kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۷۲۵
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴
وضعیت جنگ یمن در آستانه شش سالگی:

18 میلیون یمنی گرسنه‌اند /97 درصد امکانات بهداشتی ازبین رفته است!

در آستانه شروع ششمین سال تجاوز ائتلاف سعودی به یمن، گزارش‌ها حاکی از این است که تمام مردم یمن به نوعی از پیامدهای حملات این ائتلاف در رنج بوده و در حال حاضر نیز 18 میلیون نفر در این کشور از گرسنگی رنج می‌برند.




چند روز تا پایان پنجمین سال جنگ یمن باقی مانده. این جنگ که منجر به ایجاد یک فاجعه انسانی تمام عیار در یمن شده، بدون حمایت‌های پنهان و آشکار آمریکا و آن چند کشور بدنام اروپایی هرگز به راه نمی‌افتاد یا اگر می‌افتاد، این‌قدر طول نمی‌کشید. بر اساس آمارهای اخیر وزارت بهداشت یمن دو میلیون و نیم کودک دچار سوءتغذیه و سوءتغذیه حاد شده‌اند و نیم میلیون زن باردار یا شیرده به همراه نوزادانشان در معرض خطر هستند. بر اساس گزارش «العهد»، همچنین ۱۸ میلیون یمنی از «ناامنی غذایی» رنج می‌برند و ۸ میلیون و چهارصد هزار نفر آنها با ناامنی غذایی حاد روبه رو هستند که از نظر جهانی در مرحله پنجم گرسنگی قرار دارند.
در همین زمینه «رضیه راوح» وزیر حقوق بشر دولت نجات ملی یمن به پایگاه العهد گفت: «محاصره، بحران اقتصادی، سختی رفت و آمد و بستن فرودگاه‌ها منجر به وضعیت فاجعه‌باری برای بیماران شده است. بسیاری از موارد بیماری مسن وجود دارد که نمی‌تواند در داخل استان (صنعاء) رفت و آمد کند چه برسد به اینکه 15 ساعت تا فرودگاه سیئون یا عدن را طی
کند.»
در ادامه این گزارش آمده، ائتلاف سعودی ۲۹۱ عدد از تأسیسات بهداشتی را به صورت کلی یا جزئی تخریب کرده و بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی از تعداد زیاد بیماران و مجروحان و نداشتن امکانات رنج می‌برند. علاوه‌بر اینکه باید به شیوع بیماری‌های همه‌گیر مانند تب دنگی، بیماری‌های تنفسی و وبا ‌اشاره کرد. ۹۷ درصد از تأسیسات درمانی نیز از رده خارج شده‌اند.
جنگ یمن در ششم فروردین ۱۳۹۴ به بهانه بازگرداندن دولت «عبد ربه منصور‌هادی» آغاز شد و تا چند روز دیگر وارد سال ششم خود می‌شود.