kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۷۶۳
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹

نرخ عوارض آزادراه همت کرج اعلام شد

معاون وزیر راه و شهرسازی نرخ عوارض آزادراه همت کرج را اعلام کرد.



به گزارش خبرگزاری مهر، آزادراه همت کرج به طول 14/5 کیلومتر صبح دیروز (سه‌شنبه ۲۷ اسفندماه) با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید. پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری هم اعلام کرد ارزش این پروژه 15 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.
قطعه اول این آزادراه از انتهای بزرگراه شهید همت در منطقه ۲۲ تهران تا منطقه گرمدره در شش سال گذشته زیر بار ترافیک بود. حالا قطعات دو و سه این آزادراه از گرمدره تا ابتدای جاده چالوس با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسیده تا از بار ترافیکی این منطقه بکاهد.
در همین زمینه، امیرمحمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی با‌ اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای حضور
رئیس ‌جمهور در مراسم افتتاح این آزادراه گفت: نرخ عوارض آزادراه همت کرج برای خودروهای سواری 4000 تومان و برای اتوبوس 7500 تومان تعیین شده است.
وی اضافه کرد: اگرچه در شش سال گذشته از خودروهای عبوری از قطعه یک این آزادراه که زیر بار ترافیک بود، عوارضی اخذ نمی‌شد، اما از سه روز پیش و همزمان با بهره‌برداری قطعات دو و سه آزادراه همت کرج، اخذ عوارض از کل مسیر انجام شود. با توجه به صعب‌الوصول بودن عوارض آزادراه‌ها به صورت الکترونیکی، بنابراین قرار است در ابتدای بهره‌برداری از این آزادراه، اخذ عوارض به صورت دستی انجام شود.
گفتنی است، از مزایای این پروژه آزادراهی، کاهش استهلاک خودرو ، تصادفات ، مصرف سوخت و آلاینده‌ها و همچنین کاهش زمان سفر می‌باشد که سالانه 1200 میلیارد ریال پیش‌بینی می‌شود. پروژه ساخت آزاد راه همت – کرج که قطعه اول آن از منطقه 22 تهران تا گرمدره به طول پنج کیلومتر سال 1391 افتتاح شد، نزدیک به 7000 میلیارد ریال هزینه داشته است که 70 درصد آن سهم دولت و 30 درصد آن سهم سرمایه‌گذار است.