kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۲۳۶
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱
شکاف عمیق در ائتلاف سعودی

امارات از این پس جنگنده‌های عربستان را در آسمان عدن هدف قرار می‌دهد

در ادامه تنش‌ها در عدن و تشدید شکاف در ائتلاف چند پاره شده سعودی، نیروهای وابسته به امارات هشدار داده‌اند، هر هواپیمایی از جمله جنگنده‌های سعودی را که تابع مقررات بسته بودن حریم هوایی عدن نباشند، سرنگون خواهند کرد.



سرویس خارجی-

شکاف بین امارات و آل‌سعود در یمن به دنبال شکست‌های میدانی ائتلاف سعودی به شدت افزایش یافته است. در آخرین نمونه، نیروهای وابسته به امارات تهدید کرده‌اند که جنگنده‌های وابسته به عربستان را سرنگون خواهند کرد. پس از آنکه عربستان ده‌ها نظامی آموزش‌دیده در کشورش را از طریق هوایی به عدن واقع در جنوب یمن منتقل کرد، شورای انتقالی جنوب وابسته به امارات حریم هوایی و ورودی‌های دریایی این شهر را بسته اعلام کرد. بر اساس گزارش پایگاه «البوابه الاخباریه الیمنیه»، «عبدالناصر البعوه» که از فرماندهان شورای انتقالی است، تهدید کرده هر هواپیمایی که به مقررات بسته بودن حریم هوایی پایبند نباشد، سرنگون خواهد شد و هرگونه فاجعه بهداشتی و انتقال کرونا در یمن بر عهده عربستان خواهد بود.
هواپیماهای باری نظامی سعودی به صورت روزانه پروازهایی به دو فرودگاه عدن و «الغیضه» در المهره در شرق یمن دارند. منابعی وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن که مورد حمایت امارات هستند، هفته جاری به «الخبر الیمنی» گفته بودند که عربستان در حال استقرار دوباره آن دسته از نظامیانی است که معروف به حمایت از دولت منصور‌هادی هستند و آنها را در پادگان‌های تازه‌ احداث، عدن و لحج به نام‌های الخساف، الکسارات، الفیوش و پادگان صحرایی الصبیحه در لحج توزیع می‌کند. منابع مذکور حتی اعلام کردند،۹۳۰ شبه نظامی به وسیله هواپیماهای باری سعودی به همراه تعداد زیادی تجهیزات و خودروهای نظامی در این چهار پادگان مستقر شده‌اند که از مناطق مرزی به جنوب غربی یمن منتقل شده‌اند.
انصارالله چگونه بر الجوف مسلط شد؟
اخیرا اما انصارالله یمن موفق به آزاد‌سازی استان مهم الجوف در شمال یمن شد. اکنون ائتلاف سعودی در گزارشی محرمانه به ۳۰ دلیل سقوط «الجوف» در شمال یمن و تسلط ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر این استان پرداخته است که دانستن آن خالی از لطف نیست! از جمله دلایل ذکر شده در این گزارش، عدم وجود فرماندهی برای منطقه ششم نظامی و تبانی رئیس‌ستاد منطقه با ارتش یمن (صنعا) بوده است. در ادامه این گزارش آمده: «از دیگر دلایل، کشته شدن و از کار افتادگی (معلولیت) تعداد زیادی از نیروهای میدانی طی پنج سال گذشته و عدم جایگزینی نیروهای جدید به جای آنها، عدم وجود نیروهای ذخیره و ضعف آموزش نظامی بوده است...خستگی شدید نیروهای ائتلاف به دلیل فشار شدید ناشی از ۴۳ روز علمیات ارتش و کمیته‌های مردمی و حملات بی‌امان ارتش یمن نیز مزید بر علت بوده است.» در بخش دیگری از این گزارش آمده: «عدم وجود فرماندهی واحد و نفوذ ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به صفوف نیروهای نظامی و امنیتی و محیط اطراف آن نیز از جمله دلایل بوده است.» گفتنی است، تسلط انقلابیون یمن بر این استان بسیاری از کارشناسان نظامی را به تحسین واداشت.
افشاگری علیه سازمان جهانی غذا
از سوی دیگر، «محمد علی الحوثی»، رئیس‌کمیته عالی انقلاب یمن از سازمان جهانی غذا خواست اعطای کمک نقدی به مردم یمن را آغاز کند که در غیر این صورت ویدئو‌های ویژه جلسات طرفین را منتشر خواهد کرد. وی در توئیتر نوشت: «اگر برنامه جهانی غذا مرحله آزمایشی اعطای کمک‌های نقدی را عمدا و با بهانه‌های واهی آغاز نکند، ویدئو‌های ویژه مربوط به عذرخواهی و موافقت آنها با حقیقت به وجود آوردن مشکلات در مسیر این کار را منتشر خواهیم کرد.» عضو شورای عالی سیاسی جنبش انصارالله تاکید کرد مسئولان برنامه جهانی غذا در یمن از محتوا و وجود این ویدئو‌ها اطلاع دارند. عبدالمحسن الطاووس، مسئول امور انسانی انقلاب یمن نیز تاکید کرد که سازمان جهانی غذا می‌داند پیش از این در مسیر اعطای کمک‌های غذایی چه مشکلاتی وجود داشت و بعضا مواد غذایی فاسد به یمن می‌رساند!