kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۷۶۰
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹

سرگردانی مردم در کنسلی بلیت سفرهای هوایی نوروز

در حالی که مردم طبق بخشنامه وزیر راه و شهرسازی به دنبال کنسلی بلیت سفرهای نوروز خود هستند اما بررسی‌های میدانی حاکی از بروز برخی مشکلات در این حوزه دارد.



به گزارش خبرگزاری فارس، پس از شیوع ویروس کرونا و در پنجم اسفند ماه جاری وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: مسافران می‌توانند بلیت‌های خود را بدون جریمه کنسل کنند.
بنابراین گزارش، در این مدل 10 درصد مبلغ جریمه توسط دولت به شرکت‌های هواپیمایی و ریلی پرداخت می‌شود.  البته مسافران توجه کنند که باید حداکثر 12 تا 24 ساعت قبل از ساعت درج شده در بلیت نسبت به کنسلی بلیت اقدام کنند.
در روزهای ابتدایی کنسلی بلیت مسافران از نظر استرداد بلیت و دریافت وجه مشکل چندانی نداشتند اما با افزایش حجم تقاضای کنسلی بلیت هواپیما اغلب آژانس‌ها و همچنین شرکت‌های هواپیمایی با کمبود نقدینگی مواجه شدند و از سوی دیگر نبود هماهنگی بین شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌ها و همچنین وجود نواقصی در پرداخت پول موجب بروز مشکلاتی شد که مردم را نیز سرگردان کرد.
در همین زمینه، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره وضعیت کنسلی بلیت‌ها اظهارداشت: حجم استرداد بلیت‌های پروازها این روزها بسیار زیاد است و شرکت‌های هواپیمایی دچار کمبود نقدینگی هستند و به همین دلیل ممکن است در پرداخت پول مسافران با مشکلاتی مواجه باشند. البته برخی از شرکت‌های هواپیمایی توانسته‌اند از مسافران خود مهلت بگیرند تا در موعد مقرر پول بلیت را به آنها برگردانند.
مقصود اسعدی سامانی ادامه داد: شرایط امروز به خاطر بیماری کرونا ویژه و خاص است و همه شرکت‌های هواپیمایی، هتل‌ها، تورها و آژانس‌ها دچار مشکل مالی شده‌اند. در این راستا مردم باید با درک متقابل یکدیگر را یاری کنند تا این بحران رفع شود. تاکنون درصد بالایی از پول مسافران پرداخت شده و برخی از شرکت‌های هواپیمایی هم پول مسافران را با تأخیرخواهند پرداخت.
وی افزود: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که شرکت‌های هواپیمایی داخلی به خاطر کاهش تقاضا و کنسلی بلیت و شیوع این بیماری کرونا تا 15 فروردین 99 حدود سه هزار میلیارد تومان خسارت ببینند. سازمان هواپیمایی برای پرداخت پول بلیت‌های کنسل شده مهلتی به شرکت‌های هواپیمایی بدهد تا بتوانند با تأمین مالی این پول مسافران را پرداخت کنند.
با این حال مرتضی دهقان؛ معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه بخش هوایی کشور تابع سیاست‌های کلان مبارزه با ویروس کرونا است، گفت: موضوع استرداد کامل مبالغ بلیت هواپیما به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده است و آنها موظف هستند مبلغ بلیت را به صورت کامل برگردانند، با توجه به آنکه کارکنان بسیاری از دفاتر و شرکت‌های هواپیمایی به دلیل رعایت مسائل بهداشتی دورکار شده‌اند و حضور آنها در آژانس‌ها و شرکت‌های هواپیمایی کاهش یافته است بنابراین فرایند بازگرداندن پول بلیت‌ها طولانی‌تر شده است که ممکن است این بازپرداخت برای برخی بلیت‌ها به روزهای آینده موکول شود اما مسافران هیچ نگرانی بابت برگرداندن بلیت هواپیما نداشته باشند زیرا فقط فرایند محاسبات بلیط‌ها در این شرکت‌ها طولانی شده است.