kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۰۹۶
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶
از سوی وزارت دفاع و سپاه برداشته شد

گام بلند ایران در مقابله با کرونا /از تولید کیت تشخیص نسل سوم تا سامانه غربالگری الکترواپتیکی

وزارت دفاع و سپاه پاسداران با ساخت کیت نسل سوم تشخیص کرونا و سامانه غربالگری الکترواپتیکی،گام بلندی در مبارزه با ویروس کرونا برداشتند.




سامانه غربالگری الکترواپتیکی تشخیص تب کرونا راه‌اندازی شد، این سامانه توسط یکی از پژوهشکده‌های وابسته به سپاه تولید شده است.
مراسم رونمایی از سامانه بومی غربالگری الکترواپتیکی با دقت بالا در محیط‌های پر ازدحام برای تشخیص تب کرونا با حضور سردار احمد عبدالهی معاونت سلامت، آموزش پزشکی و دفاع زیستی سپاه، علیرضا جلالی، رئیس‌دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله و حسین صمدی‌نیا، رئیس‌بیمارستان بقیه‌الله رونمایی شد.
به گزارس فارس، این سامانه توسط یکی از پژوهشکده‌های وابسته به سپاه تولید شده و به صورت هوشمند کار غربالگری کرونا در محیط‌های پر ازدحام را انجام می‌دهد.
مجری این طرح در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: این سامانه شامل دوربین حرارتی، دوربین مرئی و مرجع دمایی است.
وی ادامه داد: این سامانه ظرف ۲۵ روز ساخته شده و قابلیت استفاده در مراکز و مکان‌های شلوغ همچون مترو، بیمارستان‌ها و فروشگاه‌ها را دارد. پایلوت این سامانه مدت ۴ روز در ورودی اورژانس بیمارستان بقیةالله انجام شد. دقت این سامانه یک دهم است و می‌تواند کار غربالگری را بدون اینکه افراد متوجه و نگران شوند انجام دهد.
مجری این سامانه غربالگری خاطرنشان کرد: این سامانه درجه بدن بالای ۳۷ درجه افراد را تشخیص می‌دهد. ما آماده تولید انبوه این سامانه هستیم.
تولید کیت‌های
نسل سوم تشخیص ویروس کرونا
حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور، عصر دیروز از نمایشگاه دستاوردها و محصولات علمی و فناوری کشور در مبارزه با بیماری کرونا بازدید کرد. در این بازدید سورنا ستاری، معاون علمی رئیس‌جمهور و امیر حاتمی، وزیر دفاع حضور داشتند.
یکی از محصولات علمی و فناوری در این نمایشگاه، کیت‌های نسل سوم تشخیص ویروس کرونا است. در همین رابطه، رضا الله‌ورن، رئیس‌اداره بهداشت، امداد و درمان وزارت دفاع از تولید کیت‌های نسل سوم تشخیص ویروس کرونا و ساخت بسته کاملی از تجهیزات برای مقابله با کرونا توسط متخصصان صنعت دفاعی خبر داد.
وی با بیان اینکه این کیت‌ها از نظر اختصاصی بودن تست فوق‌العاده هستند و در آینده از نظر تولید روزانه کیت‌های تشخیصی مشکلی نخواهیم داشت، گفت: دانشمندان ما در وزارت دفاع از حدود 2 ماه گذشته روی کیت‌ها کار کردند که هفته گذشته این کیت در قرارگاه درمانی امام رضا(ع) رونمایی و تحویل شد.
رئیس‌اداره بهداشت، امداد و درمان وزارت دفاع اضافه کرد: وظیفه وزارت دفاع در مرحله اول تأمین تجهیزات دفاعی برای نیروهای مسلح است منتها به‌دلیل ظرفیت دانشی که وجود دارد ما در مواقع بحران می‌توانیم به‌سمت تأمین نیازهای کشوری بپردازیم که در ماجرای کرونا این اتفاق رقم خورد.
الله‌ورن تأکید کرد: آزمایشگاه سیار زیستی سطح 3 در وزارت دفاع ساخته و به انستیتو پاستور تحویل داده شد و همچنین با سامانه سیار درمانی و لباس‌های حفاظت فردی که مراکز درمانی از این لباس‌ها استفاده می‌کنند در واقع بسته کاملی از تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با بیماری کرونا در وزارت دفاع تولید و ساخته می‌شود.
وی اضافه کرد: ظرفیت روزانه تولید 150 هزار لیتر محلول‌های ضدعفونی‌کننده دست و سطوح و 40 هزار عدد ماسک و همچنین تجهیزات مورد نیاز بخش درمانی را داریم. خوشبختانه براساس ابلاغ و تکلیفی که به وزارت دفاع داده شد این محصولات و تجهیزات به اندازه و تعداد مورد نیاز برای همه مراکزی که درخواست‌کننده این محصولات هستند، در حال تأمین است.