kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۴۸۶
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳

اخبار کشور

 
  اروپا برجام را نقض کرد اما درباره ایران ابراز نگرانی شد!
در سایه سکوت و انفعال وزارت خارجه، نشست کمیسیون مشترک برجام در هتل کربورگ وین به محل زیاده‌خواهی سه کشور اروپایی تبدیل شد.
رجانیوز با اشاره به نشست روز چهارشنبه کمیسیون مشترک برجام می‌نویسد: این کمیسیون بیانیه‌ای صادر کرده که نقاط ضعف متعددی در آن دیده می‌شود.
اعتراض ایران نسبت به عدم اجرای تعهدات طرف اروپایی در هیچ بخش از بیانیه پایانی ذکر نشده است. در حالی که مسئولین وزارت امور خارجه همواره در مصاحبه‌های مطبوعاتی خود بر عدم اجرای تعهدات برجام توسط کشورهای اروپایی سخن گفته‌اند اما در بیانیه پایانی نشست کمیسیون برجام کوچک‌ترین اشاره‌ای نسبت به این مسئله نشده است. در واقع در این بیانیه باید اعلام نگرانی ایران نسبت به عدم اجرای تعهدات کشورهای اروپایی و نقض برجام توسط این کشورها ذکر می‌شد اما به نظر می‌رسد که تیم مذاکره‌کننده وزارت خارجه از پیگیری این مهم ناتوان بوده است.
قسمت مفتضح بیانیه جایی است که اعضای کمیسیون مشترک نسبت به گام‌های کاهش تعهدات ایران ابراز نگرانی می‌کنند! به زبان ساده‌تر آنکه در بیانیه پایانی نشست کمیسیون که نماینده ایران نیز در آن حاضر بوده، کشورهایی که تاکنون از اجرای تعهدات خود سر باز زده‌اند، نسبت به اقدام متقابل ایران احساس نگرانی کرده‌اند. اما تیم مذاکره‌کننده وزارت خارجه نسبت به این اقدام زیاده‌خواهانه حتی اعتراض نیز نمی‌کند! به این ترتیب تیم ایرانی عملا مهر تاییدی بر این بیانیه زده و نگرانی کشورهای اروپایی را مشروع به شمار آورده است چرا که در غیر این صورت باید یا در متن بیانیه پایانی و یا حداقل در مصاحبه‌های مسئولین وزارت خارجه اعتراض صریحی نسبت به این اقدام زیاده‌خواهانه کشورهای اروپایی می‌شد.

یک سال بازی بی‌مزه: اینستکس به زودی راه می‌افتد(!)
رسانه‌های همسو با دولت، رویکرد دوگانه‌ای نسبت به روند تعامل یکطرفه دولت با غرب پیدا کرده‌اند. برخی از این نشریات همچنان از روند یکطرفه برجام دفاع می‌کنند و به سیاق خود آقای روحانی که مشغول فرافکنی درباره همکاری با FATF است، منتقدان و مجمع تشخیص مصلحت را تخطئه می‌کنند. اما طیف دیگری اذعان دارند که این روند به بن‌بست خورده و سراب محض است.
روزنامه همشهری روز پنج‌شنبه، با اشاره به نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، تیتر «تنفس به برجام با اینستکس» را انتخاب کرد و از قول عراقچی مدعی شد برجام زنده است. این روزنامه همچنین مدعی شده نخستین تراکنش از طریق اینستکس انجام شده است. این ادعایی است که ظرف یک سال اخیر، بارها مطرح شده و سپری شدن زمان، دروغ بودن آن را ثابت کرده است.
روزنامه‌های اطلاعات و شرق و ایران و سازندگی و اعتماد هم از قول بیانیه دولت، خواستار تصویب دو لایحه مربوط به FATF شدند و البته اغلب این روزنامه‌ها ترجیح می‌دهند نشست بی‌نتیجه وین و طلبکارتر شدن اروپا را به تیغ سانسور بسپارند.
روزنامه ایران در این میان از قول بهشتی پوراز حامیان برجام مدعی شد FATF فراموش شدنی است و لوایح مربوط به آن باید تصویب شود.
اما در این میان، روزنامه آرمان و آفتاب یزد نگاه متفاوت و واقع‌بینانه‌تری به ماجرا داشتند. آرمان در یادداشت «با نشست‌های وین کار برجام به جایی نمی‌رسد» به قلم دکتر علی بیگدلی استاد دانشگاه نوشت: پانزدهمين نشست کميسيون مشترک برجام در وين برگزار شد. کميسيوني که براساس برجام مسئوليت نظارت بر اجراي اين توافق را برعهده دارد اما به نظر نمي‌رسد راه فراري به وجود آيد و برجام از تنگنايي که ايجاد شده، رهايي داشته باشد.
به گفته وزير امور خارجه آلمان شرط اجراي اينستکس، اجراي سه اقدام اساسي از طرف ايران است که يکي مسئله حقوق بشر و ديگري مسئله عدم دخالت اروپا در مسائل منطقه‌اي و همين‌طور مسئله موشکي است که هيچ‌کدام از اين درخواست‌ها منطقي نيست. بنابراين آنچه الان نشست و برخاست مي‌کنيم تنها يک مقدار تصميمات ايران را به تاخير مي‌اندازند و درواقع يک جور زمان خريدن است. ايران را دلخوش کنند که از NPT خارج نشود و از همه مهمتر اينکه امانوئل مکرون در پاسخ به اينکه چقدر در حمايت از برجام اصرار دارند، عنوان کرد اين تنها راه نظارت ما بر عملکرد ايران است و اگر برجام را رها کنيم، نمي‌دانيم ايران وارد چه مرحله‌اي از تصميمات جديد خواهد شد و اين حمايت را به دليل نظارت بر تصميمات هسته اي ايران انجام مي‌دهيم. درحقيقت با اين ديدگاه مي‌خواهند مانع از خروج ايران از NPT شوند.
روزنامه آفتاب یزد نیز در گزارشی با عنوان «سراب اینستکس» تصریح کرد: بی‌تردید اظهارات عراقچی درباره عملیاتی شدن اینستکس تکراری‌ترین موضوعی است که طی یکی دوسال اخیر شنیده شده است. بسیاری می‌گویند اینستکس قرار است چه دستاوردی داشته باشد؟
* وقتی موگرینی از اولین تراکنش اینستکس گفت
زمانی که ایران در حال برداشتن گام‌های نخستین کاهش تعهدات برجامی‌اش بود در اوایل تیرماه خبری با آب و تاب در رسانه‌ها پیچید. اینکه سرانجام اولین تراکنش‌های اینستکس همان سازوکار مالی که اروپا بعد از ماه‌ها وعده و وعید قول و قرار که به ایران داده بود در حال انجام است. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا خبر اولین تراکنش‌های مالی اینستکس را اوایل تیرماه اعلام کرد یعنی، هشت ماه پیش. آن موقع اگرچه گفته می‌شد نخستین تراکنش‌ها شکل گرفته است اما کسی فکر نمی‌کرد منظور از زمان‌بر بودن اولین تراکنش‌ها آن باشد که هشت ماه بعد از این خبر نه تنها اولین تراکنش انجام نشده باشد، بلکه عراقچی بازهم از این سخن بگوید که اینستکس به زودی عملیاتی می‌شود یعنی یک گام عقب‌تر از هشت ماه پیش.
آفتاب یزد، ادعای راه‌اندازی لینکی را وعده دوباره و تکراری توصیف کرد و نوشت: این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که یکسال پیش هم اروپا از اولین تراکنش‌های اینستکس سخن گفته بود و هیچ اتفاقی نیفتاد.

باتلاق برجام عبرت نشده که آدرس FATF را می‌دهید؟!
یک روزنامه حامی دولت در توافق خسارت‌بار برجام ادعا کرد مخالفان تصویب (ملحقات) FATF از سر شکم سیری تصمیم گرفته‌اند.
روزنامه «جمهوری اسلامی» نوشت: اینکه امام خمینی در سخنرانی‌ها و پیام‌های سال‌های دهه 60 تعبیراتی مانند «پابرهنه‌ها» و «مستضعفین» را برای قشر ضعیف و «مرفهین بی‌درد» را برای قشر ثروتمند بکار می‌برد و مسئولین را با تأکیدات فراوان به رسیدگی به قشر محروم و دوری از مرفهین بی‌درد توصیه می‌کرد به این دلیل بود که فاصله طبقاتی را قبول نداشت. یکی از اهداف مهم امام خمینی از تأسیس نظام جمهوری اسلامی این بود که فاصله طبقاتی را از میان بردارد، فقر را ریشه‌کن نماید و جامعه را از لوث وجود حرام‌خوارانی که با پول‌های کثیف و انباشته خود به عدالت اقتصادی و اجتماعی و اخلاقی و سیاسی ضربه‌های کاری می‌زنند پاک کند.
از سیاست‌های غلط اقتصادی کنونی و ناکارآمدی‌های بعضی مسئولین کنونی که بگذریم، بعضی رقابت‌های سیاسی میان جناح‌ها و باندهای قدرت نیز به گسترش فقر و محرومیت و زیادتر شدن فاصله طبقاتی در جامعه ما که قرار است اسلامی باشد، دامن می‌زنند. مهره‌های اصلی در میدان این رقابت زیانبار، شکم‌های سیر و جیب‌های پرپولی دارند و به همین دلیل نمی‌توانند درد محرومین را بفهمند. کسانی که با چند حقوق ده‌ها میلیون تومانی و درآمدهای جانبی نجومی زندگی می‌کنند، وسیله نقلیه و بنزین‌شان مجانی است، خانه‌های اشرافی دارند و در اطاق‌های دربسته مشغول طراحی برای افزایش قدرت و پول خود هستند،‌ طبیعی است که نفهمند مردم چه می‌کنند.
بعد از موافقت مجلس و دولت با پیوستن جمهوری اسلامی ایران به
«اف.ای.تی.اف» این مصوبه در پیچ‌وخم‌های رقابت‌های سیاسی سرگردان شد و به دلیل عدم تصویب در کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (سی.اف.تی) و مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) در مجمع تشخیص مصلحت نظام، کارگروه ویژه اقدام مالی، نام ایران را در فهرست سیاه این نهاد بین‌المللی قرار داد.
این حضرات، (مخالف FATF) یا از مشکلات اقتصادی مردم خبر ندارند و یا سختی‌های معیشتی مردم را می‌دانند و به روی مبارک نمی‌آورند. اینان خوب می‌دانند که پیوستن به «اف.ای.تی.‌اف» ما را مسلوب‌الاختیار نمی‌کند و ما می‌توانیم تمام فعالیت‌های قانونی خود را در زمینه‌های مختلف در داخل و خارج ادامه دهیم و در موارد لازم نیز براساس منافع ملی خود عمل نمائیم. متأسفانه علیرغم این واقعیت آشکار، بعضی نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیرنده کشور با اسیر شدن در چنبره رقابت‌های سیاسی، کاری می‌کنند که دست و پای مسئولین اجرائی بسته شود و نتوانند گره‌های اقتصادی کشور را
باز کنند.
نویسنده این روزنامه توضیح نمی‌دهد که قبل از بزرگ‌نمایی موضوع FATF طی یک سال اخیر، کدام مسئله موجب برعکس از آب درآمدن وعده‌های دولت شد؟! آیا ادعا نمی‌شد نبود برجام -ولو با واگذاری امتیازات گسترده به دشمن- موجب رونق اقتصادی شود اما به رکود و تورم (52 درصدی) و کاهش ارزش پول ملی منتهی شد؟ آیا این طیف خبر ندارند که برخی دولتمردان با تصور و تقصیر، اقتصاد کشور را در تعلیق و انتظار نسبت به وعده‌های غرب نگاه داشتند و وقتی قدرت اقتصاد ملی در اثر این رکودزدگی و بی‌عملی، تضعیف شد، برخی نابسامانی‌های فصلی را به بار آورد؟
آیا درست این نبود که امثال نویسنده یادداشت مورد اشاره به جای تشویق به
فرو رفتن بیشتر در باتلاق اعتماد به غرب، از مردم و نخبگان و نظام به خاطر سهل‌اندیشی و اعتماد به دشمن اعتماد می‌کردند و از گزیده شدن چند باره از این سوراخ (این بار به بهانه FATF) برحذر می‌داشتند.
براستی برباد دادن 18 میلیارد دلار از ذخایر ارزی ظرف 2 ماه و ایجاد رانت 150 هزار میلیارد تومانی در کنار تحلیل تورم سنگین ناشی از رها شدگی نقدینگی سرگردان، به FATF ربط دارد یا بی‌تدبیری دولت؟ مرفهین بی‌درد در اثر بی‌تدبیری‌های دولت پدید آمدند یا به خاطر FATF؟ اصلاً آورده اجرای 39 بند از 41 مطالبه FATF برای کشور، غیر از تشدید چالش‌های اقتصادی بود که بخواهیم که دو مورد باقی مانده زیاده‌خواهی آنها را هم عملی کنیم؟!
آیا لو رفتن اطلاعات 400 صرافی که به دور زدن تحریم‌ها کاهش فشار اقتصادی کمک می‌کردند، کمک به معیشت مردم بود یا کمک به نقطه‌زنی اقتصادی دشمن؟ نقش FATF در این خودزنی چه بود؟

تلفات جهانی کرونا یک بیستم تلفات آمریکایی آنفلوآنزا
فضاسازی دولت آمریکا علیه کشورهایی مانند چین و ایران به‌خاطر تلفات ویروس کرونا در حالی است که به اذعان ترامپ، سالانه 25 تا 65 هزار آمریکایی به‌خاطر آنفلوآنزا کشته شده‌اند.
نشریه پزشکی آمریکایی هلتلاین در گزارشی درباره ‎ویروس کرونا نوشت: چون در ‎آمریکا ۳۲ میلیون کارمند و کارگر امکان استفاده از مرخصی با حقوق را ندارند و اگر
سر کار حاضر نشوند آن روز حقوق نمی‌گیرند، بسیاری حتی هنگام بیماری سر کار می‌روند و این موجب شیوع بیشتر ‎کرونا خواهد شد. در سال ۲۰۰۹ هشت میلیون نفر با داشتن آنفلوآنزا خوکی سر کار هم می‌رفتند. به این ترتیب ۷ میلیون نفر بیشتر در آمریکا مبتلا به آنفلوآنزا خوکی شدند.
۷۹ درصد از کارکنان صنایع غذایی در آمریکا مرخصی با حقوق ندارند و این مسئله‌ برای مشتریان این صنایع مشکل ایجاد می‌کند.
یادآور می‌شود ترامپ اخیرا اذعان کرد: می‌خواهم مطلبی را به شما بگویم که از شنیدن آن من شوکه شدم. من دیروز با دکتر فاچی (Fauci) صحبت می‌کردم و از شنیدن حرف‌های او بسیار شگفت‌زده شدم. فکر می‌کنم که بیشتر مردم از شنیدن آن متعجب شوند. بیماری آنفلوآنزا سالانه بین 25/000 تا 69/000 نفر را در کشور ما به کشتن می‌دهد.
طبق تخمین‌های رسمی سازمان دولتی «مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها» آمریکا، فصل شیوع آنفلوآنزا در این کشور (که آخرین دوره آن همین روزها یعنی اواخر فوریه ۲۰۲۰ پایان می‌یابد، اما آمار آن هنوز منتشر نشده است) هر سال ده‌ها هزار قربانی فقط در خود آمریکا (نه در تمام جهان) می‌گیرد. آمارهای اولیه این مرکز درباره فصل آنفلوآنزای سال گذشته نشان می‌دهد که در فصل شیوع این ویروس در اواخر سال ۲۰۱۸ و اوایل سال ۲۰۱۹ حدود 35/520/883 نفر (حداقل 31/323/881 نفر و حداکثر 44/995/961 نفر) به انواع آنفلوآنزا مبتلا شده‌اند. از این تعداد بیش از 5/16 میلیون نفر به پزشک مراجعه کرده و بیش از 490/000 نفر در بیمارستان بستری شده‌اند. از میان افرادی که فصل شیوع آنفلوآنزای سال قبل به یکی از انواع این ویروس مبتلا شدند، حدود 34/157 نفر جان خود را از دست دادند. با این وجود، اگر به‌دنبال وخیم‌ترین فصل شیوع آنفلوآنزا در آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ (سال‌هایی که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها آمارهای خود درباره آنها را منتشر کرده) هستید، باید یک سال عقب‌تر بروید.
بین اواخر سال ۲۰۱۷ تا اوایل سال ۲۰۱۸، حدود ۴۵ میلیون آمریکایی به آنفلوآنزای فصلی مبتلا شدند. کمتر از نیمی از این تعداد یعنی حدود ۲۱ میلیون نفر به پزشک مراجعه کردند و تخمین زده می‌شود 810/000 نفر از این افراد در بیمارستان بستری شده باشند. آمار عجیب‌تر این‌که در میان افراد مبتلا به آنفلوآنزا در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در آمریکا، حدود 61/000 نفر جان خود را از دست دادند. بنابراین شمار افرادی که طبق تخمین‌های کنونی فقط در فصل آنفلوآنزای ۲۰۱۷-۲۰۱۸ تنها در آمریکا بر اثر ابتلا به ویروس‌های خانواده آنفلوآنزا جان باختند، بیش از ۲۲ برابر تعداد افرادی است که تاکنون بر اثر ابتلا به ویروس کرونای جدید در تمام دنیا فوت کرده‌اند.
به گزارش مشرق یکی از واقعیت‌های غم‌انگیز درباره آمارهای فوت بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا در آمریکا، فوت ده‌ها کودک است. به‌عنوان مثال، تخمین‌های رسمی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها درباره فوت کودکان بر اثر آنفلوآنزا برای فصل آنفلوآنزای ۲۰۱۸-۲۰۱۹ حدود ۴۷۷ نفر.  برخی آمارهای دیگر نشان می‌دهد ده‌ها میلیون آمریکایی توان مراجعه به مطب پزشک، خرید داروهای تجویزشده و عمل به توصیه‌های پزشکی را ندارند. یک نفر از هر چهار آمریکایی (۲۵ درصد) حتی در صورت برخورداری از بیمه هم توان دریافت خدمات پزشکی را ندارد. چه‌بسا آمار بالای مرگ‌ومیر بر اثر آنفلوآنزا در آمریکا هم نتیجه وادار شدن آمریکایی‌ها به کنار آمدن با علائم بیماری‌شان به‌جای مراجعه به پزشک یا استفاده از خدمات درمانی باشد.
گزارش‌ها درباره فاجعه سوءمدیریت در آمریکا، تلفات 69 هزار نفری در این کشور در حالی است که برایان هوک نماینده آمریکا در امور ایران مدعی شده «ایران در ستاد کرونا، سوءمدیریت داشته و آنها به اندازه کافی با سازمان بهداشت جهانی همکاری نکرده‌اند»!!

هاآرتص: نشت اطلاعات اسرائیل می‌تواند جان مأموران موساد را به خطر اندازد
یک روزنامه صهیونیستی اذعان کرد نشت گسترده اطلاعات اسرائيل می‌تواند موساد و نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی را به خطر اندازد.
هاآرتص نوشت: «اسرائیل همواره از قدرت سایبری و امنیتی خودش تعریف می‌کند، اما اتفاقی که اخیراً رخ داده باید برای همه هشداری باشد.»
نشت اطلاعات شخصی 6/5 میلیون تبعه اسرائيل یکی از بدترین رسوایی‌های امنیتی در چند سال اخیر اسرائیل است.
نشت اطلاعاتی از طریق اپلیکیشنی که برای انتخابات طراحی شده رخ داده و لیکود و سایر احزاب از آن استفاده می‌کنند. در این اپلیکیشن اطلاعات شخصی افراد ثبت شده است.
خسارت وارده بسیار عظیم است. این برای دشمنان اسرائیل مثل حزب‌الله و سازمان اطلاعاتی ایران مثل معدن طلاست، همین طور برای آن دسته از سازمان‌های اطلاعاتی که چندان با اسرائیل دوست نیستند.
با استفاده از اطلاعاتی که به سرقت رفتند نه تنها می‌توان حالا افراد زنده را شناسایی کرد، بلکه می‌توان افراد فوت شده و هویت‌های جعلی که در مأموریت‌های مخفی و گزارش‌های دروغین به کار برده شدند را هم مشخص کرد.