kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۵۹۸
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
در واکنش به بمباران مواضع حشدالشعبی

عراقی‌ها عزم خود را برای اخراج آمریکایی‌ها جزم کردند

گروه‌ها و چهره‌های سیاسی عراق در واکنش به حملات اخیر جنگنده‌های آمریکایی، اعلام کردند که برای اخراج همه‌اشغالکران از خاک عراق‌، مصمم هستند.

گروه‌های سیاسی عراق با موضعگیری یکپارچه علیه آمریکا، اعلام کرده‌اند که‌اشغالگران را از خاک کشورشان بیرون خواهد کرد. این اعلام موضع یکپارچه در واکنش به حملات اخیر نیروهای آمریکایی به پایگاه‌های ارتش، حشدالشعبی و یک فرودگاه غیرنظامی(کربلا)، صورت گرفته است.
به گزارش ایسنا، «گردان‌های حزب‌الله عراق» دیروز در بیانیه‌ای، تأکید کرد: تداوم چنین جنایت‌هایی، مقابله با نقض حریم هوایی عراق و پایان دادن به تجاوزات آمریکا را واجب می‌کند. در این بیانیه آمده است که موضع‌گیری یکپارچه مردم عراق، آمریکایی‌ها را دچار شوک کرده است.
گردان‌های حزب‌الله عراق در ادامه آورده است: آمریکای‌اشغالگر در ارتکاب جنایات علیه نیروهای امنیتی ما و حشد‌الشعبی، گستاخ شده و به شهرها تجاوز می‌کند.
«کریم علیوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، گفت که در صورت اصرار واشنگتن بر ابقای نیروهایش در عراق، گزینه نظامی در دستور کار قرار می‌گیرد.
به گزارش فارس، وی تصریح کرد: دولت عراق باید فورا تصمیم پارلمان مبنی بر اخراج کلیه نیروهای خارجی از کشور را اجرایی کند. این تصمیم از حمایت سیاسی و مردمی زیادی برخوردار است و دولت ملزم به اجرای آن است. پارلمان 15 دی اخراج همه نیروهای خارجی از عراق را تصویب کرده است.
«محمد الحلبوسی» رئیس‌پارلمان نیز خواستار تحقیق درباره تجاوزهای صورت گرفته علیه پایگاه‌‌های نظامی عراقی و اعلام نتایج تحقیقات برای افکار عمومی
شد.
این در حالی است که شمار زیادی از نمایندگان خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده پارلمان درباره تجاوز آمریکا شدند.
«عادل الکرعاوی» یکی از فرماندهان سازمان «حشد‌الشعبی»‌، گفت: جا دارد که دولت موضعی در حد و‌اندازه تجاوز آمریکا اتخاذ کند و از ادبیات محکوم کردن و اعلام بیانیه‌های محکومیت دست بردارد.
«فاضل الجابر» نماینده پارلمان و عضو« ائتلاف فتح» هم گفت که نمایندگان پارلمان برای برگزاری نشست فوق‌العاده به منظور بررسی تجاوز اخیر آمریکا به مقرهای حشد‌الشعبی و توقف فعالیت ائتلاف بین‌المللی در عراق امضاء جمع کرده‌اند.
«باسم خزعل» نماینده مستعفی پارلمان عراق، نیز موضع‌گیری الحلبوسی در قبال تجاوزهای اخیر آمریکا را ضعیف توصیف کرد و گفت که وی اهمیتی برای خون عراقی‌ها قائل نیست.
«حسن الکعبی» رئیس‌فراکسیون «بدر» پارلمان عراق، نیز به آمریکا هشدار داد چنانچه نیروهایش را از عراق خارج نکند، به شیوه‌ای دیگر با نظامیان آمریکایی برخورد می‌شود.
حسن الکعبی در ادامه هشدار داد: «نمی‌توان اجازه داد که کارشکنی‌ها یا قانون‌شکنی‌ها، منجر به ریخته شدن خون مردم عراق شود».
«کریم المحمداوی» عضو «ائتلاف فتح» هم دیروز در واکنش به اقدام اخیر آمریکا، تصریح کرد که کربلا خط قرمز است و حمله به‌ آن، همانند حمله به مرجعیت دینی است.
سرتیپ «تحسین الخفاجی» سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق، هم از تعلیق همکاری این فرماندهی با ارتش آمریکا پس از حمله هوایی به مقرهای نظامی عراق خبر داد.
وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد که فرماندهی عملیات مشترک عراق، تجاوز به نیروهای نظامی رسمی عراق را محکوم کرده و آن را اقدامی خصمانه می‌داند.
الخفاجی افزود: در پی این تجاوز، همکاری با ائتلاف بین‌المللی، تا زمان اعلام یک اصل مشارکت جدید میان دو طرف، متوقف و به حالت تعلیق در‌می‌آید.
«عباس سروط» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، هم حمله به پایگاه نظامی «التاجی» را ساختگی توصیف کرد و بعید ندانست که آمریکا خود در این حمله نقش داشته باشد تا هدف قرار‌دادن مقرهای «حشد‌الشعبی» را توجیه کند.