kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۷۵۶
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸
یک کارشناس اقتصادی:

رونق تولید ارتباطی به تحریم و سرمایه‌گذاری خارجی ندارد

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه رونق تولید به وجود یا عدم وجود تحریم یا سرمایه‌گذاری خارجی نیست، گفت: رونق اقتصادی به این است که افراد بتوانند آزادانه وارد معامله با یکدیگر شوند.





علی سعدوندی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درباره تحقق شعار سال، گفت: به دلیل نام‌گذاری امسال که سال رونق تولید بود، انتظار می‌رفت، قوای سه گانه در مسیر رونق تولید گام بردارند اما متأسفانه در حال حاضر که ما به آخر سال رسیده‌ایم تا این لحظه هیچ‌گونه اقدامی در این زمینه رخ نداده است.
وی با بیان اینکه رهبری از اینکه اخذ برخی مجوزها شش ماه به طول می‌انجامد، گلایه دارند، گفت: البته این مجوزهای عادی است، مجوزهایی وجود دارد که اصلاً صادر نمی‌شوند! در زمانی که تحریم هستیم و باید مجوز صرافی به وفور صادر شود، اما متأسفانه شاهد این هستیم که بالعکس مجوزی برای تأسیس صرافی صادر نمی‌شود.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: متأسفانه علیرغم سکوت خبری در ماه‌های پایانی سال دیوان عدالت اداری مصوبات شورای مقررات زدایی درباره کانون وکلا را لغو کرد یعنی نه تنها در راستای لغو این قوانین دست و پا گیر عملی نشده بلکه برعکس، قدرت‌های انحصاری تقویت شدند. به این دلیل به باور بنده ما عملکرد موفقی در رونق تولید نداشتیم.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: رونق تولید به وجود یا عدم وجود تحریم یا سرمایه‌گذاری خارجی نیست، بلکه این است که افراد بتوانند آزادانه وارد معامله با یکدیگر شده و بتوانند وارد کسب و کار جدید شوند اما متأسفانه این مقررات زدایی ها در کشور به ویژه در قوه مقننه صورت نگرفت.
سعدوندی اضافه کرد: در قوه مقننه هم در جهت تثبیت انحصارها و رانت‌ها عمل کردند اگر می‌خواهیم واقعاً رونق تولید داخلی داشته باشیم باید تمامی رانت‌ها حذف شود، باید افراد آزادانه وارد معامله شوند باید آزادانه کسب و کارها گسترش یابند. تا وقتی که این سنگ‌ها در مقابل تولید کشور قرار می‌گیرد نمی‌توانیم انتظار پیشرفت داشته باشیم.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا در بدنه قوه مجریه همتی برای رفع موانع تولید وجود داشته است، یا خیر، گفت: مطلقاً همتی وجود ندارد، در حال حاضر مقاومت‌هایی جدی حتی برای ثبت مجوزها در سامانه‌ای که در وزارت اقتصاد قرار دارد، صورت می‌گیرد.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: به عنوان مثال بسیاری از مجوزهای وزارت بهداشت ثبت نشده است و حتی زمانی که مجوز داروخانه‌ها توسط شورای مقررات زدایی اصلاح شد وزارت بهداشت اعلام کرد که ما تبعیت نخواهیم کرد. از سوی دیگر وزیر علوم مشخصاً اعلام می‌کند که مجوزی برای تأسیس دانشگاه‌ها داده نمی‌شود.
همتی ادامه داد: ایشان گفته‌اند که ما می‌خواهیم برروی کیفیت بازار تمرکز کنیم، سؤال اینجاست که اگر بناست بر کیفیت تمرکز کنید، آیا رقابت را تقویت می‌کنید یا تضعیف می‌کنید؟ طبیعی است که دانشگاه‌های کشور نیز مانند صنعت خودروسازی چون از موقعیت انحصاری برخوردار هستند تلاشی برای ارتقا کیفی ندارند.
به گفته وی، در اغلب صنایع، مقرراتی در جهت تثبیت انحصار وجود دارد به عنوان نمونه با اینکه حجم معاملات بورس بیش از 10 برابر شده حتی یک مجوز کارگزاری جدید داده نشده است، دلیل آنها هم این است که چند هزار متقاضی کارگزاری در کشور داریم و ما نمی‌توانیم به همه آنها مجوز بدهیم(!)