kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۶۷۵
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱
بر اثر ابتلا به کرونا

آیت‌الله بطحایی دعوت حق را لبیک گفت

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری سحرگاه دوشنبه در 78 سالگی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.





آیت‌الله سید هاشم بطحایی گلپایگانی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری سحرگاه دوشنبه در 78 سالگی در گذشت. وی بر اثر ابتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهید بهشتی قم بستری بود.
به گزارش رسا، آیت‌الله سید هاشم بطحائی در سال ۱۳۲۰ در گوگد گلپایگان بدنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی خویش را در گلپایگان گذراند. در سال ۱۳۳۵ جهت فراگیری علوم دینی وارد حوزه علمیه قم شد. در کنار تحصیل علوم حوزوی، تحصیلات کلاسیک خود را نیز ادامه داد. در سال ۱۳۴۰ از مدرسه دارالفنون تهران دیپلم گرفت و در سال ۱۳۴۱ در رشته فلسفه دانشگاه تهران پذیرفته شد و موفق به کسب مدرک کارشناسی ‌ارشد گردید.
پس از سپری کردن خدمت وظیفه مجدداً به حوزه علمیه برگشته و ضمن استخدام در آموزش و پرورش قم در سمت دبیری، در حوزه علمیه مشغول به ادامه تحصیل شد و از کلاس درس حضرت امام(ره) و آیات عظام سید محمدرضا گلپایگانی، هاشم آملی و علامه طباطبایی به مدت ۲۷ سال استفاده کرد.
وی در سال ۱۳۶۵ از آموزش و پرورش به آموزش عالی منتقل شد و در گروه حقوق مجتمع آموزش عالی قم، مشغول تدریس بود. آیت‌الله بطحایی در کنار تدریس در دانشگاه، در حوزه علمیه قم به تدریس درس خارج در بحث‌های قضاء، شهادت، حدود، دیات و عقود تملیکی ‌اشتغال داشت. وی دارای مدرک دکتری فلسفه از دانشگاه الازهر مصر و دکتری فقه و حقوق اسلامی از دانشگاه تهران بود.
به گزارش فارس، عضو فقید مجلس خبرگان در سوابق اجرایی خود، اولین استاندار و نماینده حضرت امام(ره) در چهارمحال‌وبختیاری را در کارنامه دارد. نمایندگی ولی فقیه و امامت جمعه گلپایگان از دیگر سوابق آیت‌الله بطحایی است.
بورسیه دانشجویی از آمریکا (سال ١٣۵۶)، عضویت در هیئت علمی دانشگاه تهران، استاد سطح خارج حوزه علمیه قم، پژوهشگر نمونه دانشگاه تهران (سال ١٣٨٢) و عضویت در انتشارات دانشگاه تهران از دیگر سوابق آیت‌الله بطحایی است.
وی در سال ۹۴ از حوزه انتخابیه تهران، کاندیدای مجلس خبرگان رهبری شد که موفق به اخذ رأی مردم تهران گردید.
در سابقه علمی عضو فقید مجلس خبرگان، تالیفاتی از این قرار به چشم می‌خورد: قواعد الفقهیه، ترجمه تلفیقی تکمله المنهاج، استفتاءات، رساله توضیح المسائل، آیات‌الاحکام جزائی، آیات الاحکام سیاسی، فاطمه کوثر رسالت، مهدی گل ولایت، مناسک حج، احکام بانوان، احکام نوجوانان، ندای فطرت، اخلاق تحلیلی اسلام، فمینیسم از نظر اسلام و دیگر ملل، حقوق بشر از دیدگاه اسلام و غرب؛ و مجموعه مقالات علمی و فقهی در مجلات مختلف از جمله مجله مکتب اسلام و مجله دانشکده‌های دانشگاه تهران.
سپاه؛ استخوان در گلوی دشمن
وی پس از تروریستی خواندن سپاه پاسداران توسط آمریکا، سپاه را عامل امنیت، اقتدار و ثبات نظام و کشور دانست و گفت: سپاه به همین دلیل خار چشم و استخوان در گلوى دشمنان شده است. من به پاسدار بودن افتخار می‌کنم.
مغزهای الکلی قابل اعتماد نیستند
عضو فقید مجلس خبرگان با‌اشاره به تحریم‌های آمریکا معتقد بود؛ بافت حکومتی آمریکا را کسانی تشکیل می‌دهد که مغزشان الکلی است، لذا قابل اعتماد نیستند. ما باید از تحریم خدا بترسیم. اگر این‌ها ما را تحریم کنند، مانند این است که روباه‌ها و شغال‌ها، باغی را تحریم کنند.
وی، انقلاب اسلامی را ارثیه انبیاء(ع)، شهدای تاریخ و قیام حسین بن علی(علیه‌السلام) می‌دانست که در ایران به ثمر رسیده است.
در مقابل تقوای رهبر انقلاب زانو می‌زنم
آیت‌الله بطحایی با ‌اشاره به تقوای مقام معظم رهبری می‌گوید که من در برابر تقوای رهبر معظم انقلاب، زانو می‌زنم.
وی همچنین معتقد بود؛ صدیق‌ترین مفسری که نسل ما برای تبیین خط حضرت روح‌الله(ره) می‌شناسد، شخص آیت‌الله خامنه‌ای است.
هیچ اعتمادی به حرف‌ آمریکایی‌ها نیست
مرداد ۹۷، زمانی که انتشار یک مصاحبه از آیت‌الله بطحایی درباره مذاکره با آمریکا، خبرساز شد، وی با گلایه از انتشار هدفمند محتوای مصاحبه توسط برخی رسانه‌ها به خبرنگار فارس گفت: «آنچه بنده درباره پیشنهاد مذاکره رئیس‌جمهور آمریکا گفتم این بود که این، یک سناریو و تاکتیک جدید از سوی آمریکایی‌ها است. چون آنها تا دیروز می‌گفتند مردم ایران را به شورش دعوت می‌کنیم و وقتی با عکس‌العمل مسئولین و ملّت روبه‌رو شدند و در دهان آنها زدند، سناریوی خود را تغییر دادند.
وی با بیان اینکه آمریکا همان شیطان بزرگی است که بوده و نباید گول آن را خورد، به سابقه دروغ‌گویی و نقض عهد آنها در مقاطع مختلف، از جمله در رابطه با برجام و مذاکرات با کره شمالی ‌اشاره و تصریح کرد: بنابراین هیچ اعتمادی به حرف‌ آمریکایی‌ها نیست.
پیام تسلیت آیت‌الله جنتی
رئیس‌مجلس خبرگان رهبری در پیامی رحلت آیت‌الله بطحایی گلپایگانی را تسلیت گفت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان به نقل از دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، در پیام آیت‌الله جنتی آمده است: خبر رحلت نماینده مردم شریف تهران در مجلس خبرگان؛ مرحوم آیت‌الله بطحائی «رحمهًْ الله علیه»، موجب تأسف و تأثر گردید. ایشان عمر خویش را مصروف خدمت به نظام اسلامی، ترویج معارف اهل البیت «علیهم‌السلام» و تدریس در حوزه و دانشگاه نمود.
وی افزود: اینجانب ضمن عرض تسلیت محضر رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی»، مراجع عظام تقلید، حوزه علمیه قم، شاگردان و ارادتمندان ایشان و خانواده محترم آن مرحوم، علوّ درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت دارم.