kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۷۶۱
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹
همتی:

ذخایر اسکناس ارزی بانک مرکزی فوق‌العاده است

رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد بخش اسکناس ذخایر ارزی بانک مرکزی فوق‌العاده است و ما وارد نوسانات بازار ارز نمی‌شویم.




عبدالناصر همتی در برنامه تیتر امشب صدا و سیما، درخصوص به تعویق افتادن دریافت تسهیلات کسب و کارها از سوی بانک‌ها، گفت: در شورای پول و اعتبار مصوب شده تا اقساط وام‌های افرادی که تسهیلات گرفته و کسب و کار آنها آسیب دیده است، بدون اخذ کارمزد یا جریمه سه ماه به تعویق افتد.
وی افزود: اکنون 10 گروه می‌توانند سه ماه اقساط خود را با تأخیر بپردازند؛ (همچنین) کل وام‌های قرض الحسنه مشمول این موضوع شده است؛ این در حالی است که برخی از بانک‌ها از حساب ضامنین یا خود دریافت کنندگان وام برداشت کرده‌اند، اما ما ۲۰ هزار شعبه داریم و بروکراسی اداری باعث کندی حرکت شده است.
رئیس‌کل بانک مرکزی اضافه کرد: اگر بانک‌ها برداشتی صورت داده‌اند، باید برگردانند و این تخلف به حساب می‌آید و تا سه ماه هیچ قسطی در رابطه با قرض الحسنه نباید پرداخت شود. (ضمن اینکه) کسانی که از اول اسفند تا ۳۱ اردیبهشت ماه، چک برگشتی خواهند داشت، تا سه ماه بعد از برگشت چک مهلت دارد که خدمات بانکی دریافت کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، همتی با بیان اینکه سقف کارت به کارت به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است، گفت: این امر تأثیر زیادی در افزایش تراکنش‌های غیرحضوری داشته است؛ ضمن اینکه سقف کارت هدیه نیز به دو میلیون افزایش یافته و سقف برداشت از خودپردازها به ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.
وی ادامه داد: تراکنش‌های اینترنتی و خارج از شعبه به شدت افزایش یافته است؛ این در حالی است که تراکنش‌های خرید اینترنتی آبان ۹۸ به ۸۸ میلیون و بهمن به ۹۹ میلیون تراکنش اینترنتی رسیده است؛ این در حالی است که رمز پویا که فعال شده است، حدود ۵۵ درصد از جرایم کاهش یافته است.
این عضو کابینه دوازدهم خاطرنشان کرد: همه کارهای بانکی را امروز می‌توان بدون حضور در شعبه انجام داد، مردم بسیاری از امور را می‌توانند به سه هفته دیگر موکول کنند تا شبکه بانکی کشور نیز بتواند آسیب کمتری از کرونا ببیند. قرار شده هر شعبه یک باجه مخصوص برای دریافت و پرداخت پول نقد اختصاص داده شود.
همتی افزود: هیچ مشکلی بابت تأمین ارز کالاهای اساسی نیست؛ هم‌اکنون در دو مرحله شایعاتی رخ داده است که هر چه مردم توانستند خرید کالاهای اساسی کرده‌اند، فردا صبح ولی قفسه‌ها پر بود؛ در حالی که در دنیا این طور نیست و قفسه فروشگاه‌ها خالی شد.
به گفته وی، بازار ارز نیز متعادل خواهد شد، اما باید به مردم گفت که ریسک بازار ارز بالا است.
رئیس‌کل بانک مرکزی اضافه کرد: اما در بخش اسکناس ذخایر ارزی بانک مرکزی فوق‌العاده است و ما وارد این نوسانات نمی‌شویم و تلاش داریم ثبات بازار را حفظ کنیم؛ ثبات در بازار ارز خواهد بود و ثبات در بازار از سال ۹۹ با آغاز سیاست‌های جدید ارزی حاکم خواهیم کرد. ما صدها میلیون دلار ارز خریدیم که روی دست مردم نماند.