kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۹۲۱
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹

هشدار چند باره حزب‌الله به دولت لبنان در دام صند وق بین‌المللی پول نیفتید!

عضو فراکسیون حزب‌الله در پارلمان لبنان، بر مخالفت مجدد این جنبش با شرط‌های «صندوق بین‌المللی پول» به بهانه حل بحران مالی لبنان تأکید کرد.



لبنان که از مهر گذشته به خاطر آشوب‌های خیابانی، دچار بحران داخلی شده است، اکنون از بحران مالی شدید رنج می‌برد. بر اساس گزارش رسانه‌های لبنانی، بحران مالی در لبنان حاصل دخالت‌های آمریکا و عربستان بوده و بانک مرکزی و بانک‌های داخلی لبنان نیز در دامن زدن به این بحران، نقش بازی می‌کنند. از جمله اینکه از «حساب دیاب» نخست‌وزیر جدید این کشور‌، می‌خواهند از نهادهای مالی غربی‌، از جمله صندوق بین‌المللی پول، وام بگیرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، «حسن فضل‌الله» عضو فراکسیون «وفاداری به مقاومت» وابسته به جنبش حزب‌الله در پارلمان لبنان، بار دیگر با شرط‌های صندوق بین‌المللی پول برای کمک به لبنان مخالفت کرد و گفت: موضع ما رد شرط‌هایی است که صندوق بین‌المللی پول مطرح می‌کند.  وی افزود: این شرط‌ها منجر به انقلاب مردمی می‌شود؛ چه کسی می‌تواند مسئولیت افزایش مالیات بر عموم ملت لبنان یا فروش املاک دولتی به بخش خصوصی، خصوصی‌‌سازی همه چیز و اخراج بخش زیادی از کارمندان دولت را بپذیرد.
فضل‌الله گفت: پیشنهادهای عملی، موجود است و (برای اجرا) نیاز تصمیم‌های جسورانه و تفاهم ملی دارد، زیرا موضوع به سرنوشت اقتصادی و مالی کشور‌، مربوط می‌شود. این گونه راه‌حل‌ها نیازمندان است که تمام قوای سیاسی به مسئولیت‌های خود عمل کنند، اختلافات و بحث‌ها متوقف شوند، دست دستگاه قضایی باز و فشارهای سیاسی علیه آن متوقف شود، تا بتوان قوانین مقابله با فساد برای بازگرداندن میلیاردها دلار دزدیده شده طی طول 30سال گذشته به اجرا در آید.
هفته گذشته نیز «نعیم قاسم» معاون حزب‌الله، اعلام کرد ه بود که صندوق بین‌المللی پول «ابزار استکبار» است.
بازی با سرنوشت لبنان
روزنامه لبنانی « الاخبار» طی تحلیلی، به طرح‌های بانک مرکزی، وزارت دارایی و صندوق بین‌المللی پول برای نجات اقتصاد این کشور، اعتراض کرد و راهکارهای آنان را بازی با سرنوشت لبنان و باعث افزایش بدهی‌های این کشور و افزوده شدن مشکلات، دانست. روزنامه الأخبار نوشت که در واقع صندوق بین‌المللی پول مسئولان لبنانی را به بازی گرفته است. از سوی دیگر،« ریاض سلامه» رئیس‌بانک مرکزی لبنان، اطلاعات دقیق و شفافی درباره اینکه چه میزان از اعتبارات به اوراق قرضه خارجی اختصاص خواهد یافت‌، نمی‌دهد. همچنین بانک‌ها‌، بازارها را‌، ملعبه دست خود قرار‌داده و باعث شده‌اند تا سهم طرف‌های خارجی‌ها از اوراق قرضه سال ۲۰۲۰‌، از ۲۹درصد به ۷۶ درصد افزایش یابد.
‎ مقاومت مانع پیشروی اسرائیل شد
«علی عبدالکریم» سفیر سوریه در لبنان، درخصوص روابط میان بیروت و دمشق اظهار داشت: روابط میان سوریه و لبنان، علیرغم برخی اختلاف نظرها، همچنان پابرجا است. عبدالکریم همچنین تصریح کرد: تروریسم به ضرر هر دو کشور است و مصلحت سوریه و لبنان در هماهنگی‌های امنیتی است که اکنون وجود دارد. سفیر سوریه در لبنان همچنین ادامه داد: اگر مقاومت نبود اکنون اسرائیل به بیروت رسیده بود.