kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۷۸۰
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴

افزایش جان‌باختگان کرونا در کشور به ۹۸۸ نفر/سخنگوی وزارت بهداشت: اگر مردم در خانه بمانند کرونا را کنترل می‌کنیم

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت آخرین آمارهای مربوط به بیماری کرونا در کشور را اعلام کرد.




به گزارش ایرنا، کیانوش جهانپور دیروز درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و فوت ناشی از آن گفت: از ظهر دوشنبه تا  سه‌شنبه و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، هزار و ۱۷۸ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۶ هزار و ۱۶۹ نفر رسید.
جهانپور ادامه داد: خوشبختانه پنج هزار و ۳۸۹ نفر از بیماران کووید ۱۹ در کشور بهبود یافته و‌ ترخیص شده‌اند و این آمار روز به روز در حال افزایش است.
وی ادامه داد: متأسفانه ۱۳۵ نفر از بیماران جان خود را از دست دادند و تعداد درگذشتگان بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۹۸۸ مورد رسید.
سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: تعداد موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته هزار و ۱۷۸ نفر بوده که از ۵۶ آزمایشگاه مورد تایید وزارت بهداشت در سراسر کشور گزارش شده است.
جهانپور درباره موارد جدید بیماران کووید ۱۹ در کشور به تفکیک استان‌ها گفت: در تهران ۲۷۳ نفر، مازندران ۵۹ نفر، اصفهان ۷۵ نفر، قم ۲۹ نفر، گیلان ۴۵ نفر، البرز ۱۱۶ نفر، مرکزی ۴۷ نفر، سمنان ۳۳ نفر، قزوین ۲۶ نفر، آذربایجان شرقی ۷۸ نفر، یزد ۴۹ نفر، خوزستان ۲۵ نفر، گلستان ۳۰ نفر، فارس ۳۱ نفر، آذربایجان غربی ۳۴ نفر، اردبیل ۱۹ نفر، کردستان ۲ نفر، خراسان شمالی ۳ نفر، کرمانشاه ۹ نفر، هرمزگان ۶ نفر، خراسان جنوبی ۱۲ نفر، همدان ۱۱ نفر، کرمان ۱۹ نفر، ایلام ۷ نفر، زنجان ۲۵ نفر، سیستان و بلوچستان ۱۱ نفر، چهارمحال و بختیاری ۲ نفر، بوشهر ۴ نفر، خراسان رضوی ۶۳ نفر، لرستان ۳۵ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند.
وی ادامه داد: مرحله مداخله‌ای در بسیج مقابله با کرونا در حال اجراست و مردم می‌توانند در صورت مشکوک بودن به علائم کرونا در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند. تاکنون بیش از ۱۵ میلیون نفر غربالگری شدند و امیدوارم هرچه زودتر تعداد افرادی که غربالگری شده‌اند به حداکثر میزان خود برسد.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: در برخی استان‌ها روند افزایشی ابتلا ادامه دارد و در برخی استان‌ها اعداد ثابت مانده و امیدواریم بتوانیم بیماری را با مشارکت مردم کنترل کنیم.
جهانپور تأکید کرد: اگر افراد در خانه بمانند و سفرهای نوروزی را لغو کرده و از‌ ترددهای غیرضروری شهری و بین‌شهری بپرهیزند، می‌توانیم این ویروس را کنترل کنیم.
 درخواست اعتبار 250 میلیون یورویی
برای بیماری کرونا در کشور
سعید نمکی وزیر بهداشت و رئیس ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در نامه‌ای از رییس جمهوری درخواست کرد 250 میلیون یورو ارز برای درمان بیماران کرونایی و تهیه لباس و ماسک و تجهیزات بیمارستانی برای حدود 20 هزار تخت و پرسنل اختصاص یابد.
 مبتلایان به کرونا سریع شناسایی شوند
وزیر بهداشت همچنین طی نامه‌ای به معاونان وزارت بهداشت و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بر لزوم شناسایی سریع موارد مبتلا به کرونا و تحت مراقبت قرار دادن آنها تأکید کرد.
صف خرید آجیل یا مهلکه!
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه متأسفانه تهرانی‌ها هنوز کرونا را جدی نگرفته‌اند، گفت: کرونا یک بیماری مهلک و بسیار جدی است.
به گزارش وزارت بهداشت، علیرضا زالی با‌ اشاره به وضعیت کرونا در تهران گفت: به‌نظر من رسانه‌ها به اندازه کافی در زمینه کرونا به شکل‌های مختلفی اطلاع‌رسانی کرده‌اند و هشدارهای گروه پزشکی به آحاد مردم منتقل شده است اما هنوز مردم به اندازه کافی شرایط را جدی نگرفته و حساسیت بسیار مهم این بیماری را درک نکرده‌اند.
زالی با بیان اینکه کرونا یک بیماری مهلک و بسیار جدی است، افزود: هیچ‌کس از این ویروس مصون نیست و نمی‌توان هیچ تضمینی داد که اگر هر فردی امروز به این بیماری مبتلا شد، علامت‌دار باشد، بلکه ممکن است بی‌علامت باشد.
وی تأکید کرد: یادمان باشد اگر امروز به ویروس مبتلا شویم، ممکن است آن را به فردی در خانواده یا پدر و مادر سالخورده منتقل کنیم که در آنها شدت بیماری بیشتر خواهد بود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: نظرسنجی ما و آنچه در سطح شهر می‌بینیم، نشان می‌دهد که متأسفانه کماکان فعالیت‌ها جاری است و شب عید امسال با سال گذشته هیچ تفاوتی ندارد. در حالی که باید توجه کرد که امسال عید متفاوتی داریم. زالی  با‌ اشاره به صف‌های تشکیل شده برای خرید آجیل و...‌ از سوی مردم گفت: باید توجه کرد که مردمی که در موارد غیرضروری بیرون رفته و در صف‌های خرید آجیل و... قرار می‌گیرند، خودشان را در مهلکه خطر و مرگ قرار می‌دهند. این شهامت نیست؛ بلکه به استقبال مرگ رفتن است. ما در جامعه با هر اشتباه می‌توانیم قربانی ویروس کرونا باشیم و تضمینی نیست که ما قربانی بعدی نباشیم. بنابراین بحث حیات و جان است و شوخی ندارد. وی تأکید کرد: خواهشم از همه شهروندان این است که توجه کنند. آمار روزانه در تهران رو به افزایش است و این نشان می‌دهد که مردم در تهران توجه لازم را نداشته‌اند. هر روز آمارها و تعداد بستری‌ها رو به افزایش است. مردم در داخل شهر تصور اختراعی از کرونا دارند و تصویر بیمارستان‌های ما را ندارند. در حالی که اگر حجم بیماران بستری در بیمارستان‌ها را ببینند و بیماران بدحال را مشاهده کنند، متوجه عمق ماجرا می‌شوند. در عین حال در اطراف خودمان آگهی‌های ‌ترحیم را شاهدیم این نشان می‌دهد که مسئله جدی است.
 آغاز طرح ملی غربالگری کووید19
از سوی هلال ‌احمر
سرپرست جمعیت هلال ‌احمر از آغاز رسمی‌ طرح پایش و غربالگری کووید19 در مبادی خروجی  برخی استان‌ها خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال ‌احمر،
کریم همتی در حاشیه بازدید از پست پایش و غربالگری جمعیت هلال‌احمر استان تهران در عوارضی تهران- قم گفت: این طرح در مبادی خروجی استان‌های تهران، قزوین، خراسان رضوی، گیلان، گلستان، مازندران، قم، مرکزی، اصفهان، سمنان، همدان، البرز و لرستان به‌صورت رسمی ‌آغاز شد.
همتی افزود: این طرح با بهره‌گیری از 500 تیم چهار نفره با آمبولانس آماده و تجهیزات کامل در کنار پلیس، دانشگاه علوم پزشکی و راهداری انجام می‌شود.
به گفته وی، این تیم‌ها به‌صورت هماهنگ وظیفه غربالگری و تب‌سنجی را بر عهده ‌دارند و از خروج و ادامه ‌تردد موارد  مشکوک به کرونا جلوگیری می‌کنند و این افراد به مدت 14روز به قرنطینه منتقل می‌شوند.
موافقت فرمانده سپاه با درخواست وزیر بهداشت
معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از موافقت فرمانده‌کل سپاه با درخواست وزیر بهداشت خبر داد.
به گزارش تسنیم، سردار علی‌اکبر پورجمشیدیان افزود: فرمانده‌کل سپاه با مأمور شدن سردار اخوان معاون امداد و بهداشت نیروی زمینی سپاه به وزارت بهداشت برای کمک به مقابله با بیماری کرونا موافقت کرده است.
گفتنی است، وزیر بهداشت طی نامه‌ای خطاب به فرمانده‌کل سپاه درخواست کرده بود تا سردار اخوان معاون امداد و بهداشت نیروی زمینی سپاه به‌مدت دوماه برای کمک به مقابله با کرونا به این وزارتخانه مأمور شود.