kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۰۴۰
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲

تعطیلی طواف کعبه برای مقابله با کرونا/بن سلمان کنسرت‌ها را تعطیل نکرد!

کاربران شبکه‌های اجتماعی در عربستان اقدامات ضد و نقیض آل‌سعود در چارچوب کنترل ویروس کرونا در ممنوعیت طواف کعبه و لغو عمره برای زائران خارجی و همزمان صدور مجوز برای برگزاری جشنواره‌های موسیقی را به باد انتفاد رسید.



همزمان با کاهش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کشورهای آسیایی از جمله چین و کره جنوبی، از کشورهای غربی خبر می‌رسد که علاوه‌بر افزایش تصاعدی مبتلایان در اروپا، این ویروس ایالت‌های آمریکا را نیر درنوردیده است. تا لحظه تنظیم این گزارش ویروس کرونا در بیش از ۹۵ کشور جهان شیوع پیدا کرده است. تعداد مبتلایان به این ویروس نیز ۱۰۶ هزار و ۲۰۳ مورد، مرگ و میر ناشی از آن ۳ هزار و ۶۰۰ مورد و تعداد بهبودیافتگان نیز ۶۰ هزار و ۱۹۰ مورد بوده است.
تعطیلی عمره آزادی کنسرت
عربستان با افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور نظیر بیش از 95 کشور دنیا از چهارشنبه، ۱۴ اسفندماه، ضمن اعمال محدودیت‌های جدید برای زائران به منظور پیشگیری از شیوع این ویروس اعلام کرد که صحن طواف کعبه و سعی صفا و مروه در طول دوران تعلیق عمره بسته خواهد بود و همچنین صدور روادید  برای زائران خارجی را به حالت تعلیق درآورد.به دنبال اجرای این تصمیم، انتشار تصاویر خالی بودن خانه خدا از زائران و عمره‌گزاران در شبکه‌های اجتماعی انتقاد گسترده کاربران مسلمان  در داخل و خارج عربستان را به همراه شد تا جایی که مقامات سعودی شامگاه جمعه اعلام کردند درهای مسجد الحرام از سحرگاه شنبه هفدهم اسفندماه باز شده و زائران می‌توانند به طواف و زیارت بیت‌الله الحرام بپردازند، اما با این حال، «عمره مفرده» هنوز ممنوع است.
 در همین حال کاربران شبکه‌های اجتماعی در عربستان از اقدامات ضد و نقیض آل‌سعود در چارچوب کنترل بیماری کرونا در این کشور ابراز تعجب کردند. به عقیده شهروندان سعودی چگونه است که مقامات، روادید عمره را برای زائران خارجی لغو کرده‌اما همین تدابیر را درخصوص جشنواره‌ها و مراسمی که تحت نظارت و‌اشراف «هیئت سرگرمی و تفریحات» در عربستان برگزار می‌شود، به کار نمی‌گیرند. بر اساس گزارش الجزیره بررسی‌ها نشان می‌دهد هیئت سرگرمی در عربستان در حساب رسمی کاربری خود در توئیتر از از ادامه فعالیت سیرک ایتالیا در شهر جده و دیگر جشنواره‌های موسیقی در دیگر مناطق خبر می‌دهد.
 به گزارش فارس «سعد الفقیه» معارض عربستانی درباره اقداماتی ضد کرونایی عربستان نوشت:« صدور روادید عمره کاملا متوقف شده درحالی که ویزاهای گردشگری فقط برای ۲۲ کشور ممنوع شده است. عمره برای زائران داخل عربستان ممنوع شده درحالی که مراسم جشنواره موسیقی و دیگر سرگرمی‌های جمعی ادامه دارد. ما از  تصمیم لغو روادید عمره حمایت کردیم، اما با آنچه که مشاهده می‌شود معلوم است که هدف مقامات ملاحظه جان و سلامت عمره‌گزاران نیست، بلکه می‌خواهند آرزوی دیرینه بن سلمان را محقق کند و اینکه کعبه بدون زائر دیده شود.«جمال سلطان» روزنامه نگار مصری هم با ابراز تعجب از بسته شدن حرم مکی به روی عمره‌گزاران و باز ماندن اماکن برپایی مراسم‌های جمعی و پرازدحام جشن موسیقی در این کشور در توئیتی نوشت: «گمان نمی‌کنم ویروس کرونا در صفوف طواف‌کنندگان و نمازگزاران مسجد الحرام نفوذ کند اما رقاصان و خوانندگان در جشن‌های بزرگ موسیقی در عربستان را رها کند».
مخفی‌کاری مقامات در آمریکا
بنا به گزارش روزنامه انگلیسی «دیلی میل»، شیوع کرونا در آمریکا بسیار بدتر از آنچه مقام‌های این کشور مدعی هستند، خواهد بود و آنطور که اسناد فاش شده نشان می‌دهد، بیمارستان‌های آمریکا در حال آماده شدن برای پذیرش 96 میلیون مبتلا به ویروس کرونا و مرگ حدود نیم میلیون نفر بر اثر شیوع این ویروس مرگبار در آمریکا می‌باشند. این آمار و ارقام فاش شده، سطح بحران کرونا در آمریکا را  ۱۰ برابر بیشتر از آنچه که در فصل ابتلای شدید به آنفولانزا مشاهده می‌شود، افزایش می‌دهد. طبق گزارش این روزنامه انگلیسی، این آمار و ارقام حیرت آور در تضاد با ادعاهای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا است که به طور مداوم در بسیاری از مناسبات تأکید دارد که خطر شیوع ویروس کرونا در آمریکا «پایین» است.
 بر اساس گزارش‌ها روند ابتلا به این ویروس در آمریکا همچنان صعودی بوده و تعداد کل مبتلایان با افزایش 118 نفری، به ۴۳۷ تن رسیده است. سرعت شیوع این ویروس در آمریکا به حدی زیاد است که طی چند ساعت گذشته ۴ ایالت جدید به آن مبتلا شده و کارشناسان درمانی درباره درنوردیده شدن این کشور توسط کرونا هشدار می‌دهند. تعداد قربانیان این ویروس در آمریکا نیز به ۱۹ نفر افزایش یافته است. تا کنون دست کم ۲۰ ایالت آمریکا درگیر ویروس کرونا هستند. فایننشال تایمز نیز در گزارشی به دلایل مختلف آسیب‌پذیری آمریکا در برابر شیوع ویروس کرونا پرداخت و نوشت: آمریکا بنا به دلایل متعدد، از جمله تعداد بالای افراد بیمه نشده و لاپوشانی اولیه، در برابر شیوع سریع ویروس کرونا بسیار آسیب پذیر شده است. این گزارش می‌افزاید: تعداد بالای افراد بیمه نشده در آمریکا به این معناست که ویروس کرونا ممکن است با سرعت بیشتری در آمریکا نسبت به سایر کشور‌ها شیوع پیدا کند. با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا، کارشناسان هشدار می‌دهند که این کشور به شکل غیرمعمولی در برابر انتشار ویروس کرونا آسیب پذیر است.
افزایش تلفات در اروپا
خبرگزاری«آناتولی» در گزارشی درباره وضعیت شیوع ویروس کرونا در قاره سبز نوشت: تلفات انسانی و تعداد ابتلا به ویروس کرونا در سراسر اروپا همچنان رو به گسترش است. طبق این گزارش، ایتالیا با فوت ۲۳۳ نفر و ابتلای بیش از ۵۰۶۱ نفر به کرونا، به یکی از بدترین مناطق اروپا و جهان از منظر ابتلا به این بیماری تبدیل شده است. فرانسه هم وضعیت خوبی ندارد و طبق آمار رسمی، میزان فوتی‌های کرونا به ۱۶ نفر و تعداد مبتلایان به این ویروس در این کشور به ۹۴۹ تن افزایش یافته است.مقام‌های آلمانی هم ابتلای بیش از ۷۹۵ نفر به ویروس کرونا را تایید کرده‌اند و از انگلیس هم آمار رسمی از ابتلای ۲۰۶ نفر به این بیماری حکایت دارد. ویروس کرونا در اسپانیا تاکنون طبق آمار رسمی ۱۰ فوتی بر جای گذاشته و ۴۴۱ نفر هم در کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند.«جوزپه کونته» نخست‌وزیر ایتالیا به دنبال افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا، دستور قرنطینه حدودا یک ماهه 14 استان این کشور را صادر کرد. حدود 16 میلیون نفر در این 14 استان ساکن هستند. طبق این فرمان، استخرها، موزه‌ها، پیست‌های اسکی، سالن‌های ورزشی تعطیل خواهند ماند و مراسم‌های مربوط به عروسی و تشییع جنازه هم طبق فرمان قرنطینه تعلیق خواهند
شد.
قرنطینه 1262 نظامی صهیونیست
ارتش رژیم صهیونیستی نیز ۱۲۶۲ نظامی خود را به دلیل احتمال مبتلا شدن به ویروس کرونا قرنطینه کرد.به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل اعلام کرد این نظامیان مشکوک به ناقل کرونا هستند و باید ۱۴ روز قرنطینه شوند.بر این اساس، بیشتر نظامیان صهیونیست که قرنطینه شدند، از تعطیلات در کشورهای خارجی بازگشته بودند و برخی از آنها نیز داخل فلسطین‌اشغالی به این ویروس آلوده شدند. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین به دلیل افزایش سرایت ویروس کرونا در فلسطین‌اشغالی، تمام نظامیان این رژیم را از خروج از این منطقه منع کرده و تمام رزمایش‌های نظامی مشترک با نیروهای خارجی را نیز لغو کرده است.شبکه ۱۲ تلویزیون این رژیم نیز گزارش داد تعداد کل کسانی که در فلسطین‌اشغالی به دلیل ابتلا به کرونا در قرنطینه هستند به بیش از ۸۰ هزار نفر رسیده است.
کرونا در آیپک
بر اساس گزارش‌ها نتیجه آزمایش ویروس کرونای دو فرد شرکت‌کننده در کنفرانس لابی صهیونیستی «آیپک» که در آن مقام‌های عالیرتبه‌ای چون معاون ترامپ، وزیر خارجه آمریکا و نمایندگان کنگره حضور داشتند، نیز مثبت اعلام شده است. بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های عالیرتبه‌ای از جمله «پنس»، «پمپئو»، «میچ مک کانل» رهبر اکثریت دموکرات‌های سنا و «مایکل بلومبرگ» میلیاردر آمریکایی و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا که چندی پیش از ادامه رقابت‌ها کناره‌گیری کرد، در کنفرانس آیپک حضور داشته‌اند. کولبی ایتکوویتز، خبرنگار واشنگتن پست در توئیتی نوشت: مت‌اشلاپ، رئیس‌کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران به من گفت که با برخی از شرکت کنندگان در این گردهمایی که تست کرونای آنها مثبت شده، تماس مستقیم داشته است. اگرچه ترتیب زمانی آنها مشخص نیست، اما‌اشلاپ در آخرین روز این نشست با ترامپ در روی سن دست داد.