‌های ائتلاف سعودی در 12 ساعت 25 نوبت بر سر مردم یمن بمب ریختند!

ائتلاف سعودی پس از اعلام آتش بس یکطرفه یک بار دیگر و تنها در عرض چند ساعت، 25 بار مردم یمن را هدف حملات هوایی قرار‌داد تا پیش‌بینی انقلابیون یمن درباره «دروغین» بودن آتش بس اعلامی سعودی‌ها را به اثبات برساند.



سرویس خارجی-

مردم یمن در حالی در چند روز گذشته تحت بمباران شدید نیروهای ائتلاف سعودی قرار داشته‌اند که ائتلاف سعودی با سروصدای رسانه‌ای زیاد خبر از اجرای آتش بس دو هفته‌ای از روز پنجشنبه داده بود. البته انصارالله از همان ابتدا اعلام کرد عربستان یک بازی جدید به راه‌انداخته تا مانع از پیشروی بیشتر انقلابیون یمن شود و «ما فریب آنها را نمی‌خوریم».
حالا، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز و در واکنش به جنایات تازه ائتلاف سعودی-آمریکایی اعلام کرده تنش آفرینی نظامی خطرناک متجاوزان تبعاتی خواهد داشت و آنها باید نتایج حماقت‌ها و این تنش آفرینی را متحمل شوند: «هواپیماهای متجاوزان 25 بار طی 12 ساعت گذشته حمله کرده‌اند که 23 مورد آن در طول تنها یک ساعت در استان مارب برای پشتیبانی از مزدوران آنها در جریان تلاش برای پیشروی بوده است.» یحیی سریع پیش از این نیز گفته بود ارتش و کمیته‌های مردمی یمن دو مورد تلاش متجاوزان و مزدوران آنها برای پیشروی در مناطق خب و الشعف در استان الجوف و منطقه صرواح در استان مارب را خنثی کرده و دهها نفر از این مزدوران را کشته و زخمی کردند.
هشدار انصارالله
اما به دنبال تشدید حملات ائتلاف سعودی به یمن، انقلابیون یمنی به عربستان هشدار دادند. «محمد البخیتی» عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن تأکید کرد هرگونه ابتکاری که به توقف تجاوز کامل جنگ علیه یمن منجر نشود، ابتکاری ناقص است. وی با اشاره به تحریم و محاصره ملت یمن نیز گفت، خسارت‌های محاصره علیه یمن بیش از صدمات و خسارت‌های حملات نظامی به این کشور است. عضو شورای سیاسی انصارالله یمن تأکید کرد عدم درخواست برای رفع محاصره یمن در هرگونه ابتکاری برای توقف درگیری و آتش‌بس، مشروعیت بخشیدن به محاصره است.
وی سپس با اشاره به درخواست عربستان برای برقراری آتش‌بس آن را «اقدامی تاکتیکی» و در راستای فریب رسانه‌ای دانست و تصریح کرد، ائتلاف سعودی آتش‌بسی دروغین را اعلام کرد و به آن پایبند نیست. البخیتی که با شبکه خبری المیادین گفت‌وگو می‌کرد، به عربستان درباره تداوم تجاوز به یمن و نقض آتش‌بس نیز به شدت هشدار داد و تاکید کرد انقلابیون یمن طی روزهای آینده به این تجاوزات نظامی عربستان و نقض آتش‌بس پاسخ می‌دهند.
خبر دیگر اینکه، شبکه المسیره یمن به خبر رسانه‌های غربی درباره محکوم شدن چهار به اصطلاح خبرنگار در دادگاه یمن به اعدام واکنش نشان داد. در این گزارش آمده است:«خیانتکاران از احکام اعدامی که برای پنج نفر از خائنان صادر شده عصبانی هستند و آنها را خبرنگار جا زدند». المسیره درباره این چهار محکوم به اعدام اضافه کرد: «این چهار نفر برای مدت مدیدی اطلاعات حساس و دقیقی را در اختیار دشمن قرار می‌دادند که به دنبال آن زنان و کودکان بی‌گناه از میان شهروندان یمن در حملات ائتلاف سعودی به خاک و خون کشیده شدند و در واقع شریک جنایات آل‌سعود در کشتار مردم یمن شدند.» المسیره با تاکید بر اینکه این چهار محکوم اصلا خبرنگار نبوده بلکه جاسوس و مزدور سعودی بودند، افزود: «آنها در پوشش خبرنگار سعی داشتند برای جنایات خود ومزدوری برای دشمن مصونیت بگیرند.»
شکاف در ائتلاف
شکاف در ائتلاف سعودی همزمان با افزایش روند پیروزی انقلابیون یمن نیز تشدید شده است. منابع نزدیک به دولت مستعفی یمن که مورد حمایت عربستان است در این باره، از سیطره نیروهای تحت امر این دولت بر پادگان نیروهای وابسته به امارات در جزیره سُقُطری خبر داده‌اند. مختار الرَحبی، مشاور وزیر اطلاع‌رسانی دولت مستعفی و دبیر مطبوعاتی سابق عبدربه منصور‌هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن شنبه شب در توئیتر نوشت که فرماندهان شورای انتقالی جنوب (وابسته به امارات) بعد از آنکه نیروهای امنیتی و ارتش، به صورت کامل پادگان نیروهای ویژه را آزاد کردند، دسته‌جمعی پا به فرار گذاشتند. اوگفت که نیروهای منصور‌هادی هم‌اکنون در حال تثبیت مواضع و أمن کردن پادگان و مناطق اطراف آن هستند. این منبع نزدیک به دولت مستعفی به نقل از «رمزی محروس»، استاندار سقطری اظهاراتی را نقل کرد که حکایت از درگیری نیروهای مورد حمایت اماراتی و سعودی در جزیره سقطری دارد.