kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۳۷۰
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸
فرماندار سنجار هشدار داد

خطر اشغال مجدد موصل به دست داعش

فرماندار شهرستان «سنجار» به دولت و نیروهای امنیتی عراق در مورد‌اشغال مجدد استان «نینوا» و شهر «موصل» به دست تروریست‌های داعش هشدار داد.

«خلیل علی آغا» دیروز به دولت و نیروهای امنیتی عراق نسبت به تکرار سناریوی‌اشغال استان نینوا توسط داعش هشدار داد. این گروه تروریستی اواخر بهار سال 1393 شهر موصل را‌اشغال کرده بود.
آغا در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای داعش در مناطق هم‌جوار با مناطق ایزدی‌ها در استان نینوا، برای‌اشغال مجدد این استان آماده می‌شوند و دولت عراق باید در این راستا اقدامی بکند. شهرستان سنجار در معرض حملات داعش قرار دارد و اکثر این حملات از مناطق نزدیک مرزهای سوریه صورت می‌گیرد.
خلیل آغا افزود: نیروهای داعش در طول روز مانند غیر نظامیان عادی در این مناطق حضور دارند، اما در طول شب‌ به نیروهای مسلح تبدیل شده و چاه‌های «آرتزین» را در روستاهای ایزدی‌ها تخریب می‌کنند. آنها در حال تکرار سناریویی هستند که در سال ۲۰۱۴ (1393) اجرا کرده و سنجار را به‌اشغال در آورده بودند. در حال حاضر، تروریست‌های داعش ۱۵ چاه «آرتزین» را با حملات خود، نابود کرده‌اند... و ایزدی‌ها نیز به فکر مهاجرت از مناطق خود هستند.
خلیل آغا گفت، چاه‌های آرتزین که منبع آبیاری مزارع کشاورزی ایزدی‌ها هستند، پس از اینکه در سال ۲۰۱۴ به دست عناصر داعش از بین رفته‌اند، توسط سازمان فائو (خواربار و کشاورزی ملل متحد) باردیگر احیا شدند تا آوارگان برای بازگشت به مناطق خود تشویق شوند.
عملیات حشدالشعبی
نیروهای حشد‌الشعبی عملیات علیه تروریست‌ها را در غرب استان الانبار آغاز کرده و برخی از مناطق محل حضور عناصر داعش را هدف قرار‌دادند.
به گزارش ایسنا، حشد‌الشعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: با مشارکت نیروهای امنیتی و پشتیبانی یگان‌های وابسته به حشد‌، این عملیات صبح امروز(دیروز) آغاز شد.
در این بیانیه آمده است، نیروهای داعش در تعدادی از مناطق صعب‌العبور عراق حضور دارند و مواضع آنها به زودی نابود خواهد شد.
عراق مقابل توطئه عربستان و امارات ایستاد
دولت عراق مقابل توطئه جدید کشور‌های عرب حاشیه خلیج‌فارس علیه مقاومت ایستاد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دولت عراق بررسی طرح گنجاندن گروه‌های مقاومت در فهرست تروریسم عربی‌، که برخی کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس به شورای وزیران کشور عربی ارائه کرده‌اند‏، را رد کرد.
دولت عراق با اعلام خبر فوق، افزود: این بررسی توطئه‌ای است که عربستان‏، بحرین و امارات هدایت آن را برعهده‌دارند و هدف از آن نیز تیپ رزمی العباس‏، عصائب اهل الحق، جنبش النجباء، حزب‌الله لبنان و جنبش انصارالله یمن است.