kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۲۱۷
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۱

رویترز: اشرف غنی حکم آزادی1000 زندانی طالبان را صادر کرد

بر اساس گزارش یک خبرگزاری انگلیسی، رئیس‌جمهور افغانستان با آزادی 1000 زندانی طالبان از زندان‌های دولتی موافقت کرد.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد، «اشرف غنی» طی هفته جاری، فرمان آزادی 1000 زندانی طالبان را طی هفته جاری صادر می‌کند. این فرمان دیروز صادر شد. طالبان پس از امضای توافق با آمریکا(10 اسفند)، اعلام کرده بود که پیش شرط این گروه برای مذاکره با دولت کابل، آزاد ‌سازی 5000 عضو طالبان از زندان‌های افغانستان است. اما،‌اشرف غنی در آن زمان اعلام کرده بود که با خود را ملزم به آزاد ‌سازی این زندانیان نمی‌بیند. این موضع غنی با واکنش منفی سران طالبان مواجه شد و «سهیل شاهین» سخنگوی این گروه، گفته بود که در صورت عدم آزادی زندانیان طالبان، مذاکرات‌ بین‌الافغانی به سرانجام نخواهد رسید.
دوشنبه گذشته اما،‌اشرف غنی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری خود در کابل‌، گفت که دستور ویژه‌ای را برای آزادی زندانیان طالبان صادر خواهد کرد و این گفته وی، دیروز عملی شد.
 همزمان با مراسم تحلیف غنی، مراسم مشابهی نیز برای «عبدالله عبدالله» در کاخ «سپیدار»کابل برگزار و افغانستان رسما صاحب دو رئیس‌جمهور شد!
در این میان، آمریکا و انگلیس جانب‌اشرف غنی را گرفته‌اند و «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که وجود دو دولت در افغانستان، پذیرفتنی نیست.
شرط تازه طالبان
«سهیل شاهین» تاکید کرد که این گروه تنها زندانیانی را که نام آنها در فهرست 5000 نفری است، از دولت کابل تحویل خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاری فارس، وی در حساب توئیتری خود نوشت: طالبان فهرست زندانیانی را که قرار است آزاد شوند به آمریکا داده و در زمان تبادل و تحویل‌گیری بر اساس همان فهرست، زندانیان را تحویل خواهد گرفت.
این در حالی ‌است که برخی منابع گفته‌اند، زندانیان آزاد شده شامل طالبانی می‌شود که مدت حبس‌شان تمام شده و یا سالمند هستند.
دست رد عبدالله به دیدار با آمریکایی‌ها
 به‌دنبال بالا گرفتن اختلافات میان رئیس‌اجرایی دولت افغانستان و آمریکا، عبدالله درخواست ملاقات نمایندگان واشنگتن را رد کرد.
منابع نزدیک به کاخ سپیدار خبر دادند، «زلمای خیل‌زاد» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان به همراه« راس ویلسون» سفیر آمریکا در کابل، که به دیدار عبدالله آمده بودند، نتوانستند با وی ملاقات کنند.
این منابع درباره دلایل عدم پذیرش فرستاده‌های آمریکا از سوی عبدالله گفت: ریاست اجراییه به دلیل حضور خلیلزاد در مراسم تحلیف غنی و همچنین حمایت آمریکا از تقلب در افغانستان، این ملاقات را رد کرده است. وی همچنین گفت که «حامد کرزای» رئیس‌جمهور سابق افغانستان، نیز درخواست نمایندگان آمریکا برای ملاقات را نپذیرفته است.
دیروز کرزای در بیانیه‌ای، مسبب وضعیت نگران‌کننده فعلی افغانستان را نتیجه سیاست ‌ها و عملکرد‌های تحقیرآمیز و تفرقه افکنانه آمریکا در برابر مردم افغانستان خواند.