kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۶۸۵
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۹
32 سال گذشت-پرونده

جنایت هولناک آمریکا، اروپا و صدام در حلبچه

بمباران شیمیایی شهر «حلبچه»، که به طور مشترک توسط آمریکا، اروپا و رژیم «صدام» رقم خورده و جان حدود 5000 غیر نظامی را گرفته است، 32 ساله شد.




۳۲ سال پیش رژیم «صدام» تحت حمایت مستقیم آمریکا و اروپا، جنایتی را نسبت به ملت عراق مرتکب شد که مشابه آن، در میان کشورها و در تاریخ معاصر بی‌سابقه است. روز 25 اسفند 1366 خورشیدی ابتدا جنگنده‌های رژیم بعثی عراق، بر فراز شهر کرد نشین حلبچه، قطعات کاغذ فرو ریختند تا مسیر باد مشخص شود و سپس، این شهر را به گونه‌ای بمباران کردند که بیشترین تلفات را داشته باشد.
این جنایت هولناک، که طی آن، حدود 5000 نفر از مردم غیر نظامی و بی‌دفاع شهر حلبچه جان باخته‌اند و هزاران نفر مصدوم شدند، در حالی 32 سالگی خود را پشت سر می‌گذارد که هنوز ابعاد آن ناشناخته است و علتش هم به مدیریت رسانه‌ای غربی‌ها بر می‌گردد.
در پی اتفاق بمباران شیمیایی حلبچه، تنها کشوری که تلاش کرد ابعاد این جنایت و عاملان واقعی آن را بر ملا کند، جمهوری اسلامی ایران بوده است. اما در آن زمان به خاطر برد کم رسانه‌ایران، حقیقت مکتوم ماند، تا اینکه در سال 1367 و در پی پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط کشورمان، جنگ پایان یافت. از این زمان، ایران تلاش‌های رسانه‌ای گسترده‌ای را آغاز کرد تا پرده از چهره واقعی آمریکا و اروپا در ماجرای حلبچه و دیگر حملات شیمیایی صدام بر دارد.
با این حال و علیرغم تلاش‌های کشورمان، هنوز قاطبه ساکنان کشورهای غربی دقیقا نمی‌دانند که ماجرای حلبچه یک عملیات مشترک صدام و غرب بوده که از نگاه این جنایتکاران، به خوبی اجرا شده است.
از جمله مهم‌ترین جنبه عملیات حلبچه، مکتوم داشتن آن و سکوت خبری بوده است. جنبه دیگر این عملیات، نحوه اجرای آن بود که بدون کمک‌های مستشاری غرب‌، امکان نداشت به این خوبی انجام شود.
در مورد نحوه تامین گازهای شیمیایی و چگونگی حمل آنها به عراق‌، یا حمل مواد اولیه به عراق و ساخت بمب در داخل این کشور، هم تاکنون سکوت شده است.  
در هر حال‌، ماجرای حلبچه در آن زمان به همگان نشان داد وقتی قرار است آمریکا جنایتی بزرگ و نامعمول را مرتکب شود، کل غرب به صورت هماهنگ عمل می‌کند تا پیامدهای جانبی این جنایت را برای کشورهای غربی به حداقل برساند.
خوشبختانه طی 20 سال اخیر و خصوصا پس از آغاز لشکرکشی آمریکا به غرب آسیا در سال 2001‌، اسطوره غرب محوری در هم شکست و درست است که بسیاری از جوانب ماجرای حلبچه همچنان مکتوم است، ولی تحولات سال‌های بعد، به ویژه جنایات آمریکا در عملیات توفان صحرا(1991)، حمله افغانستان(2001)، حمله به عراق(2003) و جنایاتی که در پاکستان و سوریه مرتکب شده، چهره آمریکا را برای همه جهان بر ملا کرده است.