kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۲۳۴
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۱

مداخله گستاخانه آمریکا در امور داخلی لبنان و اعتراض شدید حزب‌الله

دخالت آمریکا در مورد تعین رئیس‌بانک مرکزی لبنان، با واکنش تند جنبش حزب‌الله لبنان مواجه شد و این جنبش از دولت بیروت خواست بی‌توجه به مداخلات آمریکا عمل کرده و فقط اصل حاکمیت لبنان را در نظر بگیرد.



براساس قوانین لبنان، نخست‌وزیر و دولت این کشور می‌بایست تا 11 فروردین گذشته رئیس‌بانک مرکزی و سه معاون وی را عوض می‌کرد.
به گزارش ایسنا، اما مداخلات آمریکا، اجرای این قانون را مسکوت گذاشت و افراد سابق همچنان و تا اطلاع ثانوی، در مناصب خود باقی خواهند ماند. بنا به اعلام منابع رسمی لبنان، آمریکا به دولت بیروت اخطار داده است که هیچ فردی را جایگزین «محمد بعاصیری» یکی از سه معاون «ریاض سلامه» رئیس‌کل بانک مرکزی، نکند.
اعتراض حزب‌الله
«حسن فضل‌الله» نماینده پارلمان لبنان از فراکسیون حزب‌الله، اظهار داشت: سفیر آمریکا در لبنان با برخی از مقامات رسمی لبنان در بیروت دیدار می‌کند و به صراحت از کاندیدای آمریکا برای پست‌های بانک مرکزی کشورمان حرف می‌زند و از دولت می‌خواهد که کاندیدای کاخ سفید را به عنوان بخشی از سهم آمریکا در اداره مالی لبنان بپذیرد. این جز دخالت آشکار و تجاوز به حاکمیت لبنان نیست. وی ضمن محکوم کردن این اقدام آمریکا، از دولت بیروت خواست مقابل این مداخلات ایستادگی کند و تنها شرط این انتصاب‌ها را تخصص، تعهد، پاکدستی و مبارزه واقعی و جدی با فساد در نظر بگیرد.