kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۳۳۵
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۴

آنگلا مرکل: 70 درصد آلمانی‌ها احتمالا کرونا می‌گیرند

صدراعظم آلمان در پارلمان این کشور اعلام کرد احتمالا 70 درصد مردم آلمان به ویروس کرونا مبتلا خواهند شد و به همین دلیل، دولت ممکن است اقدامات احتیاطی بیشتری را در نظر بگیرد.



ویروس سرکش کرونا غیر از چین که موفق شده دولت این کشور به طور نسبی آن را مهار کند در سایر مناطق جهان همچنان به پیش می‌رود. دیروز(چهارنشبه) شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به ۱۱۹ هزار و 241 نفر رسید. ۴ هزار و 300 نفر نیز در کشور‌های مختلف تا کنون جان خود را به دلیل ابتلا به بیماری «کووید- ۱۹» از دست داده‌اند و شمار بهبودیافتگان نیز ۶۶ هزار و 578‌نفر اعلام شده است. روند کاهشی ابتلا در چین همچنان ادامه دارد. در ۲۴ ساعت گذشته تنها ۲۴ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند. چین به برخی از شرکت‌ها در شهر «ووهان» مرکز شیوع کرونا نیز مجوز ازسرگیری فعالیت‌ها را صادر کرد.
 در آلمان «آنگلا مرکل»، صدراعظم این کشور سه‌شنبه در جمع اعضای حزبش پیش‌بینی کرد بین ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت این کشور در مقطعی به بیماری «کووید-۱۹» مبتلا خواهند شد. صدراعظم آلمان گفته که ممکن است دولت این کشور بسته به شدت شیوع ویروس تصمیم به لغو بیشتر مراسم‌ها و اجتماعات کند. او گفت به تعویق ‌اندختن جلسات پارلمان هم یکی از احتمالات است.  روزنامه آلمانی «بیلد» گزارش داده این اظهارات مرکل در پارلمان آلمان به سکوت در جلسه منجر شده است تا به حال نتیجه آزمایش کرونا برای ۱۴۰۰ نفر در آلمان مثبت بوده است و ۲ نفر جانشان را از دست داده‌اند. در انگلیس نیز «نادین دوریس»، معاون وزیر بهداشت این کشور  از ابتلای خود به ویروس کرونا خبر داد.وی در بیانیه‌ای اعلام کرد نتیجه آزمایش کرونای او مثبت بوده و به محض اطلاع از مبتلا شدن به کرونا، با رعایت نکات بهداشتی خود را در خانه قرنطینه کرده است. این در حالی است که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در انگلیس در روز سه شنبه به ۵۴ تن افزایش یافت و به این ترتیب تعداد مبتلایان به این ویروس در این کشور به ۳۷۳ نفر رسید.
توصیه دولت‌ها به مردم برای نرفتن به سفر و درخواست شرکت‌ها از کارکنان خود برای کار از خانه باعث کاهش میزان سفرها شده است. لغو این پروازها باعث شده خسارات زیادی به شرکت‌های هواپیمایی وارد شود. همچنین در پی‌شیوع کرونا در جهان، بازار‌های سهام در یک روز ۲.۵ میلیارد دلار زیان دیدند و به سمت بیشترین کاهش یک روزه شاخص سهام از زمان بحران مالی اواخر سال ۲۰۱۸ حرکت کردند. در همین حال مقامات اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند اقدامات لازم از جمله تاسیس یک صندوق سرمایه‌گذاری را برای مقابله با تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا اتخاذ
کنند.
توصیه ترامپ به حفظ آرامش مردم
 در آمریکا با ثبت ۱۶ مورد جدید و فوت یک نفر، شمار مبتلایان به هزار و ۱۰ نفر و جان باختگان نیز به ۳۱ نفر رسید. بر اساس گزارش پولیتیکو، کمبود در لوازم آزمایشگاهی باعث تأخیر در اعلام نتایج آزمایش مربوط به ویروس کرونا شده است و در نتیجه مقامات آمریکایی قادر به اعلام آمار واقعی مبتلایان به ویروس کرونا نیستند. روند کند آزمایش ویروس کرونا شکافی عظیم در عملکرد بهداشت عمومی آمریکا ایجاد کرده است. آخرین مشکل عدم توانایی برای آماده‌‌سازی نمونه‌ها به‌منظور آزمایش و عدم اطمینان درخصوص زمان اعلام نتایج است. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز اعلام کرد به دلیل پایگاه‌های زیاد آمریکا در سرتاسر جهان و حضور نظامیانمان در بیشتر نقاط آلوده جهان، نگرانیم نیروهایمان به ویروس کرونا مبتلا شوند.پنتاگون روز سه شنبه اذعان کرد که تعداد رسمی اعلام شده از مبتلایان به ویروس کرونا در ارتش آمریکا احتمالا کمتر از آمارهای واقعی است. این افشاگری یک نمونه دیگر از خطری است که ویروس کرونا نظامیان آمریکایی را در سراسر جهان تهدید می‌کند. آمریکا بیش از یک میلیون نظامی در سراسر جهان دارد، از جمله در کشورهایی مثل ایتالیا و کره جنوبی که شاهد گسترش شدید و سریع این ویروس هستند.
با وجودی که وضعیت شیوع کرونا در آمریکا هر روز ابعاد گسترده‌ای پیدا می‌کند اما ترامپ رئیس‌جمهور این کشور روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری بار دیگر سعی کرد موضوع را کم اهمیت جلوه دهد. وی که پس از دیدار با نمایندگان جمهوری‌خواه در کاخ سفید صحبت می‌کرد، گفت: اعتقاد ندارم که این موضوع بزرگی باشد. می‌خواستم که تست بدهم اما دلیلی برای آن وجود نداشت چون در سلامتی بسیار خوبی قرار دارم». رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد که با پزشک کاخ سفید درباره این موضوع صحبت کرده ‌اما وی گفت که دلیلی برای نگرانی وجود ندارد چون هیچ‌گونه نشانه‌ یا عارضه‌ای در رئیس‌جمهور وجود ندارد. ترامپ با دعوت همه مردم آمریکا به آرامش گفت: «(کرونا) خواهد رفت. فقط آرام بمانید. خواهد رفت.» ترامپ همچنین گفت که در کل آمریکا ۶۰۰ نفر به کرونا مبتلا شده و ۲۶ نفر نیز جان خود را از دست
داده‌اند.
روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی به علل تسریع شیوع ویروس «کووید-19» در آمریکا‌ اشاره کرد و نوشت که تأخیر در انجام تست کرونا مانعی در مسیر عکس‌العمل مناسب آمریکا به این ویروس ناشناخته بوده است. نیویورک تایمز در گزارش دیگری با ‌اشاره به خطری که بی‌خانمان‌های آمریکایی را تهدید می‌کند نوشت: پزشکان می‌گویند بیش از نیم میلیون بی‌خانمان در آمریکا در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا و مرگ ناشی از آن هستند. بر اساس این گزارش ۵۵۰ هزار نفر که در حال حاضر در آمریکا بی‌خانمان هستند، آسیب پذیری مضاعف نسبت به ویروس کرونا دارند. آنها به دلیل محدود بودن جا در پناهگاه‌ها، وسایل ‌اشتراکی، مستعد ابتلا به بیماری ناشی از ویروس هستند.
نتانیاهو قرنطینه نمی‌شود
رادیو رژیم صهیونیستی خبر داد که نتانیاهو در جریان یک جلسه رسمی برای بررسی مقدمات مقابله با ویروس کرونا، در ۲۷ فوریه گذشته (هشتم اسفند) با یک نفر از مبتلایان به این ویروس دیدار کرده بود، ولی با وجود این دیدار، حاضر نشد، قرنطینه شود.روزنامه العربی الجدید به نقل از این رادیو گزارش داد، دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تکذیب کرده است که نتانیاهو با این فرد بیمار، از مسافت کمتر از دو متر دیدار کرده باشد و به همین دلیل گفته بود که نمی‌پذیرد در خانه قرنطینه شود. وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه خبر داد که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در اراضی ‌اشغالی فلسطین به ۷۵ نفر رسیده است که در میان آنان، یک کودک نُه ساله حضور دارد. برخی از مسئولان وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی پیش‌بینی کردند که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در اراضی ‌اشغالی تا پایان هفته به ۱۰۰ نفر خواهد رسید. به گزارش العربی الجدید، تعداد سربازان صهیونیستی که در منازل خود، قرنطینه هستند، به بیش از دو هزار نفر رسیده و برخی از منابع صهیونیستی تعداد این افراد را دو هزار و ۵۰۰ نفر اعلام می‌کنند که دو نفر از آنان، مبتلا به کرونا هستند.
تعطیل مقر سازمان ملل در نیویورک
سازمان ملل نیز اعلام کرد، به دلیل انتشار و شیوع ویروس کرونا مقر این سازمان در نیویورک به روی عموم بسته شده است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، این نهاد بین‌المللی اعلام کرد که تصمیم دارد تا کارمندانش را در حوزه اجرایی کاهش دهد و حالا هم اعلام کرده که این مجموعه را به روی عموم می‌بندد. استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت:‌ همان‌طور که دبیرکل اعلام کرده، امنیت و سلامت کارمندان موضوعی بسیار مهم و  در اولویت است. سازمان ملل به نظارت بر اوضاع از نزدیک ادامه می‌دهد و اقدامات لازم و ضروری را بر اساس شرایط به وجود آمده انجام خواهد داد.وی ادامه داد: سازمان ملل تاکنون موردی از ابتلای کارمندانش به این ویروس دریافت نکرده است.این تصمیم در بحبوحه افزایش مبتلایان به کووید -۱۹ در سراسر ایالت نیویورک گرفته شده است.فرماندار نیویورک روز دوشنبه اعلام کرده بود که ۱۴۲ مورد ابتلا به این ویروس گزارش شده است.