kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۳۷۲
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰

مقاومت عراق: همه ابزارها را علیه نظامیان آمریکایی به کار می‌گیریم

گروه‌های وابسته به مقاومت عراق در واکنش به حملات اخیر آمریکا اعلام کردند، همه ابزارها را علیه پایگاه‌ها و نیروهای آمریکایی به کار می‌گیرند.

جنبش‌های وابسته به «حشد‌الشعبی» عراق، از جمله «حزب‌الله»، «نجبا» و «عصائب اهل حق»، اعلام کردند که به تجاوزات و بمباران‌های اخیر جنگنده‌های آمریکایی‌، پاسخ خواهند داد.
«محمد محیی» سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق، در گفت‌و‌گو با« المیادین» اعلام کرد: محکومیت‌های شدیدی که از طرف برخی طرف‌های عراقی در ماجرای حمله به پایگاه «التاجی» صورت گرفته، عجیب است.
این پایگاه مدرن آمریکایی که در شمال استان بغداد قرار دارد، هفته گذشته هدف چند فروند راکت کاتیو شا قرار گرفته و باعث هلاکت سه نظامی آمریکایی و یک نظامی انگلیسی شده و شماری مجروح نیز بر جا گذاشته است.
محمد محیی افزود: طرف‌هایی که حمله به پایگاه التاجی را محکوم می‌کنند حمله آمریکایی‌ها به فرماندهان عراقی مانند« ابومهدی المهندس» را محکوم نکرده‌اند. مسئولان سیاسی و دولت باید به تصمیمات مجلس و اراده مردم عراق و خون‌های آنها احترام بگذارند. پارلمان عراق 15 دی ماه طرح خروج آمریکایی‌ها از عراق را تصویب کرده است.
محمد محیی گفت: آمریکا به محض اینکه التاجی مورد هدف قرار گرفت، به بمباران مواضعی در مرز اقدام کرد، حتی پیش از آنکه عاملان این حمله مشخص شود و درباره آن تحقیق کند. حضور آمریکا در عراق عامل وضعیتی است که امروز در کشور وجود دارد و آنها باید بهای آن را بپردازند و از عراق خارج شوند.
سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق افزود: پارلمان عراق به دولت فرصت زیادی داد تا برای اخراج نیرو‌های آمریکایی، اقدام دیپلماتیک انجام دهد، اما دولت هیچ اقدامی نکرد. حضور آمریکا در عراق، مقاومت را ضروری می‌کند. آمریکا بار‌ها با هواپیما‌هایی که واشنگتن ادعا می‌کند ناشناس هستند، نیرو‌های حشد‌الشعبی را که با داعش مقابله می‌کنند، هدف قرار‌داده‌اند.
وی اضافه کرد: دعوت به مقابله با‌اشغالگران و مبارزه با حضور آنها، واجب شرعی است، به ویژه اینکه آنها کشور را به طرف جنگ داخلی سوق داده‌اند. ما از ثبات و امنیت مردم عراق حمایت می‌کنیم تا دولتی باثبات داشته باشیم که بتواند فعالیت و خدمات ارائه کند. تلاش‌های‌اشغالگران آمریکایی برای جدایی مردم عراق از مقاومت، موفق نبوده و نخواهد بود. محیی گفت: آمریکا تلاش می‌کند حضور خود را در عراق تثبیت کند و اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد آنها در «عین الاسد» فرودگاه ساخته‌اند و موشک‌های پاتریوت مستقر کرده‌اند. مقاومت عراق درباره تثبیت حضور آمریکا هشدار می‌دهد و با همه ابزار‌ها با آن مقابله خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در حمله شب جمعه جنگنده‌های آمریکای به پایگاه‌های حشد‌الشعبی، 30 نفر از نیروهای حشد کشته و 90 نفر نیز زخمی شدند.
احضار سفیران آمریکا و انگلیس
سخنگوی وزارت خارجه عراق خبر داد که وزارت خارجه این کشور، در واکنش به تجاوز مذکور‌، سفرای آمریکا و انگلیس در بغداد را احضار کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، این تجاوز واکنش گسترده‌ای را در میان سیاستمداران و احزاب عراقی به همراه داشت و با موجی از محکومیت رو‌به‌رو شد.
دفتر اطلاع‌رسانی «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق،طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «ریاست‌جمهوری، بمباران چندین موضع در خاک عراق از جمله فرودگاه در دست ساخت کربلا از سوی طرف‌های خارجی را محکوم می‌کند. حملاتی که موجب شهادت و مجروحیت تعدادی از نیروهای امنیتی و غیرنظامیان شد».
واکنش دیگر گروه‌های عراقی
«ائتلاف فتح» عراق تحت رهبری «هادی عامری»، حمله جنگنده‌های آمریکایی به مواضع نیروهای حشد‌الشعبی را به شدت محکوم و تأکید کرد، حملات آمریکا باعث شد آسیب زیادی به مؤسسات غیر نظامی و نظامی عراق وارد شود. این ائتلاف افزود، حملات اخیر آمریکا، بیانگر تجاوز فاحش، آشکار و چندباره به ملت و نیروهای مسلح عراق است.
فرماندهی عملیات مشترک عراق هم اعلام کرد، بهانه‌های آمریکا برای حمله به چند مقر نیروهای مسلح عراق، دروغ بوده و این حمله‌، پیامدهای بدی خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری فارس، « عمار الحکیم» رهبر «جریان حکمت ملی» عراق دیروز تجاوز شب گذشته جنگنده‌های آمریکایی را محکوم کرد.
الحکیم با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود تأکید کرد: «نقض حاکمیت عراق توسط جنگنده‌های خارجی و بمباران مقرهای حشد‌الشعبی و نیروهای امنیتی در کربلای معلی، بابل، واسط و صلاح الدین و برخی از مراکز غیرنظامی را محکوم می‌کنیم».
این سیاستمدار عراقی از دولت عراق خواست که برای دفاع از حاکمیت عراق در برابر هر گونه تجاوز، نقش درست و مناسب خود را ایفا کند.
تولیت حرم مقدس امام حسین(ع) در واکنش به حمله جنگنده‌های آمریکایی به فرودگاه کربلا، از رسانه‌های جهانی خواست از این فرودگاه دیدن کرده و غیرنظامی بودن آن را ثبت کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، پس از بمباران بامداد جمعه فرودگاه در حال ساخت کربلا از سوی جنگنده‌های آمریکایی، تولیت آستان مبارک امام حسین(ع) در بیانیه‌ای اعلام کرد که بمباران بامداد دیروز موجب کشته شدن یکی از غیرنظامیان و مجروحیت دو کارگر شده و علاوه‌بر آن، خسارت‌های زیادی به تأسیسات اداری و خدماتی وارد آمده است.
در این بیانیه تأکید شد: «این فرودگاه کاملا غیر نظامی است و تولیت مقدس حسینی‌(ع) به همراه چند شرکت عراقی بر روند ساخت آن نظارت دارند. کادر مشغول به کار نیز غیرنظامیان عراقی هستند.»
جنبش نجباء عراق هم با انتشار بیانیه‌ شدیداللحنی به این تجاوز آمریکایی واکنش نشان داد و تأکید کرد: «تداوم حماقت و تکبر آمریکایی‌ها، باعث درگیری در منطقه خواهد شد که در آن، قواعد درگیری تغییر خواهد کرد... و باعث خواهد شد که اکثریت ملت عراق از مرحله مقاومت مشروع (قانونی) وارد مرحله‌ای از مقاومت شوند که بر تمامی مجاهدانی واجب خواهد بود که آمریکا قبلا، آنان را آزموده و برایش بسیار دشوار است که با این سرعت، آنان را فراموش کند».
گروه «عصائب اهل الحق» نیز اعلام کرد: آمریکا در عراق جز ننگ و عار دستاوردی نخواهد داشت.
«نعیم العبودی» عضو فراکسیون« الصادقون» در پارلمان عراق در صفحه توئیتر خود نوشت: آمریکا توانست بی‌گناهان را کشته و زیرساخت‌های کشورمان را تخریب می‌کند، اما به مدت طولانی نخواهد توانست در این سرزمین باقی بماند و جز ننگ و عار دستاورد دیگری نخواهد داشت.»
«عدنان الاسدی» نماینده پارلمان و عضو« ائتلاف دولت قانون» به رهبری «نوری مالکی» نیز گفت که تجاوزات آمریکا به مقر حشد‌الشعبی، ارتش، پلیس و فرودگاه کربلا یک تجاوزگری آشکار علیه خاک و مردم عراق و نقض صریح حاکمیت است. حزب‌الله عراق نیز مواضع مشابهی گرفت.
«مقتدا صدر» رهبر جریان «صدر» در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «همه را به خویشتن داری و تلاش برای برقراری و گسترش صلح در همه نقاط عراق و دوری از خشونت دعوت می‌کنم تا آن زمان که خداوند اجازه دهد. ما به سازش با‌اشغالگران دعوت نمی‌کنیم، اما با این حال شرایط حاکم بر ملت عراق را مراعات می‌کنیم و از خدا می‌خواهیم این مردم را از شر‌اشغالگران و فاسدان نجات دهد».
 «حسن الکعبی» نائب رئیس‌اول مجلس عراق گفت: حضور نیروهای بیگانه در کشور ما پس از مصوبه اخیر پارلمان، هیچ مشروعیتی ندارد.
الکعبی از دولت و وزارت خارجه عراق خواست برای محکومیت حملات هوایی آمریکا در صحنه بین‌المللی اقدام فوری انجام دهند و پایان حضور‌اشغالگران را آغاز کنند.
 «گردان‌های سید الشهداء» عراق هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، مردم عراق همراه با ما، این عملیات کور آمریکا و نقض حاکمیت ملی عراق را محکوم می‌کنند.
در این بیانیه آمده است: آیا‌اشغالگران نیاز دارند تا حملات خود را به آنها یادآوری کنیم، یا اینکه می‌دانند پاسخ ما ویرانگر و فراگیر خواهد بود؟‌اشغالگران از خشم ما در حذر باشند.
بیانیه پنتاگون
وزارت دفاع آمریکا بعد از حمله جنگنده‌های آمریکایی به پایگاه‌های حشد‌الشعبی در چهار منطقه عراق و شهادت و مجروح کردن تعدادی از شهروندان عراقی با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله جنایتکارانه را پذیرفت. در پی حملات آمریکا به عراق، ایران به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد و این حملات را «خطرناک» خواند.