kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۷۵۹
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹
بیانیه مشترک اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی

درآمد نفتی کشورهای در حال توسعه ۸۵ درصد کاهش می‌یابد

دبیرکل اوپک و رئیس‌آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کردند که در صورت تداوم شرایط کنونی بازار نفت، درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز کشورهای در حال توسعه در سال ۲۰۲۰، ۸۵ درصد کاهش می‌یابد.




به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دبیرخانه اوپک، فاتح بیرول، رئیس‌آژانس بین‌المللی انرژی و محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز دوشنبه در گفت‌وگویی تلفنی، با استناد به تحلیل اخیر آژانس بین‌المللی انرژی با بررسی تأثیر این ویروس بر کشورهای آسیب‌پذیر در حال توسعه، اظهار کردند: در صورت ادامه شرایط کنونی بازار، درآمد نفت و گاز این کشورها در سال ۲۰۲۰ میلادی با ۵۰ تا ۸۵ درصد
 کاهش، به کمترین رقم در دو دهه اخیر می‌رسد.
دبیرکل اوپک و رئیس ‌آژانس بین‌المللی انرژی تاکید کردند این موضوع به‌ویژه برای هزینه‌های عمومی در بخش‌هایی حیاتی‌ مانند مراقبت‌های بهداشتی و آموزش اثرگذار است و عواقب اقتصادی و اجتماعی عمده‌ای خواهد داشت.
گفتنی است قیمت نفت که درهفته‌های اخیر از افت تقاضای ناشی از شیوع کرونا آسیب دیده است، پس از آنکه هفته گذشته عربستان با کاهش قیمت نفت خود و وعده افزایش عرضه به بازار، به اقدام روسیه در مخالفت با کاهش بیشتر تولید نفت واکنش نشان داد، بیشترین افت از سال۱۹۹۱ را به ثبت رساند و به کانال 20 دلاری وارد شد.
به اعتقاد کارشناسان، در شرایط بوجود آمده، احتمالا تا مدتی قیمت نفت در بازه 25 تا 35 دلار نوسان خواهد داشت که این موضوع بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت را با مشکل تأمین بودجه مواجه خواهد کرد.
همزمان با ریزش قیمت‌ها در بازار نفت، شاخص بورس‌های جهان هم سقوط کم سابقه‌ای را تجربه کرده و حمایت‌های دولت آمریکا از بازار سرمایه این کشور هم تا کنون نتیجه معکوس داشته است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، با آغاز معاملات روز دوشنبه آمریکا حتی علیرغم کاهش نرخ بهره فدرال‌رزرو و ارائه مشوق‌های اقتصادی بزرگی توسط این بانک، سهام آمریکا سقوطی تاریخی را به ثبت رساندند.
تا ساعت 18 به وقت تهران و ساعت اولیه معاملات بورس وال‌استریت، هر سه شاخص سهام آمریکا بیش از ۱۰ درصد سقوط کردند که این باعث شد معاملات برای ۱۵ دقیقه تعطیل شود.
شاخص میانگین صنعتی داوجونز دو هزار و 500 واحد یا حدود 11 درصد سقوط کرد و به 20 هزار و 649 واحد بازگشت. اس‌اندپی۵۰۰ هم ۲۷۵ واحد یعنی بیش از 10 درصد سقوط کرد و به دو هزار و 435
واحد رسید.
سقوط سنگین دیروز شاخص اس‌اندپی را بیش از ۲۷ درصد از رکورد اخیر خود پایین‌تر آورد، در حالی که داوجونز هم حالا ۳۰ درصد از رکورد یک ماه پیش خود فاصله گرفته است.