kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۹۲۳
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹

آمریکا یک طرفه توافق با طالبان را زیر پا گذاشت

تعهدات آمریکا به طالبان در توافقنامه اخیر، یک هفته هم دوام نیاورد و جنگنده‌های آمریکایی مواضع طالبان را در جنوب افغانستان، بمباران کردند.



سرهنگ «سانی لگت» سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان، طی توئیتی نوشت، نیروهای این کشور برای نخستین بار از زمان توافق با طالبان و آتش‌بس در افغانستان، دیروز دست به حمله هوایی علیه شبه نظامیان طالبان در ولایت «هلمند» زدند.
به گزارش ایسنا، وی افزود: واشنگتن به صلح پایبند است، اما از نیروهای افغان در صورت نیاز، دفاع می‌کند. رهبری طالبان به جامعه بین‌الملل تعهد داده خشونت‌ها را کاهش دهد و دست به حملات بیشتر نزند. ما از طالبان می‌خواهیم تا حملات بی‌مورد را متوقف کند و به تعهداتش پایبند بماند.
قتل۲۰ نظامی افغان
ساعاتی بعد از گفت‌و‌گوی تلفنی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، با «ملا عبدالغنی برادر» معاون سیاسی و مذاکره‌کننده ارشد گروه طالبان، شبه نظامیان این گروه در حمله‌ای، دست‌کم ۲۰ نفر از نیروهای امنیتی افغانستان را کشتند.
این گفت وگوی تلفنی سه روز بعد از امضای توافق صلح بین نمایندگان آمریکا و گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر، انجام شد. طالبان مدعی است بر اساس این توافقنامه، آمریکا طی ۱۴ ماه آینده نیروهای خود را از خاک افغانستان خارج می‌کند.
به گزارش آسوشیتدپرس، ترامپ درخصوص تماس تلفنی با یکی از رهبران طالبان گفته است: رابطه بسیار خوبی با ملا دارم. ما امروز یک گفت وگوی طولانی خوب داشتیم و می‌دانید که آنها می‌خواهند خشونت‌ها را متوقف کنند. آنها علاقه مند هستند، خشونت پایان یابد. وی گفت: فکر می‌کنم همه ما علایق مشترک داریم.