kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۹۲۵
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹

سازمان بهداشت جهانی: کرونا مهار شدنی است

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی با اعلام اینکه اطلاعات درباره ویروس کرونا روز‌به‌روز در حال افزایش است، تاکید کرده مهار این ویروس در سرتاسر جهان امکان‌پذیر است.



ویروس کرونا همچنان مهم‌ترین خبر دنیاست. بر اساس گزارش‌ها شمار کشور‌های درگیر این ویروس به حدود ۸۰ کشور رسیده است. آخرین آمار مبتلایان به آن در سرتاسر جهان نیز از مرز 93 هزار و 131 نفر گذشته و از این میان 3 هزار و 203 نفر جان خود را از دست داده‌اند و 50 هزار 691 نفر نیز بهبود یافته‌اند. مدیرکل سازمان جهانی بهداشت اما روز (سه‌شنبه) اطلاعات تازه‌ای از ویروس «کرونا» منتشر کرد که برخی از این اطلاعات امیدوار‌کننده و با برداشت‌های عمومی در مورد این ویروس متفاوت است. «تدروس آدانوم» می‌گوید بر خلاف آنفلوآنزا، احتمال انتشار مخفی و بدون علامت ویروس «کرونا» بسیار‌اندک است و همین امر میزان شیوع این ویروس را محدود و قابل مهار کرده است.
بر اساس گزارش یورونیوز، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی با اظهار امیدواری از موفقیت در مهار کرونا گفت: «حتی در شرایط کنونی که تقریبا ۹۱ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده و بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ نفر نیز جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند، مهار آن هنوز هم در سرتاسر جهان امکان‌پذیر است». وی که در نشست خبری روزانه در مورد آخرین تحولات مربوط به کرونا صحبت می‌کرد، افزود: «ما می‌دانیم که مردم درگیر ترس و بی‌اعتمادی هستند. ترس یک واکنش طبیعی انسان در برابر هر گونه تهدیدی است، به ویژه تهدیدی که به طور کامل شناخته شده نباشد. اما ما هرچه اطلاعات بیشتری به دست می‌آوریم، این ویروس و بیماری ناشی از آن را بهتر می‌شناسیم». وی در عین حال تاکید کرد: «بدون حمایت کافی از کارکنان بهداشت و درمان ما نخواهیم توانست ویروس کووید ۱۹ را مهار کنیم.» وی از دولت‌ها و صنایع تجهیزات درمانی خواست تا تولید خود را «تا ۴۰ درصد افزایش دهند تا نیاز روز افزون جهانی در این زمینه برآورده شود». مقام‌های سازمان بهداشت جهانی گفته‌اند که کمبود این گونه تجهیزات جان پزشکان، پرستاران و دیگر افرادی را که در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند، «به طرز خطرناکی» تهدید می‌کند.
انفجار کرونایی در آمریکا
در آمریکا تلفات ویروس به 9 نفر رسید. از سوی دیگر طبق بررسی‌های داده‌های ژنتیکی شیوع ویروس کرونا در منطقه سیاتل دریک برهه حساس بوده و درصورت عدم اتخاذ تصمیمات و اقدامات سریع از سوی مقامات آمریکایی می‌تواند همانند تجربه ووهان چین به یک رشد انفجاری برسد. تروور بدفورد، نویسنده این تحقیق که یک بیولوژیست است اعتقاد دارد دست‌کم 500 تا 600 مورد به کرونا در منطقه بزرگتر سیاتل مبتلا شده‌اند. مؤسسه آمریکایی «ایکانامیک» ریسرچ نیز اعلام کرده: «به‌احتمال زیاد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی ضربه سختی خواهد خورد و ما شاهد تأثیر آن بر نرخ بیکاری خواهیم بود». بر اساس این گزارش تأثیر اقتصادی ویروس کرونا بر قشر متوسط مردم بیشتر از تأثیر آن بر سلامتی آنهاست. فدرال رزرو آمریکا روز سه‌شنبه در تلاش برای حفاظت از اقتصاد این کشور در برابر تبعات شیوع کرونا اقدام به کاهش نرخ بهره کرد، اما این اقدام اضطراری نیز نتوانست موجب آرام شدن آشفتگی ایجادشده در بازارهای مالی این کشور شود و افت شاخص‌ها تداوم یافت. 5 تریلیون دلار در هفته گذشته به‌خاطر ترس از ویروس کرونا از بازار سهام دنیا کم شد که بدترین سقوط سهام دنیا از زمان بحران مالی 2008 است.
هماهنگی با عتبات مقدسه
در عراق اما مقامات وزارت بهداشت این کشور از هماهنگی با عتبات مقدسه برای پیشگیری از ابتلای زائران به ویروس کرونا خبر داده‌اند. خبرگزاری رسمی عراق روز چهارشنبه گزارش داده که وزارت بهداشت و محیط زیست اعلام کرد با «وقف شیعی» و «عتبات مقدسه» هماهنگی کرده تا اقدامات لازم برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا انجام شود.«امیر علی الحسون» مدیر اداره تبلیغات و اطلاع‌رسانی حوزه محیط‌زیست وزارت بهداشت عراق در این خصوص به «واع» گفته، طرح‌هایی برای هماهنگی با عتبات مقدسه، دبیر خانه وقت شیعی در کربلای مُعلّی، سامراء و کاظمین در حال اجراست که زائران جهت پیشگیری چطور رفتار کنند.تاکنون بر اساس اعلام رسمی منابع عراقی،
سی‌و یک نفر در عراق به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که بیشترین تعداد متعلق به استان بغداد (پایتخت) است که تاکنون 14 نفر ثبت شده است.
مقامات مشکوک به کرونا
گزارش‌ها از احتمال کرونایی شدن برخی مقامات سیاسی جهان نیز حکایت دارد. «عبدالله طویل» فعال حقوق بشر اماراتی با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته: از یک منبع ویژه به من خبر رسیده که محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی پس از ابتلا به ویروس کرونا در قرنطینه به سر می‌برد. این موضوعی است که مقامات اماراتی آن را سانسور کرده‌اند، اما تاکنون هیچ بیانیه رسمی در این باره منتشر نشده است.از ژاپن نیز خبر می‌رسد سرفه‌های متعدد نخست‌وزیر ژاپن در پارلمان این کشور، گمانه‌زنی‌ها درباره ابتلای وی به کرونا را افزایش داده است. پایگاه خبری «چاینا دیلی» اعلام کرده: شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن در جریان سخنرانی در پارلمان این کشور بارها سرفه کرد و سرفه‌های او باعث نگرانی افکار عمومی مردم ژاپن شد.شبکه الجزیره نیز گزارش داد: رسانه‌های آمریکایی از احتمال ابتلای «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور این کشور به کرونا خبر داده‌اند چرا که وی با یک دانشجوی آلوده به این ویروس دست داده است.پیشتر دونالد ترامپ معاون خود را به ریاست عملیات مقابله با کرونا منصوب کرده
بود.