kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۳۳۴
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۴
در پی موافقت جریان‌های سیاسی عراق

احتمال بازگشت عبدالمهدی به نخست‌وزیری قوت گرفت

ائتلاف «فتح» عراق اعلام کرد، شماری از رهبران سیاسی عراق درباره ابقای «عادل عبدالمهدی» در سمت نخست‌وزیری این کشور تا انجام انتخابات زودهنگام پارلمانی توافق کردند.




یک منبع در ائتلاف فتح گفت، «هادی عامری» رئیس ‌این ائتلاف و «عمار حکیم»رهبر «جریان حکمت ملی» طی نشستی با «نوری مالکی» رهبر ائتلاف «دولت قانون»، درخصوص تشکیل دولت جدید عراق پس از استعفای «محمد توفیق علاوی» گفت وگو کردند.
به گزارش ایسنا، این منبع گفت که در جریان نشست مذکور‌، حاضران به توافق اولیه درباره ابقای عبدالمهدی به عنوان نخست‌وزیر موقت تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در پایان سال جاری میلادی، توافق کردند.
اخیرا علاوی نخست‌وزیر مکلف عراق، از تشکیل دولت جدید انصراف داده بود.  خبرگزاری فارس نیز گزارش داد، «عماد باجلان» عضو حزب دموکرات کردستان عراق، تصریح کرد که کلیه جناح‌ها و گروه‌های سیاسی با ابقای عبدالمهدی در پست نخست‌وزیری موافقند.
وی در گفت‌وگو با شبکه «العهد» تصریح کرد: در پی انصراف علاوی از تشکیل کابینه جدید عراق، ما با هر راهکار سریعی که بحران انتخاب نخست‌وزیر را حل‌وفصل کند، موافقیم.
باجلان با ‌اشاره به اینکه عبدالمهدی گزینه اول و آخر کردها به شمار می‌رود، افزود: یک کمیته هفت‌ نفره تشکیل شده است و این کمیته به زودی در نشست با رئیس‌جمهور، درباره ابقای عبدالمهدی نخست‌وزیر مستعفی، در این پست رایزنی خواهد کرد.
وی معتقد است که همه جناح‌های سیاسی کشور موافق ابقای عبدالمهدی هستند، زیرا وی فرصت کافی نداشته است و همه فهمیده‌اند که عبدالمهدی [اکنون] جایگزینی ندارد.
«حسین علی» عضو ائتلاف «فتح»‌، نیز گفت: از جمله مسائل مطرح‌شده‌ای که گروه‌های سیاسی در حال بررسی آن هستند،‌ نگه داشتن عبدالمهدی در منصب خود تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام است.