kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۴۸۴
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۹
علی نیکزاد:

مجلس یازدهم قرارگاه سازندگی کشور می‌شود

علی نیکزاد، منتخب مردم اردبیل برای مجلس یازدهم که مجری پروژه بزرگ مسکن مهر بوده، می‌گوید مجلس یازدهم قرارگاه سازندگی کشور خواهد شد، او همچنین از برخی وزرا سخن گفته که به رئیس‌جمهور اطلاعات غلط دادند که می‌شود در بافت‌های فرسوده پروژه‌های مسکن را اجرا کنیم.




«علی نیکزاد» وزیر راه و شهرسازی دولت نهم و دهم که به تازگی به نمایندگی مردم اردبیل در مجلس یازدهم انتخاب شده است، در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرگزاری مهر گفته است: «دولت تدبیر، کارنامه درخشانی در ایجاد رونق در سفره‌های مردم نداشته، مجلس هم با دولت کنار آمده و در قبال عدم اجرای قانون سکوت کرده است، به همین دلیل عملکرد دولت و مجلس قابل دفاع نیست»
نیکزاد گفته است: «طبق اصل ۳، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی تأمین مسکن به خصوص برای افراد کم درآمد از وظایف دولت است. در دولت نهم و دهم کار بزرگی شکل گرفت و قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب شد. در دولت دهم دو میلیون و ۸۰۰ هزار مسکن مهر در شهرها و روستاها تحویل افراد واجد شرایط شد. بقیه واحدهای مسکن مهر نیز در روستاها ۵۰۰ هزار واحد با پیشرفت ۳۰ درصد و در شهرها نیز یک میلیون واحد با پیشرفت ۷۰ درصد تحویل دولت یازدهم شد. اما متأسفانه دولت یازدهم و دوازدهم نه تنها پروژه‌های مسکن مهر را اجرایی نکرد بلکه ایده‌ای را هم جایگزین این پروژه‌ها نکرد.»
وی در ادامه گفته است: «از ابتدا اطلاعات غلطی را به رئیس‌جمهور درخصوص پروژه‌های مسکن مهر دادند. بهتر است دولت آثار مسکن مهر در کاهش تلفات انسانی در هنگام بروز حوادثی مثل سیل و زلزله را بررسی کند. اگر پروژه‌های مسکن مهر اجرایی نشده بود در هنگام بروز این حوادث تلفات سنگینی می‌دادیم. عده‌ای بر سر سفره مسکن مهر نشسته و از آن انتقاد می‌کنند.
از ۵۰ هزار میلیارد تومانی که برای اجرای پروژه‌های مسکن مهر در اختیار بانک مسکن گذاشته شده بود حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی بازگشته است. دولت می‌توانست با این اعتبارات پروژه‌های مسکن جدیدی را کلید بزند. در آن مقطع مردم با دو تا ۱۲ میلیون علیرغم تحریم‌های فلج‌کننده صاحبخانه شدند. از لحاظ مکان یابی و تأمین تأسیسات زیربنایی، مسکن مهر شاخص‌های بین‌المللی دارد.»
علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی دولت دهم که نامش با مسکن مهر گره خورده است، می‌گوید «برخی وزرا به آقای رئیس‌جمهور اطلاعات غلط دادند که ما می‌توانیم در بافت‌های فرسوده پروژه‌های مسکن را اجرا کنیم زیرا دولت نهم و دهم مسکن مهر را در بیابان‌ها ساخته است. این درحالی است که اجرای پروژه‌های مسکن مهر یا در روستاها بود و یا در مراکز استان‌ها یا شهرک‌هایی ساخته شد که نزدیک به مراکز استان‌ها است.»
نماینده منتخب مجلس یازدهم گفت: «مدیرانی که ادعا می‌کردند در بافت‌های فرسوده فلان مقدار واحد مسکونی می‌سازیم امروز اعلام کنند که چند واحد مسکونی ساخته‌اند. مقام معظم رهبری در فروردین ماه سال ۹۱ در مشهد فرمودند «راه‌ها و مسکن‌های زیادی ساخته شده است که این طلیعه پیشرفت و عدالت است» در اولین جلسه هیئت دولت یازدهم خدمت مقام معظم رهبری ایشان تأکید کردند «اگر کسانی با اصل مسکن مهر و تسهیلات آن مشکلی دارند، بدانند میلیون‌ها خانوار منتظر هستند که خانه‌هایشان را تحویل بگیرند. این پروژه‌ها باید پیگیری و به اتمام برسد» آقای اسلامی گام‌هایی در راستای اجرای پروژه‌های مسکن مهر برداشته است اما انسجام و پشتیبانی لازم در راستای اجرای این پروژه‌ها وجود ندارد و اجرای این پروژه‌ها کار سختی است.»
وی اسم سید عباس آخوندی را نمی‌آورد اما می‌گوید «وزیری که برای اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی شد ادعا کرد که مبتکر پروژه‌های مسکن مهر است اما پس از اخذ رأی اعتماد گفت پروژه‌های مسکن مهر مزخرف است»
نیکزاد معتقد است به جای دور زدن تحریم‌ها باید تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم، او معتقد است: «فعال شدن پروژه‌های مسکن مهر موجب ایجاد‌اشتغال و بی‌اثر شدن تحریم‌ها خواهد شد.»
«مجلس یازدهم، قرارگاه بزرگ سازندگی کشور خواهد بود»؛ وعده‌ای که نیکزاد برای تحقق آن از طرح مجلس یازدهم برای ساخت ۷۰۰ هزار واحد مسکونی سخن گفت. وی افزود: «به مردم قول داده‌ایم ساده زیست و انقلابی باشیم و در راستای حل مشکلات آنها اقدام کنیم. اگر بتوانیم مجلسی در تراز انقلاب ایجاد کرده و از وعده‌های خود عدول نکنیم مجلس یازدهم طلیعه دولتی انقلابی و حزب‌اللهی در سال ۱۴۰۰ خواهد بود»
او واکنش صریحی هم به تحلیل‌های اصلاح‌طلبان در مورد اختلافات ریشه‌ای و عمیق در میان جریان اصولگرای مجلس یازدهم نشان می‌دهد و تاکید می‌کند: «جنگ قدرت و اختلاس بین اصولگرایان مجلس یازدهم خوابی است که تعبیر نخواهد شد. انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس رقابتی اخلاق‌مدارانه در درون خانواده جریان انقلابی است.»
نیکزاد تاکید کرده است: «در مورد برجام نیز مردم در انتخابات از ما سؤال می‌کردند که برجام برای ما چه فایده‌ای داشت؟ برجام در سفره‌های مردم اثر مستقیم و مفیدی نداشت. دولت برجام را چنان برای مردم بزرگنمایی کرد که رئیس‌جمهور اعلام کرد حتی تأمین آب خوردن شما نیز به تصویب برجام وابسته است. مقام معظم رهبری با قید شروطی، مجوز مذاکره را به دولت دادند اما این شروط رعایت نشد. بعد از آن نیز مجلس ورود جدی به نقض برجام نداشت. در ادامه نیز مردم دچار مشکلات شدید اقتصادی شدند. اقدامات سیاسی که در استیضاح‌ها و رأی اعتمادها در مجلس دهم انجام شد، موجب دلزدگی مردم شد. مجلس دهم و دولت‌های یازدهم و دوازدهم کارنامه قابل قبولی نداشتند به همین دلیل مردم به نامزدهای انقلابی مجلس یازدهم رأی مثبت دادند. عمر مجلس یازدهم نیز کوتاه است. اگر ما نیز نتوانیم کاری برای مردم انجام دهیم و مردم از ما هم ناامید شوند، دیگر وامصیبتا است بنابراین باید به تعهداتمان در قبال مردم عمل کنیم.»