kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۳۳۲
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۴
پوتین در قدرت می‌ماند

رأی مثبت دومای روسیه به تمدید دوران ریاست جمهوری

دومای دولتی و سنای روسیه رسما بر اصلاحات قانون اساسی این کشور مهر تائید زده به این ترتیب راه «ولادیمیر پوتین» را برای حضور در قدرت برای برای دو دوره دیگر و تا سال 2036 هموار کردند.




در حالی که دوره کنونی ریاست‌جمهوری پوتین در سال ۲۰۲۴ به پایان می‌رسد، اما متممی که یکی از هم‌حزبی‌های پوتین ارائه کرده، این امکان را فراهم می‌کند تا با توجه به اصلاح قانون اساسی، وی بتواند دو دوره دیگر نیز در انتخابات ریاست جمهوری روسیه شرکت کند. به گزارش یورونیوز بر اساس این طرح با اعمال تغییراتی در قانون اساسی، دوره‌های پیشین ریاست ولادیمیر پوتین در گذشته نادیده گرفته شده و او خواهد توانست برای دو دوره ۶ ساله پیوسته و در مجموع ۱۲ سال دیگر برای ریاست جمهوری نامزد شود. روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو نیز در این باره نوشت: تمامی فراکسیون‌های دوما، به غیر از فراکسیون حزب کمونیست از پیشنهاد «والنتینا تریشکووا» نماینده حزب «روسیه واحد» و نخستین فضانورد زن روسیه در این خصوص حمایت کردند.
لایحه پیشنهادی اصلاح قانون اساسی می‌بایست سه بار در مجلس به رأی گذاشته می‌شد. نمایندگان دوما دیروز ۱۱ مارس (۲۱ اسفند) برای سومین بار با اکثریت آرا به این لایحه رأی دادند و آن را برای تصویب به «شورای فدراسیون» فرستادند که نهادی معادل مجلس سنا به شمار می‌رود. ساعاتی پس از اقدام دوما در تصویب طرح پیشنهادی برای تغییر قانون اساسی روسیه و تمدید دوره ریاست جمهوری، مجلس سنا هم این متمم را تصویب کرد. بر اساس قانون این مصوبه برای امضا رئیس‌جمهوری به کاخ کرملین رفته و پس از آن به دادگاه قانون ارسال می‌شود.این دادگاه مصوبه را بررسی کرده و در صورت عدم منافات آن با دو اصل اول قانون اساسی، آن را به همه‌پرسی می‌گذارد. «ولادیمیر پوتین» نیز روز سه شنبه در دومای دولتی، به صورت مشروط با این متمم موافقت کرده و آن را منوط به موافقت مردم روسیه کرد. پوتین گفت: «پیشنهاداتی برای اصلاح قانون اساسی و تمدید مدت ریاست جمهور فعلی، که بنده در خدمت شما هستم وجود دارد. چنین اقدامی تنها در صورتی می‌تواند انجام شود، اگر شهروندان روس به این اصلاحیه رای مثبت بدهند. در ماه آوریل، همه پرسی سراسری در کشور برگزار می‌شود. در آن زمان معلوم خواهد شد که اختیارات ریاست جمهوری تمدید  می‌شود یا خیر. البته به نظر من این کار‌اشتباه است، هرچند لازم است انجام گیرد.»  
به گزارش تسنیم رئیس‌جمهوری روسیه یادآور شد که قدرت ریاست جمهوری در کشور نباید تنها با یک نفر در ارتباط باشد. وی ابراز اطمینان کرد که زمان آن فرا خواهد رسید که قدرت عالی در این کشور بر اساس شخص نباشد. هرچند هرم قدرتمند ریاست جمهوری کاملاً برای کشور ضروری است و در روسیه نمی‌توان از شکل هدایت پارلمانی امور استفاده کرد. ولادیمیر پوتین تأیید کرد که سرنوشت اصلاحات قانون اساسی درنهایت در نتیجه همه پرسی سراسری در کشور در تاریخ 22 آوریل (سوم اردیبهشت ماه) تعیین خواهد شد.وی افزود: «اگر شهروندان روس به تصویب اصلاحات در قانون اساسی، از جمله انتقال بخشی از اختیارات رئیس‌جمهور به دومای دولتی و شورای فدراسیون، رای مثبت بدهند، چنین تغییراتی باید بلافاصله پس از تصویب اصلاحات مصوب اعمال شود.».