kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۷۶۵
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۱

موفقیت ۲۰ دانشگاه در برگزاری کلاس‌های از راه دور



با آغاز شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفند ۹۸ در سطح کشور و همزمان با آغاز نیم سال دوم تحصیلی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با چالش چگونگی تداوم فعالیت‌های آموزشی مواجه شد و از این رو توجه به آموزش‌های غیرحضوری بر پایه فضای وب، مورد تاکید معاونت آموزشی این وزارتخانه قرار گرفت.
از این رو دانشگاه‌ها برای عقب نماندن از سال تحصیلی، کلاس‌های آنلاین را با توصیه‌ها و بخشنامه‌های وزارت علوم برگزار کردند. به موازات این اقدام، کارگروه آموزش الکترونیک در این وزارتخانه تشکیل شد و ۷۰ درصد دانشجویان دانشگاه‌های وزارت علوم در سایه این آموزش‌ها، ترم دوم تحصیلی را می‌گذرانند.
بر اساس آخرین گزارش دریافتی وزارت علوم از دانشگاه‌ها، تاکنون حدود ۲۰ دانشگاه کلاس‌های آنلاین را برگزار کرده‌اند و این کلاس‌ها همچنان در حال برگزاری است. در ادامه به اسامی این دانشگاه‌ها و وضعیت برگزاری کلاس‌های الکترونیک
‌اشاره می‌شود.
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهید بهشتی که از سال ۸۵ کلاس‌های الکترونیک را برقرار کرده تاکنون پنج هزار و ۱۲۰ کلاس برخط برای ۱۰ هزار و ۲۰۰ دانشجو از مجموع ۱۹ هزار دانشجوی خود را تحت پوشش آموزش مجازی قرار داده است.
بر اساس گزارش این دانشگاه، در روز ۱۸ اسفند که تعطیل رسمی بود کلاس‌های آنلاین دانشگاه شهید بهشتی برگزار و از ۱۰ اسفندماه کلاس‌های برخط آغاز شد. طبق اعلام این دانشگاه کلاس‌های آنلاین از نیم سال تحصیلی سال 98 آغاز شد. در عین حال، وضعیت مخابرات و اینترنت کشور مهم‌ترین مشکل این دانشگاه گزارش
شده است.
دانشگاه پیام نور
دانشگاه پیام نور تاکنون چهار هزار کلاس برخط تعریف کرده و ۵۰ هزار دانشجو از مجموع ۲۳۰ هزار دانشجو را در این کلاس‌ها پوشش داده است.
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز تاکنون ۵۷۷ کلاس آنلاین برای پنج هزار و ۵۴۰ دانشجو از مجموعه ۱۱ هزار و ۷۰۰ دانشجویی که دارد برگزار کرده است. این دانشگاه کلاس‌های آنلاین را از ۱۰ اسفندماه برگزار کرد و سابقه این کلاس‌ها در این دانشگاه به سال ۸۵ بر می‌گردد.
ظرفیت کلاس‌های مجازی این دانشگاه با وجود شیوع ویروس کرونا در حال توسعه بوده و به دیگر دانشگاه‌ها اعلام آمادگی برای برگزاری کلاس‌های مجازی داده است.
 مشکل این دانشگاه در حال حاضر وضعیت پهنای باند و اینترنت کشور به خصوص در مناطق محروم، حجم وسیع دانشجویان کارشناسی و نداشتن امکانات کافی برای مجازی کردن کلاس‌های کامل است.
دانشگاه علم و صنعت
دانشگاه علم و صنعت ایران هم تاکنون ۲ هزار و ۲۵۰ کلاس آنلاین برای تمام دانشجویان خود که ۱۲ هزار و ۲۵۰ نفر هستند، برگزار کرده است؛ کلاس‌های آنلاین این دانشگاه از ۱۰ اسفندماه آغاز شد و سابقه برگزاری کلاس مجازی در این دانشگاه به سال ۸۳ باز می‌گردد؛ مهم‌ترین مشکل این دانشگاه لینک پایدار دسترسی دانشجویان و استادان از خارج دانشگاه اعلام شده است.
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تربیت مدرس تهران تاکنون ۴۵۰ کلاس بر خط برای چهار هزار دانشجو از مجموع ۹ هزار دانشجو برگزار کرده است. دوره‌های یادگیری الکترونیکی در مقطع کارشناسی ارشد در بیش از ۲۰ رشته از سال ۸۵ در این دانشگاه برگزار می‌شود و مهم‌ترین مشکل دانشگاه تربیت مدرس دسترسی نداشتن تمام دانشجویان به اینترنت با سرعت مناسب عنوان
شده است.
دانشگاه صنعتی خواجه نصیر
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی هزار و ۵۰۰ کلاس ویژه برای دانشجویان حضوری و ۱۲۰ کلاس ویژه برای دانشجویان الکترونیک برگزار کرده است.
تعداد کل دانشجویان پوشش داده شده هفت هزار و ۷۶۵ نفر است که به تفکیک شامل ۵۹۰ دانشجوی الکترونیکی و هفت هزار و ۱۷۵ دانشجوی حضوری است.
کلاس‌های برخط این دانشگاه از ۱۷ اسفندماه برگزار شد و سابقه این کلاس‌ها در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به سال ۸۴ باز می‌گردد؛ وضعیت پهنای باند و اینترنت کشور همچنین کمبود تجهیزات فاوای دانشگاه از جمله سرور مهم‌ترین مشکل اصلی در پوشش کلاس‌های برخط است.
دانشگاه صنعتی شریف
در دانشگاه صنعتی شریف تاکنون ۵۷۰ کلاس برگزار شده اما آمار دقیقی از تعداد دانشجویان پوشش داده شده در دست نیست. این دانشگاه در ترم جاری هشت هزار و ۵۶۲ دانشجو دارد و کلاس‌های آنلاین را از ۱۲ اسفندماه برگزار کرد. آشنا نبودن استادان با امکانات الکترونیکی و نیاز به آموزش فشرده همچنین دسترسی نداشتن برخی دانشجویان به اینترنت پرسرعت در برخی مناطق محروم ۲ مشکل اصلی دانشگاه صنعتی شریف عنوان شده است.
دانشگاه صنعتی شریف از سال ۹۶ کلاس‌های الکترونیک را برگزار می‌کند.
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران هم در این روزها ۲ هزار و ۵۰۰ کلاس برخط برای ۲۵ هزار دانشجو از مجموع ۵۰ هزار دانشجوی خود برگزار کرده است. کلاس‌های برخط این دانشگاه از چهارم اسفندماه آغاز شد و سابقه تشکیل کلاس‌های الکترونیک در دانشگاه تهران به سال ۸۲ باز می‌گردد.
دانشگاه فنی و حرفه ای
دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز تاکنون ۱۲ هزار و ۶۰۰ کلاس برای ۲۸ هزار و ۵۰۰ دانشجو در ۱۱۲ شهر برگزار کرده است. این دانشگاه آموزش‌های مجازی را از ۱۰ اسفندماه آغاز کرد و مهم‌ترین مشکل را وضعیت اینترنت کشور از نظر سرعت و پوشش واحدهای عملی و کارگاهی زیاد در مفاد درسی اعلام
کرده است.
به نقل از ایرنا؛ افزون بر این، دانشگاه‌های بیرجند، قم، شیراز، صنعتی شیراز، سیسان و بلوچستان، کردستان، هرمزگان، سمنان، فرهنگیان، شهید چمران اهواز و فردوسی مشهد هم بر اساس اعلام کارگروه آموزش الکترونیک وزارت علوم تاکنون کلاس‌های برخط را برگزار کرده‌اند که البته در میانه راه با مشکلاتی مواجه شده‌اند اما برقراری این کلاس‌ها همچنان ادامه دارد.