kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۲۱۸
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۱

گاردین: شاهزاده‌های دستگیر شده به دنبال برکناری بن سلمان بودند

روزنامه گاردین در ارتباط با دستگیری شاهزاده‌ها در عربستان، اعلام کرد که این افراد به دنبال برکناری «محمد بن سلمان» از قدرت بودند.


به دنبال دستگیری‌های اخیر در عربستان به ویژه دستگیری شاهزاده احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف دو مدعی تاج و تخت، روایت‌های زیادی در مورد اهداف بن سلمان از بازداشت‌های اخیر مطرح شده است. روزنامه گاردین معتقد است که شاهزاده‌های بازداشتی سعودی، طرح ممانعت از پادشاهی بن سلمان داشتند. گاردین نوشته:« ظاهرا دستگیری دو عضو سرشناس خاندان سلطنتی عربستان به دنبال افشای تصمیم اتخاذ شده این دو برای انجام اقداماتی در صورت مرگ یا ناتوان شدن پادشاه و ممانعت از دستیابی محمد بن سلمان به تاج و تخت پادشاهی بوده است.»
به گزارش ایسنا، سه منبع آگاه به روزنامه گاردین تأیید کرده‌اند که دستگیری شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، تنها برادر تنی باقیمانده ملک سلمان و محمد بن نایف، ولیعهد پیشین روز جمعه پس از آن انجام شد که جزئیات گفت‌وگوهای ادعایی آنها به گوش سلطنت سعودی رسید.
بازداشت این دو فرد به دست محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی انجام شد که آنها را به تلاش برای کنار گذاشتن شورای بیعت متهم کرد؛ ارگانی که در سال ۲۰۰۷ برای اطمینان از انتقال نرم قدرت در صورت مرگ پادشاه یا ولیعهد تشکیل شد. دو منبع مطلع به گاردین گفتند، این شاهزاده‌های ارشد به تلاش برای انتصاب شاهزاده احمد به عنوان رئیس‌شورای بیعت متهم هستند، جایگاهی که اکنون خالی است. با این اقدام، او به طور بالقوه می‌توانست بر گفت‌وگوهای قبیله‌ای، خانوادگی و وابسته به روحانیون که به نامزدی رهبران سعودی جدید منتهی می‌شود، تسلط یابد.
از سوی دیگر مجتهد، افشاگر اسرار پشت پرده خاندان آل‌سعود، اعلام کرده، بی‌پروایی‌های اخیر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در بازداشت شاهزادگان و افزایش تولید نفت، آمریکایی‌ها را خشمگین کرده و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، را به این باور رسانده است که حساب باز کردن روی وی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به ضررش تمام خواهد شد. او در سلسله توئیت‌هایی نوشت:« افراد نزدیک به بن سلمان پیش‌بینی می‌کنند وی در پاسخ به فشار‌های آمریکا بازداشت‌شدگان را آزاد کند، اما احتمال مقاومت در برابر این فشار بسیار زیاد است به ویژه اینکه این نبردی حیثیتی برای بن سلمان شده است. بن سلمان همچنان معتقد است می‌تواند از ترامپ با تهدید وی به فاش کردن ماجرای میلیارد‌ها دلار پولی که به وی داده است، از او باج‌خواهی کند.»
مجتهد در ادامه توئیت‌های خود اضافه کرد:« بن سلمان نتوانست مانع دیدار آمریکایی‌ها با احمد بن عبدالعزیز شود، اما تا به این لحظه با آزاد کردن وی مخالفت کرده است، زیرا می‌داند خارج شدن احمد از بازداشتگاه با حمایت آمریکا به معنای پایان فرصت به قدرت رسیدن او است، زیرا احمد در موضعی قوی‌تر خواهد بود و تمایل خواهد داشت از بن سلمان که با این بازداشت به او اهانت کرد، انتقام بگیرد. اما پس از بی‌پروایی بن سلمان در به چالش کشیدن پوتین و افزایش تولید نفت، ترامپ عصبانی شد، زیرا سبب سقوط بورس نیویورک شد که ترامپ همچنان این آوازه را سر می‌دهد که صعود آن از دستاوردهایش بوده است به همین علت لحن فشار علیه بن سلمان تشدید شد و سفیر آمریکا بر دیدار با شاهزاده احمد و اطمینان از سلامتی وی پافشاری کرد.»