kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۰۴۵
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲

یونان به دستور اتحادیه اروپا پناهجویان را در مناطق مرزی سرکوب کرد

نیروهای امنیتی یونان به دستور اتحادیه اروپا، پناهجویانی که توسط دولت آنکارا به سمت مرزهای این کشور سرازیر شده‌اند، را به شدت سرکوب کرد.


سرویس خارجی-

در پی گسیل شدن هزاران پناهجوی سوری و آسیایی به سمت مرزهای یونان، دولت این کشور به دستور اتحادیه اروپا، به مقابله با پناهجویان پرداخت. «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه، هفته گذشته صریحاً اتحادیه اروپا را تهدید کرده بود که یا از عملیات نظامی ارتش ترکیه در سوریه حمایت کند، یا با موج بزرگ‌تری از پناهجویان روبه‌رو خواهند شد. او روز یکشنبه نیز از یونان خواست مرزهای خود را به روی پناهجویان باز کند.
اتحادیه اروپا مرزهای یونان را خط مقدم خود دانسته و اعلام کرد که اجازه نخواهد داد کسی از این مرز وارد اروپا شود. نتیجه این کشمکش سیاسی، قربانی شدن مهاجرانی است که تعداد قابل توجهی از آنان کودکان هستند. بر اساس گزارش منابع خبری، اتحادیه اروپا از آتن خواست با پناهجویان مقابله بکند. نیروهای مرزی یونانی نیز این آوارگان را به شدت سرکوب کردند.
استفاده از گلوله جنگی
دولت ترکیه با انتشار تصاویر ویدیویی اعلام کرد، نظامیان یونان به روی مهاجرانی که تلاش می‌کنند از ترکیه وارد این کشور شوند، گلوله‌های جنگی شلیک می‌کنند. در ویدیوی مذکور، یک سرباز یونانی مشغول شلیک گلوله‌های جنگی به سوی مهاجران است. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، این در حالی است که آتن هرگونه استفاده نظامیان‌ از گلوله‌های جنگی علیه مهاجران را رد کرده است.
در هر حال، بحران آوارگان در حال تبدیل شدن به یک فاجعه انسانی است و پناهجویان در میان دو لبه قیچی گرفتار شدند که یک لبه‌اش، اروپا و لبه دیگر ترکیه است. ناگفته نماند که همه این کشورها، حامیان اصلی تروریسم در سوریه نیز هستند.
تظاهرات در آلمان
 در این میان‌، هزاران آلمانی با برگزاری راهپیمایی در برلین، از اتحادیه اروپا خواستند، به پناهجویان در مرز یونان اجازه ورود بدهد. جنبش «پل دریا» که این تظاهرات را راه ‌انداخت، اعلام کرد که ۴۰۰۰ تن در این راهپیمایی و ۵۰۰۰ تن دیگر نیز در راهپیمایی مشابهی در ‌هامبورگ شرکت داشتند. این در حالی است که سیاستمداران آلمانی تأکید کرده‌اند که اتحادیه اروپا نباید اجازه ورود پناهجویان از مرز یونان را بدهد.