kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۴۸۱
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۲
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی:

فشار حداکثری آمریکا علیه ایران حتی یک نتیجه مثبت نداشته است

«اولیانوف» می‌گوید نتیجه فشار حداکثری آمریکا چه چیزهایی هستند؟ این سیاست آمریکا حتی یک نتیجه مثبت و دلگرم‌کننده داشته است؟ لطفا نام ببرید.



میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در انتقاد از سیاست موسوم به «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران گفت: نتیجه فشار حداکثری آمریکا چه چیزهایی هستند؟ رنج کشیدن مردم ایران به ویژه در آسیب‌پذیرترین بخش‌ها، وضعیت وخیم در خلیج‌فارس و وجود مشکلات مربوط به دریانوردی در آن‌جا، محدودیت‌های تعلیق شده بر برنامه هسته‌ای ایران، ضعیف شدن نظام عدم‌اشاعه تسلیحات هسته‌ای، شاهکار دیپلماسی نیمه ویران شده برجام، خسارات اقتصادی شرکت‌های خارجی‌‎ و مواردی دیگر. آیا این سیاست آمریکا تنها یک نتیجه مثبت و دلگرم‌کننده دارد؟ لطفا نام ببرید.
بر اساس این گزارش، انتقاد اولیانوف در پی این مطرح می‌شود که دولت فعلی آمریکا با خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای  که میان ایران و پنج قدرت جهانی انجام شده بود، ضمن بازگرداندن تحریم‌های پیشین ایران، در راستای سیاست فشار حداکثری در برابر ایران، تحریم‌های جدیدی نیز بر ایران اعمال کرده است.
مشکل، آمریکا است
نماینده چین نیز در سازمان‌های بین‌المللی با تاکید بر این‌که «مشکلات پیرامون اجرای برجام ناشی از خروج آمریکا از این توافق است»، گفت: بازگرداندن تحریم‌ها پاسخ چالش‌های پیش روی ما نیست.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، «وانگ چون» نماینده چین در سازمان‌های بین‌المللی در وین در یک نشست خبری با ‌اشاره به نشست روز چهارشنبه کمیسیون مشترک برجام اظهار داشت: طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران به منظور یافتن راهکارهای ویژه برای حفظ این توافق در حال رقابت با زمان هستند. وی ادامه داد: مشکلاتی که اکنون در اجرای برجام با آن مواجه هستیم تا حد بسیار زیادی ناشی از خروج یکجانبه آمریکا از توافق و سیاست فشار حداکثری آن علیه ایران است. راه‌حلی که طرف‌ها در حال کار روی آن هستند یک فرمول گام به گام است که بر اساس عمل متقابل بنا شده که از طرفی می‌تواند به ایران برای بهره‌مندی از منافع اقتصادی برجام کمک کند و از طرفی دیگر، اطمینان دهد که تمام طرف‌ها باید مجددا در روند اجرای کامل برجام دوباره دست به کار شوند.
نماینده چین همچنین گفت که سازوکار حل اختلافات در برجام در دستور کار نشست روز چهارشنبه نشست کمیسیون مشترک قرار نداشته است و البته دیدگاه‌های متفاوتی درباره این موضوع وجود دارد.
وی با بیان این‌که «بازگرداندن تحریم‌ها پاسخ چالش‌های پیش روی ما نیست»، افزود: شرکت‌کنندگان در این نشست در عوض توافق کردند که روی آن‌چه که قابل انجام است متمرکز شوند، چیزی که می‌تواند این روند (اجرای برجام) را پیش ببرد و به حفظ برجام و چند جانبه‌گرایی کمک کند.
نشست کمیسیون مشترک برجام روز چهارشنبه با حضور تمام طرف‌های توافق در وین برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این نشست بر لزوم حفظ برجام و بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی این توافق تاکید کردند.