kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۲۱۶
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
علی‌رغم خطر ورود وبای فصلی

آکسفام: سازمان‌های بهداشتی یمن در آستانه فروپاشی قرار دارند

سازمان بین‌المللی امدادرسانی «آکسفام» اعلام کرد که یمن از بحران فراموش شده «وبا» رنج می‌برد و با فرارسیدن موسوم بارندگی‌ها، خطر افزایش تعداد مبتلایان وجود دارد.

در حالی که جهان درگیر ویروس کرونا است و کرونا در بیش از 100 کشور منتشر شده است یمن از بیماری دیگری که در 4 سال گذشته شیوع پیدا کرده است همچنان در رنج است. مردم یمن به دلیل نابودی زیر ساخت‌های بهداشتی توسط عربستان با بیماری وبا دست و پنجه نرم می‌کنند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، سازمان بین‌المللی امدادرسانی آکسفام در بیانیه‌ای تاکید کرد، تعداد یمنی‌های مبتلا به وبا احتمالا با آغاز فصل بارندگی در آوریل افزایش می‌یابد، این در حالی‌است که سازمان‌های بهداشتی و درمانی یمن در آستانه فروپاشی هستند.
در این بیانیه آمده است، تعداد کل موارد مشکوک به ابتلا به وبا از ژانویه ۲۰۱۷ تا دسامبر ۲۰۱۹ میلادی دو میلیون و ۲۵۳ هزار و ۴۸۸ تن بود. همچنین در بیانیه یاد شده آمده است، شیوع وبا در یمن در سال ۲۰۱۹ در رتبه دوم جهان بود به طوری که بیش از ۸۶۰ مظنون ابتلا به وبا در این کشور شناسایی و رصد شد.
آکسفام در ادامه تاکید کرد، موارد ابتلا به وبا همچنان روبه‌فزونی است و درگیری‌ها تلاش‌های انجام شده برای حل این بحران فراموش‌شده را به حالت تعویق درآوردند و استان‌های شمالی یمن به دلیل کمبود آب با خطر بزرگی مواجه هستند. محسن صدیقی، مدیر دفتر آکسفام در یمن نیز اظهار کرد، موارد ابتلا به وبا هنوز در سطوح مشابه سال گذشته هستند و ترسناک است که به این بحران مستمر توجه کمی می‌شود. صدیقی گفت، بحران یمن به طور کلی ساخته دست انسان‌هاست و کسانی که به تجهیز همه طرف‌های جنگ به سلاح ادامه می‌دهند، مسئول پیامدهای ویرانگر آن هستند.
خبر دیگر اینکه، پدافند هوایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از سرنگونی هواپیمای جاسوسی متعلق به دشمن سعودی در استان الحدیده خبر داد. به گزارش ایسنا، به نقل از المسیره، یک منبع نظامی اعلام کرد که پدافند هوایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانست یک فروند هواپیمای جاسوسی نیروهای سعودی در منطقه «الفازه» واقع در شهرستان «التحیتا» را سرنگون کند. از سوی دیگر، در یک تجمع گسترده قبایل مسلح، که هزاران تن از قبایل شمال استان الحدیده در آن مشارکت داشتند، شرکت کنندگان بر تداوم اقدام عمومی برای مقابله با دشمن سعودی آمریکایی تاکید کردند. در همین راستا، قبایل جنوبی استان الحدیده از تمامی قبایل یمنی خواستند تا برای جانفشانی بیشتر در راه دفاع از یمن و عزت و کرامت آن و نیز برای کمک‌رسانی در زمینه مالی، غذایی و نیرو جهت دفاع از وطن در جبهه‌ها، بسیج عمومی اعلام کنند. قبایل جنوبی استان الحدیده بر لزوم یکپارچه‌‌سازی تلاش‌ها برای مقابله با دشمن و استقامت و ثبات جبهه داخلی تاکید کردند. در بیانیه صادره از این تجمع آمده است که قبایل جنوبی استان الحدیده هرگز در قبال نقض‌های بی‌وقفه نیروهای ائتلاف عربی تحت امر عربستان، تنش نظامی خطرناک در استان الحدیده و هدف قرار‌دادن غیرنظامیان بی‌گناه هرگز دست بسته و بی‌تفاوت نخواهند ماند.