kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۸۴۲
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۶

صفر تا صد حمله بزرگ به ریاض انصارالله چگونه به روزترین پاتریوت سعودی را دور زد؟

انصارالله یمن در جدیدترین عملیات پهپادی و موشکی خود ضمن شکست سامانه دفاعی «پاتریوت» عربستان، ریاض پایتخت این کشور را با دقت هدف قرار‌داد.


  سرویس خارجی-

انصارالله یمن در حالی ششمین سال از مقاومت در برابر تجاوز ائتلاف سعودی را آغاز کرده که از انواع موشک‌ها و سامانه‌های دفاعی‌اش، به روش خاص خود رونمایی می‌کند. ائتلاف سعودی هم که همزمان با آغاز ششمین سال تجاوزش به یمن، حملات خود علیه مردم مظلوم این کشور را افزایش داده، شاید تصور نمی‌کرد به چنین روزی بیفتند. انقلابیون یمن با یک حمله دقیق و حساب شده ضربه مهم و محکمی بر اعتبار وحیثیت آل‌سعود وارد کرد. روز شنبه ۹ فروردین ماه «یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد یگان موشکی و پهپادی یمن بزرگترین حمله موشکی و پهپادی به مواضع دولت سعودی را از ابتدای آغاز جنگ یمن، انجام داده است.
«یحیی سریع» در این بیانیه اضافه کرده که اهداف حساسی در ریاض با موشک‌های «ذوالفقار» و پهپاد‌های «صماد۳» هدف قرار گرفته است: «در راستای عمل به وعده عبدالملک الحوثی رهبر انقلاب یمن و پاسخ به تجاوزات، این حملات صورت گرفته و همچنین اهداف اقتصادی و نظامی در مناطق جیزان، نجران و عسیر با تعدادی زیادی موشک و پهپاد‌های تهاجمی «قاصفk2» هدف قرار گرفته است.» پیش از این عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن در سخنانی به مناسبت ششمین سالروز آغاز جنگ یمن، اعلام کرده بود دولت سعودی در ششمین سال جنگ شاهد «غافلگیری‌های» زیادی خواهد بود.
رژیم سعودی در جریان حملات اخیر نیز طبق روال گذشته، ادعا کرده موشک‌های یمنی را ساقط کرده است. این ادعا در شرایطی اظهار می‌شود که پیش‌تر نیز بار‌ها این ادعا تکرار شده بود، اما فاجعه بزرگ شکست سامانه دفاع موشکی پاتریوت در جریان حمله پهپادی به تاسیسات آرامکو نشان داد که تا چه‌اندازه ادعا‌های مقامات نظامی و سیاسی سعودی کذب است.
سیستم‌های پدافندی پاتریوت ساخت آمریکا، ستون فقرات پدافند هوایی ارتش عربستان را تشکیل می‌دهند. ارتش سعودی می‌گوید سه نسخه از این سامانه پدافندی را دارد. دو مدل این نخست در دهه ۹۰ و ابتدای دهه اول ۲۰۰۰ توسط ارتش عربستان خریداری شده‌اند. تصاویری که از بقایای لاشه موشک‌های پاتریوت شلیک شده در حمله اخیر انصارالله به عربستان منتشر شده نشان می‌دهد به طور قطعی و مستند از نسخه «پک3» که حدود ۱ سال است عملیاتی شده استفاده شده بود. اما ظاهرا این سامانه به روز شده در نخستین تجربه عملیاتی خود با غافلگیری موشکی انصارالله مواجه شده است.
از سوی دیگر و در راستای عملیات آزاد‌سازی استان مارب، منابع محلی گزارش دادند که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بامداد روز چهارشنبه موفق شدند بر مناطق و پایگاه‌های نظامی در شمال شهر مأرب مسلط شوند. این منابع همچنین گفتند که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی توانستند مناطق الخسف، البرش، قرن منصور و الأقشع در شمال شهر مأرب را تحت سیطره کامل خود درآورند. نیروهای ائتلاف بین‌المللی از پایگاه‌های خود در این مناطق به سمت اردوگاه الکنایس در شمال مأرب عقب‌نشینی کرده‌اند. همچنین خبر رسیده که از سرنوشت «صالح الروساء» ملقب به «أسد الإصلاح» فرمانده جبهه شمالی شهر مأرب خبری در دست نیست!
خبر دیگر از یمن اینکه، محمد علی الحوثی رئیس‌کمیته عالی انقلاب یمن اعلام کرده انصارالله پیشنهادی درخصوص داوری ۱۲ کشور اعم از کشورهای عربی، روسیه و چین به اضافه سازمان ملل به منظور یافتن راهکاری جهت پایان دادن به جنگ یمن ارائه کرده است. الحوثی در حساب توئیتری خود نوشته: «چهار کشور عربی، چهار کشور اسلامی، چهار کشور آسیایی به اضافه سازمان ملل بیایند و بین ما و شما به عنوان کشورهای متجاوز علیه کشور ما داوری کنند...پیشنهاد می‌کنم این کشورها الجزائر، تونس، مصر، عراق، پاکستان، مالزی،‌اندونزی، سیرالئون، روسیه، چین، کره و ژاپن باشد، قطعا راه‌حلی پیدا خواهند کرد».
سعودی‌ها تا این لحظه، واکنشی به این درخواست نشان نداده‌اند. شاید به این دلیل که، هر واکنشی به این پیشنهاد در شرایطی که ضربه سختی هم خورده است، از سوی حریف، «ضعف» تلقی می‌شود! و این اوج هوشیاری انقلابیون یمنی را می‌رساند.