kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۷۵۱
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶
عملکرد سرویس گزارش در سال98

متعهدانه در سنگر قلم با گزارش های روز




گروه گزارش
مهمان ناخوانده نوروز امسال تمامی مهمانی‌های نوروزی را هم تحت‌الشعاع خود قرار داده و مردم را خانه‌نشین کرده است.
 اما با این حال سرویس گزارش روزنامه کیهان در سال 98 همچون سالیان گذشته در سنگر خدمت‌رسانی به جامعه اسلامی حضور داشت و با وجود قلم به دستان خوب کیهانی توانست یک سال دیگر را پشت سر بگذارد.
گزارش آخرین روز سال را به روال هر سال به عملکرد و چگونگی تهیه یک گزارش و فعالیت‌های گزارشگران این سرویس اختصاص داده‌ایم.
267 گزارش در سال 98
سرویس گزارش روزنامه کیهان در سال جاری توانست با انتشار 267شماره گزارش در موضوعات مختلف همراه همیشگی مردم در تمامی ایام سال باشد.
ابتدای سال که با سیل در چند استان کشور همراه بود و تعدادی از هموطنانمان متحمل خسارت‌هایی جانی و مالی شدند و گزارش‌هایی در خدمت‌رسانی به مردم در این زمینه کار کردیم و سپس در حورزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی گزارش‌های مختلفی به چاپ رسید.
در سرویس گزارش چهار نفر نیروی ثابت گزارش‌نویس و چند نفر دیگر نیز به صورت همکاری از راه دور برای سرویس گزارش فعالیت می‌کنند.
همکاران این سرویس خانم‌ها و آقایان از جمله ایرج نظافتی به عنوان دبیر سرویس گزارش و گالیا توانگر به عنوان جانشین دبیر سرویس و همچنین آقای رضا الماسی و خانم هدیه آقاپور و خانم سمیه دولتی به عنوان نیروهای ثابت گزارش‌نویس در سرویس گزارش همکاری دارند.
البته آرش فهیم در سرویس ادب و هنر و کمال احمدی در سرویس اقتصادی و برخی دیگر از همکاران روزنامه هم در طول یک سال گذشته گزارش‌هایی را تهیه و در صفحه گزارش روز به چاپ رساندند.
قلم در راه خدا و خدمت به نظام اسلامی
سرویس گزارش روزنامه کیهان یکی از قدیمی‌ترین سرویس‌ها در روزنامه هفتاد و هشت ساله کیهان است و در طول سالیان متمادی به موضوعات مختلف جامعه پرداخته است.
ایرج نظافتی دبیر سرویس گزارش روزنامه کیهان با ‌اشاره به قداست قلم می‌گوید: «همچنان که خداوند متعال در قرآن کریم به قلم و هر آنچه که می‌نویسد قسم یاد کرده، لذا حرمت و قداست قلم بسیار بالاست، با همین نگاه در سرویس گزارش قلم زده و قدم برداشته‌ایم و در این میان اگر موفقیتی هم کسب کردیم بدون شک حاصل یاری و مساعدت مدیر مسئول محترم کیهان حاج حسین شریعتمداری و عزیزان شورای سردبیری بوده است. آقای مدنی که یار و یاور ما در پیچ و خم‌های عبور از مشکلات موجود بوده و همچنین راهنمایی‌ها و دستگیری‌های برادر و استاد عزیزم حاج آقا مرتضی صفار هرندی در تهیه و تنظیم و ویرایش گزارش‌ها نقش مهم و موثری داشته است که جا دارد از این بزرگان کمال تشکر را داشته باشم.»
دبیر سرویس گزارش کیهان از اتفاقات سال 98 چنین می‌گوید:«یکی از مسایلی که در سال 98 جامعه اسلامی ما را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد شهادت ناجوانمردانه حاج قاسم سلیمانی به دست آمریکای جنایتکار در فرودگاه بغداد بود که اوج ددمنشی شیطان بزرگ را برای جهانیان به نمایش گذاشت، و ما نیز در سرویس گزارش کیهان به طبع آن گزارش‌های متعددی در همراهی با این واقعه تهیه و به دست چاپ سپردیم.»
نظافتی ادامه می‌دهد: «‌اما دو روز قبل از انتخابات اخیر، شایعه ویروس کرونا یکی از خبرسازترین وقایع در ایران و جهان بود و امیدواریم به زودی ریشه این ویروس کنده شود و این بار مدافعان سلامتی جامعه ما همچون رزمندگان دفاع مقدس و مدافعان حرم، پیروز میدان باشند و به زودی شاهد شکست کرونا در ایران و جهان باشیم.»
دبیر سرویس گزارش کیهان تصریح می‌کند: «یکی از مهم‌ترین محورهای گرانسنگ کار ما در این سال‌ها، نقش توکل و توسل در تمام امور بوده که در هر مشکلی گره گشای کار ما است، توکل به خدای مهربان و توسل به امامان معصوم علیهم‌السلام می‌تواند در عبور از هر بحران مالی و زندگی و کاری آنچنان معجزه آسا برطرف‌کننده مشکلات باشد و امیدواریم همچنان تحت توجهات حضرت ولی عصر ارواحناه فداه و در سایه رهبری امام خامنه‌ای کشوری مقتدر داشته باشیم و بتوانیم در سال جدید در عرصه قلم خدمتگزاری برای جامعه اسلامی باشیم.»
وی می‌گوید:«امیدواریم تحت توجهات امام حاضر(عج) سالی پربار و سرشار از موفقیت داشته باشیم و از همه همکاران عزیزم در سرویس گزارش و سایر همکاران مرتبط با این سرویس از جمله سرویس‌های عکاسی و فنی و صفحه بندی و دفتر سردبیری و دفتر سرپرستی موسسه کیهان کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم.»
از خط مقدم مبارزه با کرونا
 تا آرامش و مطالعه
یکی از نیروهای پیش کسوت سرویس گزارش خانم گالیا توانگر هستند که عنوان جانشین دبیر سرویس را هم دارند.
جانشین دبیر سرویس گزارش کیهان تصریح می‌کند: «درسالی که گذشت، سعی کردیم درسنگر گزارش روز کیهان، نماینده اقشار مختلف مردم برای انعکاس گفته هایشان به مسئولین باشیم. در صفحه گزارش همه ما سنگربانان رای و نظر مردم و در خط نظام اسلامی هستیم.»
وی می‌گوید: «در گزارش‌ها سعی کردیم با ورود موج کرونا، آخرین توصیه‌های بهداشتی را پیش روی مخاطبین کیهان بنشانیم و امید ببخشیم. در وضعیت دور کاری تا نیمه شب به شوق سلامتی هم وطن در گزارشِ «شکست شبیخون کرونا با روشنای امید و همدلی» نوشتم: « در مورد بیماری ویروسی کرونا باید به شما اطمینان دهیم که چنانچه نکات بهداشتی را جدی بگیرید، تا درصد بالایی مصون خواهید ماند. افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند بهتراست در خانه بمانند و خود را با مطالعه، هنرهای خانگی، دیدن فیلم و بودن در بین اعضای خانه سرگرم کنند.»
اما کرونا مهم‌ترین درسش همدلی بود. توانگر می‌گوید: « در گزارش «احتیاط بهداشتی و مثبت اندیشی سد راه کرونا» نوشتم: «کاش همه خوبی‌ها واگیر داشت! این گونه حواسمان به همدیگر بود که کسی غم نداشته باشد، مبادا به ما هم سرایت کند.»
وی تصریح می‌کند: « یکی دیگر از گزارش‌هایی که خیلی به دلم نشست، گزارش نگاهی به بازار پوشاک داخلی و چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان با تیتر«کوک زدن بر درد تولید کنندگان پوشاک و سر پا نگه داشتن کارگاه» بود. وقتی در گرمای مرداد ماه به صورت غرق در عرق کارگرانِ دردمند نگاه کردم و نوشتم: «زنگوله‌های عرق پیشانی را با پشت دست بر می‌چیند و در گرمای نیمه مردادماه با شوق کسب رزق حلال برای خانواده‌اش، از ۸ صبح تا ۶ بعد ازظهر در کارگاه، پای چرخ خیاطی صنعتی می‌نشیند. او یکی از هزاران مجاهد عرصه تولید داخلی است که این روزها با چنگ و دندان در تلاشند تا کارگاه تولیدی کوچک خود را حفظ کنند.»
حضور در خاکریز رسانه‌ای
«گزارش نویسی پیش از آنکه برایم حرفه محسوب شود وظیفه خطیری است در خاک‌ریز فرهنگی و رسانه‌ای»
این را خانم «هدیه آقاپور» عضو دیگر سرویس گزارش می‌گوید و ادامه می‌دهد: «بدون شک سال پر تلاطم ۹۸ این وظیفه را سنگین‌تر و چالش‌های پیش رو را برایمان بیشتر کرد اما این سنگینی هرگز از حلاوت قلم زدن و پویایی گزارش نویسی نکاست بلکه پله‌ای شد تا با انگیزه و قدرت بیشتر به این امر بپردازیم.»
آقاپور می‌گوید: «به عنوان خبرنگار و گزارش نویس در سرویس گزارش اگر بخواهم برآیندی از آنچه گذشت داشته باشم می‌توان گفت که در این یک سال قلممان با افتخار صدای مردم بود چرا که رسالت رسانه پل ارتباطی بودن بین مردم و مسئولین است.»
شور و ‌اشتیاق برای گزارش‌نویسی
یکی از نیروهایی که در ابتدای سال 98 به جمع سرویس گزارش پیوست خانم سمیه دولتی است که در ابتدا باور اینکه ایشان بتواند از عهده کار گزارش نویسی، به عنوان حرفه‌ای‌ترین کار رسانه و آخر خط خبرنگاری، برآید بسیار بعید بود اما با پشتکار و شور و‌اشتیاق خاصی که داشتند توانستند در طول سال 98 گزارش‌های خوب و جریان سازی را تهیه کند و آینده خوبی را در این عرصه برای خود رقم بزند.
دولتی در این‌باره می‌گوید: «خدا را شکر که سعادت خدمت به مردم عزیزم در عرصه گزارشگری در سالی که گذشت نصیبم شد و امیدوارم توانسته باشم وظیفه‌ام را به درستی به انجام برسانم.
وی تصریح می‌کند:«در سالی که گذشت حوادث بسیاری را از سر گذراندیم که شهادت مظلومانه سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی، الگوی مقاومت و ایثار، به عنوان تلخ‌ترین واقعه سال در اذهان حک شد اما وداع با شکوه و به یاد ماندنی میلیون‌ها مسلمان در سراسر دنیا این تلخی را به غرور ملی و امید تبدیل کرد و اقتدار ایران اسلامی را به رخ جهانیان کشید.»
تجربه گزارش‌نویسی
یکی از نیروهایی که در اواسط تابستان سال 98 به جمع سرویس گزارش روز پیوست آقای رضا الماسی است.
خودش در این باره می‌گوید:«بنده قبل از ورود به سرویس گزارش روز، تجربه گزارش نویسی به این شکل را نداشتم و بیشتر در حوزه خبر کار می‌کردم. اما رفته رفته به لطف خدا کار کردن در این قالب خبرنگاری هم برایم میسر شد.»
الماسی می‌گوید: «در طول سالی که گذشت از حدود 40 شماره گزارشی که تهیه شد، گزارش «بررسی میدانی از دخل و خرج مردم» که در واکنش به اظهارات آقای روحانی در دفاع از عملکرد اقتصادی‌اش با تکیه بر آمار و ارقام نوشته شد بازتاب خوبی داشت. همچنین گزارشی که به عملکرد طرح ولایت دانشجویی به عنوان یکی از موفق‌ترین طرح‌های فرهنگی در طول حیات انقلاب اسلامی اختصاص داشت، واکنش‌های مثبت و امیدوار‌کننده‌ای در میان جریان فرهنگی کشور برجای گذاشت.علاوه‌ بر این‌ها گزارش‌هایی که با موضوع «بحران جمعیت»، «بی‌توجهی به تنوع آموزش زبان‌های خارجی در مدارس» و «سرنوشت نسل آینده در دستان فضای بی‌در و پیکر مجازی» به چاپ رسید هم نسبتاً بازتاب‌های خوبی میان خوانندگان روزنامه داشت.»
این گزارشگر کیهان می‌گوید: « با همه فراز و نشیب‌های سال 98 روزهای خوبی را در تحریریه کیهان تجربه کردم و امیدوارم در سال پیش رو نیز با عبور از شرایط خاص این روزها سرباز به درد بخوری برای این سنگر فرهنگی باشم انشاءا...»
بازتاب‌ها در گزارش روز
آرش فهیم یکی از قلم به دستان پیشکسوت و جوان کیهان است که سال‌های سال در حوزه ادب و هنرخصوصا سینما و تلویزیون قلم می‌زند و هر ‌از‌ گاهی با گزارشی ادبی هنری صفحه گزارش را با قلم خود مزین می‌کند.
وی در این‌باره می‌گوید: «سال‌هاست با نوشتن گزارش‌هایی در حوزه فرهنگ و هنر با صفحه گزارش روز همراه بودم. این گزارش‌ها اغلب در حوزه‌های سینما، تئاتر و تلویزیون تهیه شدند که چالش‌ها و حساسیت‌های خاص خود را دارند. روزنامه کیهان صفحات تخصصی در حوزه فرهنگ و هنر دارد و این موضوعات معمولا در آن صفحات پرداخته می‌شوند، اما جایگاه مهم صفحه گزارش روز باعث شده تا وقتی به مسائل فرهنگی در این صفحه می‌پردازیم، بازتاب و تأثیر گسترده‌تری را ببینیم. به طور مثال، گزارشی که اخیرا درباره وضعیت تئاتر نوشتم، واکنش‌های بسیاری را برانگیخت و برخی از اهالی تئاتر،حتی آنهایی که تیپ و قیافه‌شان نمی‌خورد اهل مطالعه کیهان باشند، از آن استقبال کردند. همچنین گزارشی که درباره تحریم جشنواره فجر و رفتار برخی از سلبریتی‌ها نوشتم و در صفحه گزارش روز منتشر شد، بازتاب بسیار گسترده‌ای در فضای مجازی داشت و با استقبال مردمی مواجه شد، که همه این‌ها نشان‌دهنده جایگاه و اهمیت صفحه گزارش روز است.»