kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۲۳۵
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰
کنایه سنگین نخست وزیر پیشین قطر به سعودی ها؛

عربستان را به دلیل نداشتن آب و غذای کافی نباید سرزنش کرد!

نخست‌وزیر پیشین قطر با‌اشاره به کمبود مواد غذایی در عربستان به دنبال شیوع ویروس کرونا با حالتی کنایه‌آمیز اعلام کرده نباید این کشور را سرزنش کرد. این موضع، واکنش تند برخی شاهزادگان سعودی را به همراه داشته است.





«حمد بن جاسم»، نخست‌وزیر پیشین قطر با انتشار پیامی در توئیتر، از کمبود مواد غذایی در عربستان در این شرایط کرونایی پرده برداشت. وی خواستار «عدم سرزنش» عربستان به دلیل کمبود مواد غذایی شد و نوشت: «اگر آنچه درباره کمبود مواد غذایی در عربستان گفته می‌شود صحت داشته باشد، نباید موجب سرزنش کردن این کشور شود.» حمد بن جاسم در ادامه تصریح کرد: «علیرغم اینکه ما همچنان سخنان وزیر خارجه وقت عربستان در همان روزهای ابتدایی محاصره قطر را به خاطر داریم اما همه باید به آن کمک کنند و جواب بدی را با خوبی داد؛ چراکه ملت عربستان از ما بوده و ما هم از آنها هستیم.» این اظهارات پس از آن مطرح شد که برخی فعالان از کمبود مواد غذایی و به ویژه تخم مرغ درپی شیوع کرونا در عربستان پرده برداشتند.
اظهارات کنایه‌آمیز نخست‌وزیر پیشین قطر واکنش تند «عبدالرحمان بن مساعد»، شاهزاده سعودی را به همراه داشت. وی درباره اظهارات حمد بن جاسم در توئیتر نوشت: «به لطف خدا ما با کمبود هیچ مواد غذایی مواجه نیستیم.» بن مساعد خطاب به بن جاسم گفت: «اما درباره سرزنش باید آنچه در فایل صوتی گفت‌وگو با قذافی درباره طرح‌تان مطرح کرده بودی را یادآوری ‌کنم؛ شما در این فایل گفته بودی اگر عربستان تجزیه شود، مردم نجد از گرسنگی خواهند مرد...‌ای حمد بن جاسم تعداد مبتلایان به کرونا در قطر نسبت به تعداد ساکنان آن بیشترین میزان ابتلا در جهان است، پس در خانه سرت به کار خودت باشد.» وزارت بهداشت سعودی دوشنبه اعلام کرده بود که تاکنون ۲۵۲۳ فرد در این کشور به کرونا مبتلا شده‌ و در این میان ۳۸ تن جانشان را از دست داده‌اند. این درحالی است که وزارت بهداشت قطر در آخرین آمار تعداد مبتلایان در این کشور را ۱۸۳۲ فرد و تعداد جان باختگان را چهار تن اعلام کرد. بسیاری از کارشناسان معتقدند، این کشور مثل خیلی از کشورهای دیگر، آمار واقعی را اعلام نمی‌کنند. چند روز پیش روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز نوشته بود، دولت آمریکا آمار واقعی تلفات کرونا در این کشور را پنهان کرده است.