kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۸۳۹
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵

اعلام آمادگی تمام گروه‌های مقاومت عراق برای نبرد با آمریکا

گروه‌های مقاومت عراق در واکنش به تحرکات و رجز خوانی‌های آمریکا، اعلام کردند که برای نبرد با نیروهای‌اشغالگر آمریکایی آماده‌اند.

گروهای مقاومت عراق در واکنش به انتقال موشک‌های «پاتریوت» توسط نظامیان آمریکایی به پایگاه‌های اربیل و عین الاسد و همچنین، تهدیدات مقامات آمریکایی، اعلام کردند که برای نبرد با آمریکا آماده هستند.
به گزارش ایسنا، « گردان‌های حزب‌الله عراق» اعلام کرد: ما ماهیت جنایتکارانه دولت «دونالد ترامپ» را می‌شناسیم. ما براساس وظیفه دینی و نه به درخواست هیچ طرف دیگری به جنگ می‌پردازیم. روزنامه «نیویورک تایمز» اعلام کرده بود، وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) به فرماندهان دستور داد برای عملیات علیه حزب‌الله برنامه‌ریزی کنند.
از سوی دیگر، گروه «عصبه الثائرین» عراق پیام ویدیویی را برای آمریکا فرستاد و اعلام کرد: سفارت آمریکا در تیررس موشک‌های ماست و اگر بخواهیم آن را با خاک یکسان می‌کنیم، شما از دقت حملات ما خبر دارید. این گروه مسئولیت حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق، از جمله پایگاه» التاجی» را به عهده گرفت.
مهندس «نصر الشِمَّری» سخنگوی مقاومت اسلامی «نجباء»، نیز از آمادگی محور مقاومت برای مقابله با آمریکا خبر داد و گفت: مقاومت اسلامی توانایی درهم‌کوبیدن همه پایگاه‌های آمریکای شرور و سامانه‌های کاغذی آن را
دارد.
گروه «سرایا السلام» وابسته به جریان «صدر» عراق نیز اعلام کرد، در حالی که در عراق و همه دنیا برای مقابله با شیوع کرونا بسیج شده‌اند، این فقط آمریکاست که طبق معمول بر طبل جنگ می‌کوبد.
واکنش دولت و پارلمان
«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق، اعلام کرد که هرگونه حمله و تحرک در عراق بدون هماهنگی با دولت این کشور، یک اقدام تحریک‌آمیز بوده و نقض حاکمیت کشور محسوب می‌شود. الصحاف تاکید کرد: از شورای امنیت می‌خواهیم با مسئولیت‌پذیری٬ از تجاوزات و تحرکات غیرقانونی واشنگتن جلوگیری کند.
«کریم علیوی» عضو کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق، هم ضمن درخواست از دولت عراق مبنی بر اعلام جزئیات استقرار سامانه «پاتریوت»، این اقدام را «نوعی تجاوز به حاکمیت عراق» خواند.
وی گفت: تصمیم به اخراج نیروهای خارجی از جمله آمریکا، (از خاک عراق) برگشت‌ناپذیر است. پارلمان عراق روز 15 دی، یعنی دو روز پس از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن شهید «حاج قاسم سلیمانی»‌، «ابو مهدی المهندس» و همراهان آنها، طرح اخراج نیروهای خارجی از عراق را تصویب کرد. علیوی خطاب به دولت عراق اعلام کرد: با مردم درباره جزئیات امور [سامانه پاتریوت] و اینکه آیا نصب این سامانه با اطلاع دولت صورت گرفته است یا نه، صراحت داشته باشید.
برخی از گروه‌های عراقی نیز «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق، را هدف حمله قرار‌دادند و او را متهم به همراهی با آمریکا کردند.
تحرکات آمریکا
 دولت آمریکا طی روزهای اخیر اعضای سفارت خود را از بغداد به پایگاه عین الاسد منتقل کرد، برخی از پایگاه‌ها را به دولت عراق تحویل داد و علاوه‌بر آن، سامانه‌های دفاع موشکی«پاتریوت» را در پایگاه‌های نظامی خود در اربیل و عین‌الاسد مستقر کرد. این در حالی بود که واشنگتن هشدارهای «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق، در مورد عدم استقرار پاتریوت را نادیده گرفت.
در همین حال، یک منبع امنیتی عراقی از تحرکات آمریکایی‌ها در شش استان عراق خبر داد و اعلام کرد نیروهای آمریکایی قصد دارند پایگاه‌های حشد‌الشعبی را در این مناطق هدف قرار
دهند.
«جورج مالبرونو» خبرنگار ارشد« فیگارو»، نیز خبر داد که آمریکا بعد از ظهر روز پنجشنبه با یک پرواز از بغداد به قطر، بسیاری از دیپلمات‌های آمریکایی‌، اروپایی و حدود 30 عضو سازمان ملل را از عراق خارج کرد. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان ناتو، هم اعلام کرد که این سازمان تصمیم گرفته است ماموریت خود در عراق را گسترش دهد. این تحرکات در حالی صورت می‌گیرد که کارشناسان می‌گویند آمریکا در شرایطی نیست که بتواند دست به ماجراجویی بزند.