kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۴۸۲
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۲
نیویورک‌تایمز:

اروپا و کشورهای عربی از سیاست ترامپ علیه ایران نگران هستند

کشورهای عربی و متحدان اروپایی آمریکا نگران هستند سیاست موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران به از دست رفتن شانس مذاکره با این کشور منجر شود.

یک رسانه آمریکایی در گزارشی به نقل از منابع مطلع نوشت: متحدان آمریکا در اروپا و کشورهای حاشیه خلیج فارس نگرانند سیاست دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به از دست رفتن شانس آغاز مذاکره با ایران منجر شود.
دو مقام ارشد کشورهای منطقه غرب آسیا که به‌طور منظم با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران در تماس هستند گفته‌اند انتظار ندارند ایران به زودی مذاکرات جدیدی با آمریکا را آغاز کند.
روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته این دو مقام ارشد کشورهای خاورمیانه گفته‌اند ایران برای تدوین راهبردی جدید، منتظر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خواهد ماند.
نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌ها و کارشناسان مدعی شده بن‌بست بین ایران و آمریکا دست‌کم برای یک سال دیگر ادامه خواهد داشت.
این رسانه در بخشی از این گزارش به موضع متحدان اروپایی آمریکا درباره سیاست واشنگتن در قبال ایران پرداخته و نوشته: هم کشورهای اروپایی و هم کشورهای حاشیه خلیج فارس نگران این هستند که فشارهای آمریکا تمامی شانس‌ها برای مذاکره با ایران بر سر توافقی جدید را از بین خواهد برد.
یک دیپلمات اروپایی گفت بسیاری از کشورهای اروپایی نگران هستند که دولت ترامپ به‌دنبال تغییر نظام حاکم ایران است. او گفته با آنکه حوادث اخیر باعث ایجاد شوک‌هایی برای حکومت تهران شده سقوط آن بعید است.
طبق این گزارش، دیپلمات‌ها انتظار اینکه ایران دست از حمایت از متحدانش در خاورمیانه بردارد را هم ندارند. کشورهای عربی هشدار داده‌اند در صورتی که ایران احساس کند تحت فشار زیادی از سوی آمریکا قرار گرفته است ممکن است خشونت در منطقه گسترش پیدا کند.
یک مقام آمریکایی گفت احساس‌های ضدآمریکایی در عراق همین حالا شدت گرفته است. یک دیپلمات خاورمیانه هم با نسبت دادن حملات انجام‌شده علیه تأسیسات نفت سعودی به ایران مدعی شده ایران برای محک زدن دولت ترامپ حملات بیشتری از این دست انجام خواهد داد.
نیویورک‌تایمز نوشته حتی «لیندسی گراهام»، یکی از سناتورهای تندرو و ضدایرانی هم به این دریافت رسیده که دولت ترامپ انگیزه‌ کافی برای آمدن ایران به میز مذاکره ایجاد نکرده است.
نیویورک‌تایمز در بخش دیگری از این گزارش در توضیح درباره ناکارآمدی سیاست ترامپ علیه ایران نوشته مقام‌های اطلاعاتی آمریکا هم در جمع نمایندگان کنگره گفته‌اند حکومت ایران حتی تحت فشار هم باثبات است.
واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تحریم مقام‌های بلندپایه ایران روی آورده است.
به گزارش فارس، دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» هدف این سیاست را آوردن ایران به میز مذاکره و گفت‌وگو بر سر توافقی جامع‌تر نسبت به برجام دانسته است.
ترامپ در ماه‌های گذشته به‌دلیل ناکارآمد بودن این سیاست و دامن زدن به تنش‌ها با ایران در آمریکا مورد انتقاد
قرار گرفته است.