kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۳۳۰
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳
برای نخستین بار

450 تفنگدار آمریکایی وارد خاک یمن شدند

رسانه‌های یمنی از ورود 450 نیروی آمریکایی به «عدن» در جنوب یمن خبر دادند و اعلام کردند این اقدام با هماهنگی امارات انجام شده است.




به گزارش فارس، منابع آگاه اعلام کردند که ۴۵۰ سرباز آمریکایی با هماهنگی امارات وارد عدن در جنوب یمن شده‌اند؛ موضوعی که سر و صدای زیادی در محافل سیاسی و مردمی یمن به راه‌انداخته است. بر اساس گزارش «المشهد الیمنی»، این ۴۵۰ نظامی آمریکایی در ارتباط با تلاش‌‌های واشنگتن برای استقرار سه هزار نیرو در جنوب یمن به بهانه «مبارزه با تروریسم» وارد عدن شده‌اند.
در ادامه این گزارش به نقل از فردی وابسته به «شورای انتقالی جنوب» (نیروهای وابسته به امارات) آمده است: «نیروهای آمریکایی و انگلیسی که به شهر عدن رسیده‌اند دسته اول بزرگ‌ترین نیرویی است که واشنگتن قصد دارد آنها را در مناطق راهبردی استان‌های جنوبی مستقر کند.» این منبع آگاه اعلام کرد:« واشنگتن و لندن قصد استقرار سه هزار نیرو در عدن، پایگاه «العند» در استان «لحج» (جنوب یمن)، «سقطری» (جنوب یمن)، «شبوه» (جنوب یمن) و «المهره» (شرق یمن) را دارد.» کارشناسان نظامی هشدار داده‌اند، هدف تحرکات زیاد آمریکایی در استان‌های جنوبی یمن آماده‌‌سازی برای ساخت پایگاه‌های نظامی در خاک یمن است.
در ادامه این گزارش آمده، امارات از روز اول به ساخت زیرساخت‌های مناسب برای پایگاه‌هایی جهت میزبانی از نیروهای آمریکایی و انگلیسی در جنوب یمن روی آورد. این زیرساخت‌‌ها در امتداد ساحل جنوبی یمن به ویژه «بلحاف» در استان شبوه، الضبه در حضرموت، تعدادی از جزایر یمن از جمله مجمع‌الجزایر سقطری، جزیره «میون» و غیره فراهم شده است.
المشهد الیمنی در پایان اعلام کرد، تلاش دولت آمریکا برای ایجاد پایگاه در یمن در راستای نزاع با چین و قطع مسیر با این کشور با احداث جاده ابریشم و تسلط بر مهم‌ترین تنگه‌های جهان یعنی «هرمز، باب المندب و کانال سوئز» و طبیعتا مهم‌ترین خطوط دریانوردی تجاری و نظامی صورت می‌گیرد.
خبر دیگر اینکه، براساس گزارش‌های سازمان ملل بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ بیش از ۱۰۰ ترور در جنوب یمن رخ داده است. هزاران یمنی نیز در زندان‌های مخفی تحت کنترل شبه نظامیان امارات و مزدوران خارجی دستگیر و ناپدید شده‌اند. در همین ارتباط، مادران ربوده‌شدگان تجمعی اعتراضی در برابر مقر ائتلاف سعودی در یمن راه‌انداختند و خواستار آزادی فرزندانشان شدند. بر اساس گزارش «یمن نت»، آنها در این تجمع خواستار روشن شدن سرنوشت فرزندانشان شدند؛ کسانی که به اجبار ربوده شده‌اند و از آنها خبری در دست نیست.
انجمن مادران ربوده‌شدگان نیز در بیانیه مختصری در فیسبوک اعلام کرد، این تجمع در ادامه تجمعات قبلی در برابر مقر ائتلاف صورت گرفت و هدف آن درخواست مادران برای مشخص شدن سرنوشت زندانیان و آزادی آنها بود.