kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۰۱۱
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸

اتحادیه اروپا‌، ائتلاف گروه 77 و چین خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا شدند

اتحادیه اروپا ، ائتلاف گروه 77 و چین در مواضعی جداگانه خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورهای در حال توسعه از جمله ایران و ونزوئلا در شرایط تسریع شیوع ویروس کرونا شدند.

در پی امتناع ایالات متحده آمریکا برای لغو تحریم‌های یک‌جانبه علیه کشورهایی چون ایران، کوبا و ونزوئلا، اتحادیه اروپا نیز روز گذشته (جمعه)، از معافیت‌های تحریمی بشردوستانه حمایت کرد تا با تعلیق تحریم‌های اقتصادی، کشورهایی چون ایران و کوبا و ونزوئلا بتوانند برای مقابله با ویروس ناشناخته کرونا به تجهیزات پزشکی و دارویی دسترسی داشته باشند.
بنا به گزارش پایگاه خبری «کونتراپانت»، «آرانچا گونزالس لایا» وزیر امور خارجه اسپانیا در یک کنفرانس خبری ویدئویی اعلام کرد که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در یک نشستی که روز گذشته از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد از ایجاد معافیت تحریمی برای دسترسی کشورهای در حال توسعه به تجهیزات پزشکی و دارویی برای مقابله با کرونا موافقت کردند.
گونزالس تصریح کرد که تمامی تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورها «همیشه حاوی یک بند یا معافیت بشردوستانه است» که مطابق با آن تحریم‌ها در شرایط اضطراری انسانی همچون شرایط فعلی مقابله با کرونا، قابل تعلیق است.
از سوی دیگر اتئلاف کشورهای موسوم به گروه ۷۷ (G77) و چین با صدور بیانیه‌ای خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا علیه کشورهای در حال توسعه در بحبوحه شیوع کرونا در جهان شدند و هشدار دادند که این تحریم‌ها در مسیر تلاش‌ها برای مقابله با این بیماری همه‌گیر مانع‌تراشی می‌کند.
بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، ائتلاف کشورهای در حال توسعه و چین روز گذشته (جمعه) در بیانیه‌ای تصریح کردند که «اقدامات تهدیدآمیز و یکجانبه اقتصادی، بر ظرفیت کشورها برای واکنش مناسب (به کرونا) تأثیر منفی خواهد گذاشت».
ائتلاف کشورهای در حال توسعه در بیانیه خود هشدار دادند که تحریم‌های یکجانبه مانع از رسیدن تجهیزات و تدارکات پزشکی به کشورهای تحت تحریم «برای درمان مناسب مردم خود در مواجهه با این بیماری همه‌گیر می‌شود.»
این بیانیه ادامه می‌دهد: «ما بنابراین از جامعه بین‌الملل درخواست می‌کنیم تا اقدامات فوری و کارآمدی برای از میان برداشتن استفاده از اقدامات تهدید‌آمیز و یکجانبه اقتصادی علیه کشورهای در حال توسعه می‌شویم.»
گروه 77 و چین همچنین با ‌اشاره به مواجهه همه کشورهای جهان در این برهه حساس زمانی و شیوع ویروس کرونا و مخالفت با طرح اتهام و اعمال تبعیض علیه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بر به‌کارگیری توانایی و ظرفیت کشورهای جهان به منظور همبستگی در راستای کاهش تأثیرات کووید-۱۹ و ساختن آینده‌ای مشترک برای بشریت تاکید کرده است.