kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۸۷۷
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۲
سرلشکر باقری در واکنش به تحرکات آمریکایی‌ها در عراق:

اگر آمریکایی‌ها نظر سوئی به ایران داشته باشند با شدیدترین عکس‌العمل مواجه می‌شوند

رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح گفت: آمریکایی‌ها اگر چناچه کوچکترین نظرسویی به امنیت کشور ما داشته باشند، با شدیدترین عکس‌العمل‌ها مواجه خواهند شد.

سردار سرلشکر باقری رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح-  14 فروردین-  در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در روزهای اخیر تحرکات و فعالیت‌های نظامی آمریکایی‌ها در فضای عراق و خلیج ‌فارس افزایش پیدا کرده است. آنان در فضای رسانه‌ای و روانی نیز به شکل انبوهی در حال خبرپراکنی هستند و نسبت به مجموعه‌های مقاومت و حشد‌الشعبی در عراق نیاتی دارند.
وی افزود: ما فعالیت‌ها و تحرکات آمریکایی‌ها را به طور کامل زیرنظر داریم و در مجموعه‌های اطلاعاتی ما تمامی‌این فعالیت‌ها ثبت و به لحظه دنبال خواهند شد. تمامی‌مجموعه‌های دفاعی با هوشیاری در حال دفاع از مرزهای زمینی، دریایی و هوایی هستند.
سرلشکر باقری خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که طی هفته‌های اخیر در کشور عراق و علیه پایگاه‌های آمریکایی صورت گرفته است، عکس‌العمل طبیعی مردم عراق و نیروهای مقاومت در برابر اقدام شیطانی آنها در ‌ترور سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس فرمانده نیروهای مقاومت عراق است و هیچ ارتباطی به کشور ما ندارد. آمریکایی‌ها بعضاً این را به ما نسبت می‌دهند که فرافکنی است.
رئیس‌ ستاد کل نیروهای مسلح بیان داشت: آمریکایی‌ها به خوبی خود مطلع هستند که مردم منطقه و مردم عزیز عراق با حضور نظامی آنان در این کشورها مخالف هستند و این عکس‌العمل طبیعی آنان است. ما صحنه‌ها را زیر رصد و نگاه خودمان داریم و در دفاع از کشورمان ایستادگی می‌کنیم.
وی در پایان تأکید کرد: آمریکایی‌ها اگر چنانچه کوچکترین اقدام یا چشم‌داشت و نظرسویی به امنیت کشور ما داشته باشند، با شدیدترین عکس‌العمل‌ها مواجه خواهند شد، اما جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه دخالتی در این مسائل ندارد و هیچ قصدی برای تعرض به نیروهای بیگانه ندارد.
دست و پا زدن آمریکا
برای حضور‌اشغالگرانه در عراق
دونالد ‌ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا-  13 فروردین-  در پیامی‌در توئیتر مدعی شد که ایران یا گروه‌های وابسته به آن در حال برنامه‌ریزی برای یک حمله علیه نیروهای آمریکایی در عراق هستند.
‌ترامپ در این پیام توئیتری مدعی شد: بر اساس اطلاعات و اعتقاد (ما)، ایران یا گروه‌های وابسته به آن در حال برنامه‌ریزی حمله‌ای غافلگیرکننده علیه نیروها یا تاسیسات آمریکایی در عراق است. اگر چنین اتفاقی بیفتد، ایران هزینه بسیار سنگینی خواهد پرداخت.
پس از آن، گابریل صوما، مشاور دونالد ‌ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در غرب آسیا-  14 فروردین-  در گفت‌وگو با خبرگزاری «المعلومه» مدعی شد که آمریکا قصد دارد یک عملیات هوایی علیه چند پایگاه نظامی در عراق انجام دهد، اما نه در مقطع کنونی.
صوما مدعی شد: کاخ سفید با فرماندهان نظامی درخصوص اجرای یک عملیات هوایی علیه مواضع نظامی که بقای نیروهای آمریکایی را در عراق تهدید می‌کند، بحث کرده است.
در ادامه، بیل اوربان، سخنگوی ‌تروریست‌های سنتکام (فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی) گفت: سامانه‌های پدافند هوایی «پاتریوت» در حال انتقال و استقرار در عراق هستند.
به نوشته پایگاه اینترنتی سنتکام، اوربان در اولین اظهارنظر رسمی‌آمریکا در این خصوص، در بیانیه‌ای مدعی شد: همان‌طور که ژنرال فرانک مکنزی فرمانده سنتکام در نشستی خبری در ۱۳ مارس گفت، آمریکا در حال انتقال سیستم‌های دفاعی به عراق جهت محافظت از عراقی‌ها، ائتلاف و نیروهای آمریکایی از تهدیدات هوایی موجود در پایگاه‌های عراق است که میزبان نیروهای ائتلاف هستند.
به گزارش فارس، رئیس‌جمهور آمریکا که کشورش درگیر بحران شیوع ویروس کروناست در حالی مدعی برنامه‌ریزی ایران برای حمله به نیروهای آمریکایی می‌شود که منابع عراقی و آمریکایی طی روزهای اخیر از احتمال حمله جدید آمریکا علیه مواضع نظامی در عراق در آینده قریب خبر داده و گفته‌اند، آمریکا به هر طریقی تلاش می‌کند بر خلاف خواسته دولت و ملت عراق در این کشور بماند، از همین رو سعی در هدف گرفتن مواضع گروه‌های مقاومت در عراق را دارد که مخالف قاطع‌اشغالگری آمریکایی‌ها در خاک کشورشان هستند.
ائتلاف آمریکایی ظرف یکی دو هفته اخیر از برخی پایگاه‌هایش در عراق عقب‌نشینی کرده است و برخی منابع عراقی می‌گویند بیم آمریکا از ادامه حملات مقاومت به این پایگاه‌ها دلیل آن بوده است.
رسانه‌های عراقی می‌گویند همه نیروهای آمریکایی که تاکنون از پایگاه‌هایشان عقب‌نشینی کرده‌اند و همچنین آنهایی که طی هفته‌های آتی عقب‌نشینی خواهند کرد به سمت پایگاه‌های «حریر» در شرق اربیل و «عین الأسد» در غرب الرمادی رفتند.
المیادین در گزارشی نوشت: هنوز تایید نشده است که بغداد به استقرار پاتریوت در عراق موافقت نشان داده باشد.
همچنین نشریه نشنال‌اینترست در گزارشی نوشت: به‌نظر می‌رسد سامانه دفاع موشکی پاتریوت از کارآمدی لازم برای دفع حملات موشکی ایران برخوردار نیست.
کارشناسان معتقدند که اظهارات مقامات آمریکایی در روزهای گذشته در ادامه دست و پا زدن واشنگتن برای استمرار حضور‌اشغالگرانه در عراق است.
ایجاد بحران مصنوعی
 برای سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی
به گزارش نورنیوز،منابع اطلاعاتی موثق در عراق گفتند اطلاعات دقیقی در اختیار دارند که برخی مشاوران دونالد ‌ترامپ به وی توصیه اکید کرده‌اند برای کاهش فشار افکار عمومی و شخصیت‌های سیاسی رقیب در آمریکا پیرامون ناکارآمدی فاجعه‌بار دولت در کنترل شیوع ویروس کرونا، لازم است بحرانی مصنوعی در منطقه با اولویت عراق ایجاد شود.
بر اساس اخبار اعلام شده از سوی این منابع عراقی، مقامات پنتاگون و سیا با این رویکرد مخالفت کرده و اجرای آن را گام نهادن در مسیری بسیار خطرناک و غیرقابل پیش‌بینی عنوان نموده‌اند اما وزارت خارجه آمریکا بر آن اصرار دارد.
گفته می‌شود تماس روز چهارشنبه ۱۳ فروردین «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه با «برهم صالح» رئیس جمهور عراق نیز برای اعلام نگرانی درخصوص احتمال ایجاد شرایط غیرمنتطره در عراق بوده است.
جنگ افروزان را ادب می‌کنیم
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در صفحه توئیتر خود خطاب به دونالد ‌ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: آقای ‌ترامپ، دوباره فریب جنگ‌طلبان همیشگی را نخور. ایران دوستانی دارد. هیچ‌کسی نمی‌تواند میلیون‌ها «نائب» داشته باشد.
ظریف در واکنش به ادعای مسئولان آمریکایی مبنی بر اینکه ایران به دنبال صدمه زدن به نظامیان این کشور در عراق بود، تصریح کرد: ایران هیچ جنگی را آغاز نمی‌کند، بلکه کسانی را که مرتکب آن می‌شوند، ادب می‌کند.
سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به حضور و تحرکات نظامی آمریکا در عراق اظهار داشت: در حالی که دبیرکل سازمان ملل متحد و جامعه جهانی بر توقف اقدامات تنش زا و جنگ طلبانه در شرایط شیوع کرونا تأکید می‌کنند، این تحرکات خلاف خواسته رسمی‌و اعلام شده دولت، پارلمان و مردم عراق و تشنج آفرین است و می‌تواند وضعیت منطقه را به بی‌ثباتی و شرایطی فاجعه بار سوق دهد.
موسوی از نیروهای آمریکایی خواست به مطالبات دولت و مردم عراق مبنی بر خروج از این کشور احترام گذاشته و از تشنج‌آفرینی در منطقه پرهیز کنند.
افول قدرت سیاسی و نظامی آمریکا
سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا طی یادداشتی در تحلیل تحرکات نظامی آمریکا در عراق و در واکنش به ادامه حضور نامشروع و غیرقانونی ارتش ‌تروریستی آمریکا در عراق نوشت: دوران افول قدرت سیاسی و نظامی آمریکا در جهان و منطقه غرب آسیا فرا رسیده است و نظامیان آمریکایی می‌دانند به نفع آنها نیست که اقدامی بکنند، البته تغییرات نظامی پایگاه‌های آمریکا در عراق در راستای تغییرات آرایش دفاعی و امنیتی ارتش آمریکا و در جهت تحمل آسیب‌پذیری کمتر تحلیل می‌شود، اما  به هر جهت ادامه تنش‌ها با توجه به ادامه‌اشغالگری آمریکایی‌ها دور از ذهن نمی‌باشد و در این بین سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران دفاع از دولت، پارلمان  و ملت عراق و حقوق قانونی عراق می‌باشد.
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در واکنش به تحرکات اخیر آمریکا در عراق در توییتی نوشت: هرگونه اقدام نظامی آمریکا در عراق مانند حمله داعش است! ‌ترور و تجاوز در شکل دولت و گروه فرقی ندارد. آمریکا از عراق خارج شود وگرنه مردم عراق اخراجشان می‌کنند.
همچنین حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس‌مجلس در توییتی به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی، ضمن جنگ روانی خواندن تحرکات اخیر آمریکا، به آنها هشدار داد که اگر بار دیگر مرتکب خطای نظامی شوند،‌ بی‌تردید این اقدام آنها به خروج هرچه‌ سریع‌تر آنها از منطقه و پایان صهیونیسم منجر خواهد شد.
محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در توئیتی نوشت: آمریکا در عراق سعی می‌کند‌ترس خود را پشت ژست‌های تهاجمی‌پنهان کند. ارتشی که در حال فرار به مناطق ظاهراً امن است، حریف مردم قهرمان و مقاوم عراق نیست. اگر کوچک‌ترین خطایی از آمریکا سر بزند همۀ اجزاء جبهۀ یکپارچۀ مقاومت، با تمام توان در کنار مردم، مرجعیت و مجاهدین عراقی خواهند بود.