kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۷۱۴
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸

شرق: روحانی به کنترل از راه دور معتقد است(خبر ویژه)

عضو شورای شهر تهران می‌گوید: دولت باید به مسئولیت‌های خود عمل کند تا رهبری مجبور به ورود به مشکلات عادی نشود.



سیدحسن رسولی در روزنامه شرق نوشت: صدور فرمان فرماندهی معظم کل قوا خطاب به رئیس ستاد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تشکیل قرارگاه مرکزی بهداشتی - درمانی با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و بررسی دقیق فرضیه حمله بیولوژیک بودن بلیه جاری کشور از جهات گوناگون قابل تحلیل و ارزیابی است. اهتمام رهبری به صیانت از جان ایرانیان و تامین حق حیات آنان در مقابل این بیماری جهانی جان‌مایه این فرمان بوده که موجب افزایش امید به آینده و قدردانی و امتنان است. در جست‌وجوی چرایی صدور فرمان تشکیل قرارگاه مذکور سوالات اساسی ذیل قابل طرح است.
مبانی واگذاری مسئولیت ستاد بحران به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سوی رئیس‌جمهور چیست؟ آیا وزیر بخشی از جایگاه قانونی و اقتدار لازم فرابخشی و حاکمیتی برای فرماندهی و ریاست ستاد بحران را که اثربخشی آن مستلزم فرمان‌پذیری تمامی بخش‌های حاکمیتی و خدماتی کشورش بوده برخوردار است؟ البته تلاش‌های ایثارگرانه جامعه خدوم بهداشتی و درمانی تحت مدیریت ایشان ستودنی است. حدود سه دهه در حوزه مدیریت داخلی کشور، استانی و منطقه‌ای افتخار مسئولیت فرابخشی و حاکمیتی داشته‌ام. به یاد نمی‌آورم این سبک و سیاق مدیریتی در هیچ‌کدام از حوادث و وقایع مهم پیش آمده، اعمال شده باشد.
آقای وزیر کشور پس از قریب به هفت سال حضور در جایگاه قانونی حوزه مسئولیت‌های خویش با علم به ناکارآمدی این واگذاری - اختیار به یک وزارتخانه خدماتی و آموزشی - چرا از جایگاه حقوقی و سازمان عریض و طویل تحت امر خود صیانت نمی‌کند؟
آقای رئیس‌جمهور که در راس قوه مجریه و رکن اساسی حاکمیت جمهوری اسلامی با رای مردم و تنفیذ رهبری قرار گرفته‌اند، چرا طی این مدت از ظرفیت شورای امنیت کشور و شورای عالی امنیت ملی در حد اعلا استفاده نکرده‌اند؟
در صورتی که این مقام ارشد به موقع و با ابتکار عمل نسبت به انجام ماموریت‌های خویش اقدام کرده بودند، آیا رهبری چنین فرمانی را صادر می‌کردند؟
امیدوارم دولتمردان در قبال انجام تکالیف و تامین حقوق شهروندی و پرهیز از مخدوش شدن مرزهای وظایف مراجع مذکور پاسخ قانع‌کننده‌ای ارائه کنند تا منبعد متاثر از کم‌عقلی آنان رهبری ناگریز به مداخله نشوند.
شرق همچنین در گزارشی با عنوان «کنترل از راه دور»، به بررسی این پرسش پرداخت که رئیس‌جمهور روزهای کرونایی را چگونه می‌گذراند؟