kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۵۹۷
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
گزارش خبری کیهان

جنگ سوریه 10 ساله شد

جنگ داخلی سوریه در حالی وارد دهمین سال خود شد که نیروهای مقاومت و ارتش در اوج آمادگی به سر می‌برند و توپخانه نظامی و رسانه‌ای جبهه تروریسم هم در حال خاموش شدن است.

10 سال قبل، یعنی در سال 2011، یک جنگ نیابتی علیه دولت سوریه آغاز شد و وسعت و گستردگی عملیات میدانی و پشتیبانی آن به گونه‌ای بود که تقریبا قریب به اتفاق کارشناسان و تحلیلگران دوست و دشمن و بی‌طرف، کار دولت «بشار اسد» را تمام شده می‌دانسته‌اند.
در سال 2011 تقریبا همه رسانه‌های اصلی جهان جنگ نرم بی‌سابقه‌ای را علیه دولت سوریه و حامیان آن آغاز کرده بودند. همزمان با آن، دستگاه‌های اطلاعاتی همه کشورهای وابسته به آمریکا عملیات جذب نیروهای تکفیری را از 100 کشور جهان آغاز کردند، عملیاتی که از آن تحت عنوان «عملیات لانه زنبور»، نام برده می‌شود. در بخش نظامی و لجستیک نیز یک تقسیم کار به وجود آمد؛ آمریکا به طور مستقیم و غیر مستقیم، کار ارسال تسلیحات برای گروه‌های تکفیری و غیر تکفیری را به عهده گرفت، عربستان پول، سلاح و ایدئولوژی تروریست‌ها را تامین می‌کرد، ترکیه و اردن خاک خود را جهت حمایت لجستیکی از تروریست‌ها، در اختیار آمریکا قرار‌دادند، رژیم صهیونیستی نیز همه جوره از تروریست‌ها حمایت می‌کرد. این تقسیم وظایف، کشورهایی مثل آلمان، انگلیس، فرانسه، قطر‌، امارات و... را نیز شامل می‌شد.
اما، همان طور که دیدیم، این توطئه آمریکا و اسرائیل ره به جایی نبرده و اکنون همه چیز بر عکس است، به گونه‌ای که هیچ کس نمی‌تواند در مورد اقتدار مقاومت، دولت و ارتش سوریه، تردیدی به خود را
بدهد.
به گزارش خبرگزاری فارس، در ارتباط با شرایط جاری، «ایمن سوسان» معاون وزیر خارجه سوریه، به روزنامه «الوطن» چاپ این کشور گفت، با گذشت 9 سال از جنگ ظالمانه، سوریه و سوری‌ها با اطمینان در مسیر تحقق پیروزی نهایی بر تروریسم و وحدت ملی، گام برمی‌دارند.
معاون وزیر خارجه سوریه افزود، آمریکا با اجرای سناریوی مذکور، قصد داشت منطقه را در راستای منافع خود تغییر دهد، اما نتوانست به این هدف خود برسد.
«حسین مخلوف» وزیر اداره محلی و محیط زیست سوریه، هم درباره پرونده آوارگان گفت: دولت توانسته بیش از پنج میلیون آواره داخلی و بیش از یک میلیون سوری آواره در خارج را به منازل شان بازگرداند و اقدامات زیادی در این زمینه انجام می‌دهد.
جنگ در سوریه در حالی وارد دهمین سال خود می‌شود که هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد خاک این کشور تحت کنترل ارتش و دولت سوریه است. این درحالی است که تا پنج سال قبل، تروریست‌های چندملیتی تا ۸۰ درصد سوریه را در‌اشغال خود داشته و حتی به دروازه‌های دمشق هم رسیده بودند.
ادلب کلید پیروزی
در تحولات خونین 9 ساله سوریه، استان «ادلب» در شمال غرب این کشور جایگاه ویژه‌ای دارد؛ اگر همه چیز به طور طبیعی پیش می‌رفت، ادلب مدت‌ها بود که از‌اشغال تروریست‌ها خارج می‌شد، ولی با مداخله ترکیه، شرایط در ادلب، گره خورده است. عملیات ارتش سوریه در استان ادلب، که می‌رفت پایان جنگ را رقم بزند. در این عملیات، هزاران تکفیری از جمله 2000 تروریست چندملیتی کشته شده‌اند. علاوه‌بر آن، ۲۷۶ شهر، شهرک و روستا در غرب حلب و استان ادلب از دست تروریست‌های تکفیری آزاد شده است.
همچنین، در این عملیات بیش از ۵۰ درصد خاک استان ادلب(2600کیلومتر مربع) از لوث تروریست‌ها پاک‌سازی شده است. قبلا کمتر از ۱۰ درصد ادلب تحت کنترل ارتش سوریه بوده است.
این پیروزی‌ها ادامه داشت و به نظر می‌رسید که جنگ سوریه وارد دهمین سال خود نخواهد شد. اما، ترکیه و کشورهای غربی حامی تروریسم در ارتباط با عملیات ارتش سوریه در ادلب، جنجال راه‌انداختند و همین امر سبب شد که پیشروی ارتش سوریه در استان ادلب، متوقف شود.
با این وجود، در حال حاضر، ارتش و مقاومت در سوریه دست برتر را دارند و به همان میزان نیز نگرانی و از هم گسیختگی در جبهه حامی تروریسم، کاملا مشهود است.